Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 539 ggr
[Emilia-W]
2014-12-21 21:45

Sallad

Hej!

Jag har alltid gett mina kaniner vanlig isbergssallad men nu har jag hört att några säger att det är farligt? Det går tydligen bra att ge romansallad, jag vet att att vanlig sallad innehåller mycket vatten men ger man det i små mängder så borde det ju gå bra.

Kaninerna har alltid gillat det och jag har aldrig haft något problem med det..
Men hur är det egentligen?

Annons:
Namiko
2014-12-21 22:23
#1

Isbergssallad är den sallad som innehåller minst näring, romansallad innehåller mest. Det är därför ganska onödigt att ge isbergssallad annat än som godis om kaninerna gillar det, men jag har aldrig hört att det ska vara farligt. Jag ger mina kaniner resterna av isbergssalladen när jag äter det själv men dom får andra grönsaker för att få i sig näringen dom behöver.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

farvendal
2014-12-21 22:39
#2

Farligt är det inte så länge du inte ger väldigt stora mängder. Då kan de bli lösa i magen pga allt vatten. Det innehåller ju mestadels bara vatten och i princip ingen näring alls.. Dvs rätt onödigt. Men nog tyckte de att det är gott minsann  ;)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

LinaN
2014-12-21 23:31
#3

romansallad är mindre bra om man ska tro det utfodrings-foderlista som jag hittat på säkra/osäkra saker att ge. Man kan ge romansallad i rimliga mängder nångång i veckan. härhemma får nin alltid köksresterna när vi gjort sallad. undviker dock paprika för jag vet inte om det är bra eller ej. men gurksnuttarna och stammen på sallad får han nästan dagligen, cirka en dl åt gången eftersom det är synd o kasta det när vi har en avfallskvarn hemma ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[hattifnatten]
2014-12-21 23:43
#4

Fick rådet av en uppfödare jag köpte en av mina kaniner av, att inte ge sallad.   Dumma jag glömde fråga varför … 🤓

Har i alla fall gett mina kaniner sallad, men det har handlat om små mängder, 1-2 salladsblad i månaden.    Vet inte varför det inte skulle vara bra, men mina kaniner får grönsaker ca 2 ggr/vecka, och då är det oftast spenat, gurka eller morötter.

Iaemi
2014-12-22 01:49
#5

Sallad är dåligt i för stora mängder, precis som allt annat. Speciellt dåligt är kål dock, som ger gaser och krånglar till magarna något otroligt mycket (kan sluta i dödsfall). Men det går bra att ge sallad då och då. Finns dock bättre saker att ge, som typ morötter. :)

[Emilia-W]
2014-12-22 09:19
#6

Tack för alla svar!

Jag brukar som sagd ge små mängder kanske 2 gånger i veckan, under varma sommardagar brukar de dock få mer. 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: