Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 957 ggr
[Emilia-W]
12/25/14, 10:55 AM

Akut! vad är detta?

Hej,

Jag var precis ute och kollade till honom bytte hans vatten osv eftersom att det har kommit snö. När jag kom ut till honom att han med en stor bunte halm i munnen och höll på att röja i sin bur vilket han aldrig har gjort förut.

Jag tänkte att jag tar ut honom och kollar igenom honom så att allt är bra, när jag försiktigt känner på hans mage så känner jag att den har den svullnat upp.
Igår gav jag honom typ en halv typ godispinne (kräcker) vilket jag brukar göra på julafton och det har aldrig varit något problem innan.

Någon som vet vad detta kan vara och vad jag bör göra. Jag har redan tänkt att låta honom gå på enbart hö och vatten.

Annons:
[Emilia-W]
12/25/14, 10:58 AM
#1

Jag har läst lite, kan det vara trumsjuka? 😕

[Emilia-W]
12/25/14, 11:15 AM
#2

Och jag kan också tillägga att han äter hö och är socialare än vanligt.

[AnimalLover1]
12/25/14, 2:15 PM
#3

Förstoppning får ju magen att bli hård och kanske lite uppsvullen. Bajsar han?

[Emilia-W]
12/25/14, 4:27 PM
#4

#3 Ja han bajsar och äter normalt.

juliafrojd
12/25/14, 4:40 PM
#5

Låter som att "han" boar. Säker på att det är en hane och inte en hona? Väldigt sällan en hane boar.

[Emilia-W]
12/25/14, 5:03 PM
#6

#5 Ja det är en hane helt säkert.

Hans mage är fortfarande svullen men han bajsar och äter hö som vanligt.

Annons:
[AnimalLover1]
12/25/14, 5:11 PM
#7

Jag tror faktiskt inte att det är något allvarligt, har han fått typ kål eller nån slags sallad på sistone?

[Emilia-W]
12/25/14, 5:14 PM
#8

#7 Nej ingen kål eller sallad men han fick däremot lite av en kräcker igår. Jag får låta honom gå på hö och vatten några dagar och vänta helt enkelt.

Inatt fick vi snö och det har blivit minusgrader här, kommer han att klara sig på hö och vatten?

[Emilia-W]
12/25/14, 6:11 PM
#9

Var ute hos honom igen och hans mage har inte blivit bättre, finns det något man kan ge?

kanin och häst
12/25/14, 7:14 PM
#10

Du kan massera magen på honom.

Ett liv utan djur är inte värt att leva

Vovisch nr2
12/25/14, 7:19 PM
#11

Om han som t.ex har fått mycket frukt på sistone skulle det kunna vara trumsjuka men eftersom han äter och bajsar normalt så tvivlar jag på det. När de får trumsjuka äter dem inte, har förstoppning och blir mindre aktiva. Jag skulle avvakta och se om magen har blivit bättre senare! :)

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

[Emilia-W]
12/25/14, 9:11 PM
#12

#10 & #11 tack för svaren.

Jag var och bytte hans vatten och fyllde på mer hö hos honom precis och han verkade verkligen jättehungrig och letade efter pellets eftersom att han är van att få det vid den här tiden så jag gav honom några bitar som verkligen kastade sig över.

Han är van att få lite mer än en 1/2 dl, tycker ni att jag ska ge honom typ två msk.
Jag såg att han hade bajsat mer och ätit mer hö och han var jättepigg och supersocial så det kan ju vara något han har fått i sig men han verkar inte ha ont av det.

Men somsagt tycker ni att jag ska ge honom ett par matskedar (han får cuni complete) eller låta honom vara?

Vovisch nr2
12/25/14, 9:31 PM
#13

Om han fortfarande har svullen mage skulle jag nog också dosera mindre pellets tills det har bättrat sig :)

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Annons:
[Emilia-W]
12/25/14, 9:32 PM
#14

Behöver snabba svar, tycker ni att jag ska ge honom 2 msk pellets eftersom att han är pigg, bajsar och äter ordentligt med hö.

Frosstis
12/25/14, 9:34 PM
#15

Om det är väldigt kallt ute kan la få lite mer pellets så han klarar kylan. Ge han massa hö o så halm också om han inte har det så han kan hålla värmen

[Emilia-W]
12/25/14, 9:34 PM
#16

#13 Hans svullnad har gått ner pyttelite men kanske 1 msk bara så att han inte fryser under natten eftersom att vi har flera minusgrader?

tlover
12/25/14, 9:36 PM
#17

Det låter mer som skendräktighet för mig. Det kan hända för hankaniner också (jag har varit med om det tex).

Nu har jag inget minne av att den kaninen var svullen om magen men med tanke på att han äter, dricker och bajsar bra skulle jag fortsätta på som vanligt men hålla lite extra koll.

l'm back

[Emilia-W]
12/25/14, 9:37 PM
#18

#15 Det är rätt så kallt och jag tänkte ge honom lite pellets nu så att han klarar natten. Han fick massa halm tidigare idag och hö fick han både i sin höhäck och en stor hög på burgolvet för ett litet tag sedan.🙂

[Emilia-W]
12/25/14, 9:40 PM
#19

#17 Tack för svaret, ja han höll på och dona imorse men nu har jag fyllt buren med mer halm så han har slutat. Jag ska ut och ge honom lite pellets nu vilket han nog kommer uppskatta. Han fick några bitar innan och då kastade han sig över maten och väntade på mer.

tlover
12/26/14, 9:16 AM
#20

#19 Finns det förresten nån hona som brunstar i närheten.

Jag vet inte om det hänger ihop men när vår hane brunstade så höll honan mitt emot (hans syster) att brunsta, så jag tänker att det kan ha haft något med det att göra.

l'm back

Annons:
[Emilia-W]
12/26/14, 11:23 AM
#21

#20  Nej ingen hona i närheten då jag just nu bara har honom. Men eftersom att du sa att hanar kunde vara skendräktiga så har jag läst lite. Han har svullen och lite hård buk (ännu idag) men verkar inte bry sig när jag rör den osv. Han äter mer hö och är ivrigare på mat (kan ha med vädret att göra). 

Han äter och dricker och bajsar som vanligt men magen är fortfarande lika svullen och hård. En sak jag la märke till var att hans mage var lite mjukare när man kände på den i buren och när jag tog ut honom för att för att känna på hans mage så var det som om han spände den med mening. Kan dem göra så? Och ska jag fortsätta ge honom pellets (det blir kallare för varje dag) för han verkar så himla hungrig.

[Emilia-W]
12/26/14, 11:35 AM
#22

Kan tillägga att alltid när jag kommer är han jätteglad och pigg.

tlover
12/26/14, 12:04 PM
#23

#21 För att vara ärligt har jag inte jättekoll på brunst hos hanar, jag ville bara informera om att det händer ibland och att jag själv varit med om det.

Det i #20 är mest observationer jag själv gjort, det kan vara en slump också att båda boade samtidigt.

Själv ger jag inte pellets alls och jag ger inte kraftfoder bara för att det är kallt (men jag ger mer hö) och vi kan ha ganska kallt ibland (-30) så det viktiga är att det finns mycket mat (tex hö) inte exakt vad det är.

Är du orolig kan du ju ringa en veterinär däremot, dom vet ju antagligen mer än jag. Det brukar däremot vara ok så länge kaninen äter/dricker/bajsar bra.

l'm back

[Emilia-W]
12/26/14, 12:34 PM
#24

#23 Han har ordentligt med hö men det räcker inte riktigt för honom utan han brukar få runt 1/2 dl pellets. Eftersom att han äter bra och bajsar tror jag inte det är något farligt men blir det inte bättre om några dagar tänkte jag ringa och fråga en veterinär, de skulle nog säga att det inte är något eftersom att han äter osv. 

Finns det någon grönsak eller någon ört som är bra för magen?

[Emilia-W]
12/26/14, 12:58 PM
#25

Pratade med mamma för ett tag sedan och hon sa att det kan bero på den stora temperations skillnaden. Dagen innan julafton var det flera plusgrader och julaftonsnatt blev det flera minusgrader och snö. Jag var precis och gav honom lite morot som lite extra energi.

tussen12
12/26/14, 2:15 PM
#26

Hanar kan knasa till det ibland och börja boa, min kompis hane gör det varje gång han får en ny bur - och det är en hane, han blev nyss pappa till en kull 😂

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

 Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

 

 

[Emilia-W]
12/26/14, 2:18 PM
#27

#26 Har han haft svullen mage då?

Annons:
Upp till toppen
Annons: