Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1242 ggr
Sofia54321
12/21/14, 11:51 AM

Utekanin

Hej! :) Jag vill jättegärna ha en kanin. Jag vill ha en utekanin men jag undrar om det är väldigt jobbigt på vintern? Jag vet att man kan ha det men är det några här som har det, och kan ni säga lite hur ni tycker det är? / Sofia :)

Annons:
[Lollo1402]
12/21/14, 12:28 PM
#1

Jag har 2 ute kaniner. Det kan vara lite bökigt på vardagarna när man kommer hem och det blir mörkt någon timme senare. Men det stör inte mig:) Jag tycker att det funkar grymt bra:)

Det kan vara extra bra när ens föräldrar tjatar på att man måste gå ut, då har man någonting att göra där ute;P

Så min åsikt är att det är bra men kan vara lite bökigt.

tlover
12/21/14, 1:38 PM
#2

Vi har utekaniner (antalet varierar eftersom vi har uppfödning) och det finns ju tillfällen på vintern då det är jobbigt. Men då finns det ju tillfällen på sommaren som det är jobbigt och säkert finns det det då man har innekaniner också.

Så mitt svar är väl, ja det är jobbigt ibland men det är värt det.

tips? för att göra det enklare

Bra skålar (såna man kan slå ut isen från).

Bra belysning vid kaninburarna (så man inte måste snubbla omkring i mörker).

Bra pannlampa (så man kan punktbelysa "mörka hörn")

Bra kläder (då märker du inte att det är kallt).

Skärmtak över burarna (då behöver du inte skotta, kaninerna har det svalare på sommaren, du behöver inte vara lika orolig vid storm etc).

l'm back

Fridaaaa
12/21/14, 2:25 PM
#3

Har alla mina ute. Enda jobbiga är att vattnet fryser, jobbigare att städa när spånen fryser fast samt inte så kul om det är snöstorm 😛

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Saaara
12/21/14, 4:24 PM
#4

Jag tycker inte alls det är lika kul på vintern. Frusna vattenskålar, svårt å städa burar, frusna kaniner. Jag är också väldigt frusen av mej. Så jag tycker också att det är jobbigare på vintern.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Sofia54321
12/21/14, 5:51 PM
#5

okej, tack🙂 Skulle ni rekommendera uthomhuskanin eller inomhuskanin?

Fridaaaa
12/21/14, 5:53 PM
#6

#5 Beror på hur man bor, beror på en själv också. För och nackdelar med både och.
Mina kaniner får större yta om de bor ute t.ex. Och mer möjlighet till rastning än inne (har hundar och katter och bor inte så stort) 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
tlover
12/21/14, 5:55 PM
#7

#5 Jag är för utomhuskaniner

eftersom

Det är deras naturliga klimat.

Det är oftast enklare att ha en stoooor bur.

Eftersom det är enklare att ha en stor bur kan kaninen ha en kompis (om det är en kanin som gillar andra kaniner).

Det händer oftast mer omkring den även om man själv inte råkar ha tid.

Sen finns det smågrejer som är positiva tex att man kan ha en skottkärra som man öser ut skiten i osv. men det jag räknat upp är det största.

l'm back

Sofia54321
12/21/14, 6:08 PM
#8

okej, kan de må dåligt om det T.ex åskar eller är snöstorm ute?

tlover
12/21/14, 6:09 PM
#9

#8 Har man bra nog bur så märker dom inte det så mycket, dom blir lite mer hoppiga, så det är väl inte kul enligt dom men storm och åska märks ju inne också.

l'm back

Fridaaaa
12/21/14, 6:10 PM
#10

#8 Nejdå ingen fara. Har man en bra bur klarar de det utmärkt. Aldrig haft problem och alltid haft utekaniner.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

pernillaoscarsson
12/21/14, 6:16 PM
#11

Har du en bra bur behöver du inte oroa dig över snöstormen. Buren ska ju ha tre helt täckta sidor minst. så täcker du en bit på den fjärde sidan alternativt delar av buren så där blir ett krypin så kan kaninen själv välja att gå undan ifall det skulle råka snöa in i buren.

Åskan kan det säkert finnas kaniner som reagerar på. Mina har aldrig gjort det och jag tycker inte du ska oroa dig för det. Oftast åskar det på somrarna så skulle din kanin reagera negativt kan du ju ta in den just då. Men som sagt, oftast går det bra.

Sofia54321
12/21/14, 6:47 PM
#12

Tack så jättemycket för alla svar!🙂 Jag vill gärna ha en eller två kaniner men jag åker iväg på helgerna på somrarna och vårarna. Jag tänkte ta med dem till landstället men jag kanske inte ska ta med dem på båt. Jag såg en gång några som hade det men jag tror inte det är så snällt mot kaninen.

Fridaaaa
12/21/14, 6:54 PM
#13

#12 Kolla runt om det är folk som kan tänka sig vara kaninvakter 🙂
Är ni borta fredag-söndag räcker det ju med koll på lördagen 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Evelina!
12/21/14, 6:54 PM
#14

Jag har kaniner i kallstall, tycker det är helt perfekt. Visserligen fryser vattnet på vintern, men det är helt dragfritt och man är inne fast ändå ute med kaninerna hela tiden. Bästa tipset jag kan ge är att investera i BRA belysning, jag själv har t ex LED-lampor i stallet som lyser upp riktigt bra samt bra utebelysning (detta ger heeelt andra möjligheter till t ex hoppträning under vinterhalvåret, även om man kommer sent hem från jobbet osv).

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

[EllenAlicia]
12/21/14, 7:03 PM
#15

ja de är rätt jobbigt.

om du ska ha utekaniner är de nog bäst att ha två så om dom har varandra om du inte är där (kull systrar är nog de bästa och enklaste tkr jag)

Sofia54321
12/21/14, 7:28 PM
#16

Jag vet inte om det finns folk som kan passa nästan varje helg.

Fridaaaa
12/21/14, 7:32 PM
#17

#16 Ja någon passning måste det finnas om ni inte kan ta med dem. Finns inga fler alternativ.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
12/21/14, 7:34 PM
#18

Bara en tanke som kanske inte passar. Kanske finns det nån som skulle vilja vara "medägare" på kaninen, dvs en som kanske vill ha en kanin men inte kan av olika anledningar. Ungefär som medryttare för hästar.

Jag har själv aldrig testat men det kanske finns nån som skulle vilja det.

l'm back

Sofia54321
12/21/14, 9:07 PM
#19

Tack för tipset tlover :) Jag tror det finns vissa i min närhet, som T.ex grannar som kan tänka sig att passa. till landet tar jag ju med dem så det blir ändå inte jättemånga helger där det behövs.

Storip
12/21/14, 9:10 PM
#20

Jag har alla mina kaniner utomhus, året om. Enda nackdelen med vintern är väll att vattnet i skålarna fryser så man måste byta vattnet ganska ofta

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


Annons:
NelliMohrle
12/21/14, 10:19 PM
#21

Många vill ha sinna kaniner inne på vinter och därför är ett tipps att ha dom ute på sommaren och ta in dom på hösten då det blir kallare. Annars tycker jag utekaniner är bättre då det finns mer att göra för kaninen utomhus och det r mer naturligt för dom :)

Älskar kaniner Kär

[hattifnatten]
12/21/14, 11:53 PM
#22

Jag har utekaniner, och ja, det kan vara jobbigt och tråkigt vintertid.

Jobbigt eftersom det kan ösregna många dagar i sträck, och kaninburen behöver städas…  Mörkt ute när man går till jobbet,och mörkt när man kommer hem.  Tråkigt eftersom man gärna vill ha kaninerna nära sig, och under vinterhalvåret så blir det inte samma kontakt som annars.  

Fördelen är ju att det mer naturligt för kaninerna att bo utomhus, och att man ofta kan ha en mycket större bur/inhägnad ute.

Iaemi
12/22/14, 1:41 AM
#23

Jag har 5 kaniner ute och ja, det är hemskt på vintern. Men nackdelar/fördelar; 

Nackdelar; 

- Det är KALLT på vintern att städa och hålla på med kaninerna. Erkänner att jag inte alls spenderar mycket tid med de på vintern med gos och så. Jag är en frussen person som mår otroligt dåligt av kyla, det bara går inte för mig.

- Det blir mörkt SNABBT och ofta får man städa i mörkret så se till att ha en bra pannlampa

- Kaninerna äter mer, behöver MYCKET halm och hö, därför dyrare under vintern.

- Det bästa är att ha en kompis till kaninen. Du kan även inte ta in kaninerna innomhus under vintern, det blir för varmt för de även korta stunder.

Fördelar

- Större burar! 

- Naturligare klimat, jord att gräva i om du har Hage (rekommenderas starkt, ingen kanin vill sitta i en bur hela dagen och koppel blir knappast mycket roligare)

- Större hagar, vi har tre stoora permanenta hagar där vi öppnar burarna på morgonen och så får kaninerna välja om de vill springa i hagen eller sitta i buren tills vi stänger på kvällen runt 8. 

- Friskare luft för kaninerna och gladare kaniner

- FLUFFBOLLAR! Vinterpälsade kaniner är verkligen underbart söta.

Vi började med att ha kaninerna ute pga allergi. Vi skaffade vårt hanpar och de har varandra att ta värme av, två hanar är däremot inte att rekommendera då det sällan fungerar men för oss går det toppen. Nu fortsätter vi ha kaniner ute pga naturligare miljö och ett bättre alternativ som kanin. Skulle vi vara mer själviska skulle jag självklart ta in åtminstone en kanin. Men nej, är stensäker på att de mår bättre ute där de får vara glada kaniner som gräver, äter, springer, gör kanin affärer osv ute. 

Juste glömde den bästa fördelen; SOMMAREN är underbar. Gräshagar, mjuk mark att gräva i, ligga i hagen med kaninen som skuttar runt dig, glädjehopp (ser man även på vintern), tokbus, varma och sena sommarkvällar där kaninerna kan vara ute till och med hela nätter (ja, det har hänt att vissa kaniner inte kommit upp ur sina hålor när det är kvällsdags och då har de fått stanna ute). Ja, sommaren är helt enkelt värd den långa vintern.

Sofia54321
12/25/14, 11:38 AM
#24

Tack så jättemycket för alla svar! :) Jag måste lösa det med att vi åker bort ganska mycket på våren och sommaren innan jag skaffar kaniner.

Sofia54321
12/26/14, 5:26 PM
#25

Kan man ha kaniner ute i sele när det är den här årstiden eller när det är vinter?

Fridaaaa
12/26/14, 5:29 PM
#26

#25 Ja bor dem ute går det utmärkt,  även utekaniner måste ju motioneras på vintern🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sofia54321
12/26/14, 5:32 PM
#27

okej, tack :) hur stor bur skulle ni rekommendera?

Annons:
Fridaaaa
12/26/14, 5:32 PM
#28

#27 Ju större dessto bättre. Beror på kaninens storlek med såklart, hur många man ska ha där osv 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sofia54321
12/26/14, 5:37 PM
#29

Okej, jag blir så sugen på att skaffa kanin!

Men jag måste hitta vakter först.

Sofia54321
12/27/14, 7:47 PM
#30

Kan man leka med kaninerna i snön, gillar de det?

Fridaaaa
12/27/14, 7:53 PM
#31

#30 Vissa kaniner gillar snö andra inte

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sofia54321
12/27/14, 8:34 PM
#32

okej🙂

Sofia54321
1/11/15, 9:10 PM
#33

Om man har en innekanin, kan man ta ut den i -grader då, vad isåfall är det kallaste?

Fridaaaa
1/11/15, 9:24 PM
#34

#33 Brukar säga max 10-12 grader ungefär skillnad mellan inne och ute.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Melbun]
1/11/15, 9:28 PM
#35

och typ 10 min ute i snön brukar väl vara nog :)

crystalguurl
1/12/15, 7:09 AM
#36

Haha, jag brukar ta en stol och sitta ute och kolla på när dom lufsar runt i snön så det brukar bli lite över en timme ibland :D


Kaninernasbästa
1/12/15, 7:39 AM
#37

Det typ jobbiga med utekanin är att hon rymmer helatiden, kan bero på mig som suger på att fixa hagar, eller Hedda som är för smart ^^ Men då ser man spår i snön :) man kanske skulle kunna ha ute på sommar och inne på vintern. Men de klarar sig ute :) en annan sak som är jobbig är att vattnet fryser helatiden.. Fast det finns förstås en hel rad positiva saker med utekanin. Lycka till! Kaniner är helmysiga!

Upp till toppen
Annons: