Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1269 ggr
moamjau
12/26/14, 1:39 AM

överlever bebisarna i kylan?

Hej! Jag fick kaninungar för ungefär en och en halv vecka sedan och dom har börjat få fjun och allt. Men jag undrar om dom kommer att överleva kylan. Det börjar ju bli närmare -30 här uppe i norrland. Mina kaniner måste bo ute pga allergi. Jag har varit noga och kollat till ungarna så att boet är varmt och så. För några dagar sedan var ungarna livliga eller spralliga kanske. Men nu ligger dom bara helt stilla och andas jättetugnt.. Jag är lite rädd att dom kommer att frysa ihjäl. Det är också kaninmammans första kull. Jag är lite rädd att hon inte tar hand om dom, hon har grävt ner dom så djupt så jag vet inte hur hon skulle kunna dia dom.. Jag vågar inte lyfta på dom än heller. Alltså och kolla om alla lever. Snälla snälla jag vill så gärna ha hjälp!

Annons:
Candela
12/26/14, 1:43 AM
#1

Alltså… är allergin dödligt allvarlig? Annars skulle jag nog ta och fylla förrådet med allergimedicin och ta in de stackars kaninerna..

moamjau
12/26/14, 1:47 AM
#2

#1 Allergin är väl inte värst, men om vi tar in mamma kaninen nu så svettas hon helt klart ihjäl. Hon har ju fått riktigt mycket vinterpäls nu. Hon lider inte, det är bara ungarna jag är orolig över.

farvendal
12/26/14, 1:50 AM
#3

Har du möjlighet att installera en värmelampa så kan du ju göra det kanske. Eller om du har något förråd eller något annat liknande svalt (men inte iskallt) utrymme att ta in dem i? Källare kanske?

Mitt samvete skulle aldrig tillåta dem vara ute i -30 grader, inte efter all forskning som kommit fram till att kaniners nedre kritiska temperatur är högre än vad man tidigare trott.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

moamjau
12/26/14, 1:57 AM
#4

#3 Ojdå, min pappa har erbjudit sig att installera en värmelampa. Men jag har varit helt inställd på att det skulle gå bra! Men jag ska prata med honom direkt jag har chansen! Vi har inget förråd eller något men vi ska fixa någon form utav värme där!

Love Lejonhuvadekaniner
12/26/14, 9:49 AM
#5

Jag fick ett tips? förut att lägga typ en värmd vetekudde eller vattenflaska på sidan av boet så det skulle bli varmare:) men har inte testat fick ett tips? av en uppfödare som bor i närheten av mig;)

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

moamjau
12/26/14, 12:51 PM
#6

#5 Jättebra tips?! Men då måste man väl kanske värma upp den ganska så ofta antar jag? :)

Annons:
tussen12
12/26/14, 2:11 PM
#7

Jag skulle inte oroa mig, mamma kanin har grävt ner dom för att dom ska kunna hålla värmen bättre. Kaninungar är superbra på att hålla värmen i extrema förhållanden - dom är ju liksom anpassade till det till en viss del 🙂

Mamma kanin gräver säkert upp dom när hon ska dia, så gjorde min ena förstagångs hona, var kallt när hon fick sin kull. 

Men man bör nog hålla lite koll när dom börjar röra på sig och ska krypa ur boet, så dom kommer in igen 😇

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

 Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

 

 

tussen12
12/26/14, 2:12 PM
#8

#5 Ajaj! Akta så dom inte bränner sig bara 🤐

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

 Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

 

 

tlover
12/26/14, 3:05 PM
#9

har bara kaninmamman boat bra (det kan även förstagångsmammor göra) så är det ingen fara. Jag har själv inte haft kaninungar så kallt men jag vet om en kvinna som har uppfödning ute i ett kallhål (Sorsele) som kan få kallare än 40- och det funkar utmärkt.

Så är boet bra skulle jag inte vara där och stöka med värmelampor och dyl.

l'm back

smellcaramell
12/26/14, 3:39 PM
#10

låt boet och ungarna vara så gott det går och passa istället så ingen unge hamnar utanför boet när de börjar röra sig själv :) om man rör ungarna för mycket är risken att mamman "kastar" ungarna, de brukar klara sig super på egen hand även på vintern :)

moamjau
12/26/14, 7:11 PM
#11

#7 #9 #10 Tack för alla tips?. Har verkligen varit orolig. Jag tycker att hon har boat rätt så bra! Men då vet jag att jag inte ska oroa mig och att jag bara ska låta de vara :)

Upp till toppen
Annons: