Annons:
Etikettallmänt
Läst 578 ggr
Jossan05
12/19/14, 10:21 PM

Hjälp önskas - bråk när ny kanin flyttar in

Hej alla på kanin iFokus!

Vi är en familj som har råkat ut för lite problem i samband med att vi nyligen köpt en ny, inte helt fullvuxen, kanin. Vi har sedan tidigare en vuxen kaninhona som för tillfället bor inne och är van vid att springa fritt i lägenheten. Hon har tidigare  haft två kaninkompisar, båda honor, och de var alltid sams när de bodde tillsammans. Därför tänkte vi att det inte skulle bli problem att en ny hona flyttade in. Men när vi provade att släppa ihop den gamla och nya kaninen gick den äldre till angrepp på den nya. Vi tog isär dem, men sedan dess har den äldre kaninhonan varit ovanligt aggressiv, även mot oss.

Hur ska vi göra? För tillfället bor den nya kaninen inne på toaletten vilket blir ohållbart i längden. Kan vi ens få kaninerna att bli kompisar, och finns det i så fall några knep att ta till?  Blir tacksamma för alla tips? och råd!

Annons:
[zendaimimon]
12/19/14, 11:04 PM
#1

En idé är att sätta kaninerna i transportburen och köra en bit med bilen, på så vis kommer de kura ihop sig intill varandra och det blir då  enklare att få dem sams sedan. Alternativt bara ta transportburen och gå en bit ute som jag gjorde i brist på bil. Det fungerade otroligt mycket bättre än jag trodde när jag läste om det. :)

Iaemi
12/20/14, 2:57 AM
#2

Hur länge har ni haft den nya? Hur gammal är den?

Annars så mycket utrymme! Många gömställen, låt de jaga varandra så länge de inte biter sig fast.

Jossan05
12/21/14, 1:11 PM
#3

Tack så mycket för råden. Den äldre är fortfarande aggressiv och jagar den lilla och biter när vi försöker få dem att träffas. Den lilla blev så rädd att den bajsade ner sig. :(

Om man provar det där med bilen, ska man då försöka städa helt rent från lukter inne i lägenheten innan man släpper in dem igen, så att det blir ungefär som en "nystart" för dem?

Den nya är drygt 3 månader. Vi har haft den sedan den 17:e december.

[zendaimimon]
12/21/14, 2:13 PM
#4

#3 Jag skulle faktiskt börja med att låta dem bo i samma rum med galler mellan sig i ett par veckor innan jag försöker det. Låt dem lära känna varandra utan att kunna skada varandra :)

Jossan05
12/21/14, 8:37 PM
#5

Tack för hjälpen! Vi ska prova era råd. Om någon mer har något tips? så tas det också tacksamt emot!

CurreKanin
12/22/14, 8:03 AM
#6

Det här är inte lätt (äldre hona från annan kull inblandad). Riktigt stora utrymmen funkar för en del (men det är viktigt att den ena kaninen inte varit där innan pga revirhävdande - i synnerhet den dominanta kaninen). Galler emellan funkar för en del (men två dominanta honor kommer bara konstatera att "så länge min fiende är på andra sidan gallret försöker vi bara bitas lite grand - men försvinner gallret så….". Jag vet att en äldre kaninuppfödare rekommenderat att ha dem så trångt att de snuddar vid varandra och typ bära ikring, så att de inte tänker på att bråka och till slut vänjer sig vid varandras lukt. Aldrig testat själv, men det låter vettigt om än riskabelt då de inte kan komma undan stressen. Gissar dock att det är svårt i ditt fall då de redan bvet vem som är svagast.

Annons:
Upp till toppen
Annons: