Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 1205 ggr
[kaninkul]
2014-12-25 21:55

Fryst vatten...

Som vanligt fryser vattnet för fullt just nu. Vad har ni för "knep" för att hålla det hyftat "ofryst" ? Behöver lite nya tips? :)

Annons:
Novelia
2014-12-25 21:59
#1

När jag hade kaniner så hade jag alltid 2 flaskor som jag varvade mellan. När den ena hade fryst så fyllde jag bara på den andra och lät den första komma in i värmen & smälta till nästa byte.

Något många gör fel är att dom fyller flaskan/skålen med ljummet vatten. Då fryser det fortare. Det tar konstigt nog längre tid för vattnet att frysa när vattnet är kallt. 

Skål är väl bra också för då kan ninisarna fortfarande slicka i sig vätska från isen.

I have no sympathy for people without empathy

VildaVittra
2014-12-25 22:02
#2

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

taylor__lambert
2014-12-25 22:05
#3

Jag har hört att socker ska göra att det tar längre tid för vatten att frysa

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

stampe123
2014-12-25 22:11
#4

Byta vattnet ofta, sedan har jag läst att vattnet fryser inte lika snabbt om man lägger en pingisboll i vattenskålen. Då rör ju vattenytan sig. Har dock aldrig hunnit testa😉

[Emilia-W]
2014-12-25 22:14
#5

Jag brukar sätta vattenskålen långt in i buren och sätta halm runt om och sedan har vissa burar ett isolerat (stängt) fack och där håller sig vattnet flytande längre

Fridaaaa
2014-12-25 22:24
#6

#3 Skulle inte ha socker i vattnet, inte så bra för kaninen.

Jag byter vattnet 2-4 ggr/dag, har skålar.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
taylor__lambert
2014-12-25 23:01
#7

#6 inte mycket socker menar jag då, knappt ett kryddmått per liter har jag för mig.

Man kan ju även ha frigolit men då får man ju också se till att kaninerna inte kan tugga i sig det.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Novelia
2014-12-25 23:18
#8

Nä, inget socker. Ett kryddmått är rätt mycket för en liten kanin.

I have no sympathy for people without empathy

farvendal
2014-12-25 23:42
#9

Nejnej, inget socker till kaninerna. Totalt onödigt.

Byt vatten så ofta som möjligt. Alternativt kan man skaffa en sån uppvärmd vattenflaska som länkades i #2, hört att den ska fungera bra! man bör dock ha i åtanke att kontakten inte tål fukt (och inte heller kyla…) så man måste hålla den torr på något sätt.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Fridaaaa
2014-12-26 10:46
#10

#7 Det är på tok för mycket för en kanin och onödigt. Och jag tror inte skillnaden blir så mycket större.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kanin Love
2014-12-26 11:05
#11

Har en likadan som #2 pratar om.

lovechivas
2014-12-26 12:28
#12

Har alltid skålar på vintern! Stora som 0.5 Liters glassbyttor (plast). Ställs på hylla för att komma högre upp och en bit från väggen.

Bloggen för alla djurälskare - www.nouw.com/lovechivas

Fia9000
2014-12-26 12:57
#13

Under vintern använder jag dessa skålarna eftersom att det är väldigt lätt att få ur isen genom att bara dra lite lätt i långsidorna: http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/00204686/ (Gör dock inte så att det fryser långsammare men det gör vattenbytena betydligt smidigare än om man ska ta in och tina dem) Har själv funderat på att köpa sådana som #2 länkade till men jag vill helst inte klippa hål i nätet och jag vill inte ha den inuti buren.. ;)

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

Annons:
tussen12
2014-12-26 14:05
#14

Akitaskålar är räddaren i nöden!!🙂 

Bara att knacka ur isen lite lätt (Tyvärr har jag råkat ha sönder 2 akitaskålar med tjock kant - vettifan hur jag lyckades med det) 

Inte så dyra heller, 18kr st på gnagarboden (Frakt kostar ju tyvärr en del) 

http://www.gnagarboden.se/kanin/for-vatten/vattenskalar/akitaskal-tunn-kant

Roliga färger också! 👍

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

 Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

 

 

Upp till toppen
Annons: