Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 728 ggr
[yesorno]
2014-12-18 06:11

Ska antagligen skaffa kanin, Standardfrågor.

Jag har frågor som är jätteviktiga jag vet att man kan googla upp fakta och jag har redan gjort det och kollat lite artiklar här men vill ändå ha svar från detta inlägg.

Vilket bottenströ är bäst? jag vet att man ska ha hö till kaninen, men kan man ha hö/halm som underlag är det bra alternativ? om man har en rumsren kanin kan man då ha en "Matta" i buren och sen ha tillgång till massa hö och så vidare ändå? hur ofta måste man då tvätta mattan är det någon som gjort så? vad för matta kan man använda?

Vad ska kaninen äta, är det mest bara hö? är det ett måste att komplementera med pellets eller räcker det att bara utfodra med hö, och lite grönsaker ibland?

Vad kan man använda som ett gömställe åt kanin, finns det något nice alternativ som ser bra ut? Finns det andra alternativ än vanliga gallerburar (till inomhuskaniner) ?

Om kaninen är rumsren, har man då en potta i ett hörn dit den går? ska man ha något speciellt i pottan?

Behöver kaninen några aktiveringsleksaker, typ tuggmaterial kvistar och liknande?

Vad annat är viktigt att tänka på? nämn allt man måste veta innan man skaffar sin kanin!! hur viktigt är det för kaninen att ha en kompis i buren?

Annons:
Agda
2014-12-18 06:29
#1

Har svar på några av dina frågor:

Jag har antingen rent torv eller torv blandat med kutterspån underst, sedan hö ovanpå. Ska du ha kaninen inne så dammar torv en del, men är kaninen ingen grävare så fungerar det att lägga ut tidningspapper runt buren så hamnar det mesta dammet där. Det luktar minst av skitigt torv.

Hö är basfödan, honor brukar kunna hålla sig i bra hull på endast hö + lite grönsaker medans hanar brukar behöva lite pellets för att hålla hullet. Sedan behöver såklart en aktiv kanin mer foder.

Jag har en SAMLA låda från Ikea som toalåda, den har jag torv i.

Kaninen behöver alltid ha tillgång till gnagmaterial då deras tänder växer konstant.

Är inte alla kaniner som kan hålla sams med kompisar, håller du på mycket med kaninen så är ju du dens sällskap. Ofta när man har kaniner i par så blir alltid en mer tillbakadragen, det är då ledaren som är mest framåt.

[yesorno]
2014-12-18 07:26
#2

Men jag har mer frågor angående att ha en matta som underlag, jag skulle helst vilja skippa underlag och ha en matta och sen ha en toalåda och en låda fylld med hö eller något liknande. Finns det några tips? gällande det?

[zendaimimon]
2014-12-18 07:38
#3

#2 Jag skulle tipsa om att använda Ikea:s BORRIS dörrmatta. De kostar bara fyra kronor styck, så du kan göra lager och om de blir sunkiga  är de billiga att ersätta. Om du vill att kaninen ska gå på låda föreslår jag även att du har en höhäck över den då kaniner brukar äta samtidigt som de går.

[yesorno]
2014-12-18 08:30
#4

#3 tack för tipset om dörrmattorna.. ok. Ja jag ska antagligen skaffa en omplacering kommer med stor säkerhet välja en som redan är rumsren, men jag tänker om jag har en matta på golvet och en toalåda, ska jag då skaffa en höhäck till att ha höet? eller kan man inte typ köpa en större låda och typ lägga i massa hö ? vad är bäst tror du? kan man använda hö i toalådan också?

sannadetejag
2014-12-18 08:36
#5

Du ska inte ha hö i toalådan då kommer det att komma kiss och bajs på höt och då blir det ofräscht. Ha en höhäck att ha hö i. I min toalåda har jag spån.

[zendaimimon]
2014-12-18 08:38
#6

#4 Som jag sa så är det bäst att hänga en höhäck ovanför toan, annars är risken stor att kaninen väljer att kissa och bajsa någon annanstans då de ofta bajsar medan de äter. :)

Annons:
[yesorno]
2014-12-18 08:45
#7

#4 #5 Vad för spån kan jag ha i toalådan? ok höhäck över toan bra tips?!! men om det finns en höhäck och en toalåda, behöver jag inget mer då där dem har tillgång till typ halm/hö förstår ni hur jag tänker? det kanske räcker, dem kanske inte behöver något mer eller? funderade på typ en låda av något slag där dem har det också.

[yesorno]
2014-12-18 09:14
#8

Toalätt kanske funkar i toalådan btw?

[bessiethebeast]
2014-12-18 15:48
#9

#8 Toalätt funkar jättebra! Dock är det många som inte tycker om det, och tycker det luktar. Jag tycker dock det funkar jättebra, så det är väl något man själv får känna efter och se

Fridaaaa
2014-12-18 16:02
#10

1. Strö använder jag easyströ eller kutterspån. Tycker jag är bäst. Vintern är det lite halm också.

2.  Hö = fri tillgång, pellets = komplettering om det behövs. Köp aldrig gnagarblandningar! Sedan grönsaker några gånger/vecka (morot t.ex är godis). 

3. Jag har hus som sitthyllor.

4.  Toa-lätt t.ex har många i kanintoalätterna.

5. Grenar är bra för tänderna och aktivering några gånger/vecka. Leksaker varierar vad kaniner gillar. Mina har t.ex tunnlar i hagarna.

6. Ingen saltsten och behövs inte vitaminer i vattnt heller. Köpt av kunnig uppfödare! Nej kaniner behöver inte burkompis men många kaniner uppskattar det. Men krävs stor yta för två kaniner, olika gömställen mm också. Men inget måste som sagt att de har burkompisar.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

howllor
2014-12-18 17:45
#11

på din fråga om det finns alternativ till gallerburar för innekaniner så är det tyvärr ganska dåligt utbud på sånt, så då brukar det bli att en själv får bygga eller alternativt göra om tex en garderob eller stor byrå (jag har själv en byrå-bur som funkade jättebra men nu när jag har två så blir det trångt så måste fixa en annan lösning)

howllor
2014-12-18 17:47
#12

om du gör en egen bur så är det viktigt att tänka på så att måtten blir lagliga, plus att du använder dig av material som kaninen antingen inte KAN äta på (metall), eller sånt där det inte gör något om den får det i sig. min bur är av trä men jag har satt aluminiumlister här och där som skydd för att det ska hålla längre.

[zendaimimon]
2014-12-18 18:02
#13

Personligen skulle jag säga att en kompis är viktig och om det inte är en okastrerad hane som är till Avel känns det för mig inte riktigt försvarbart att ha dem ensamma.

Annons:
Fridaaaa
2014-12-18 18:03
#14

#13 Finns dock kaniner som inte trivs med sällskap också.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jela96
2014-12-18 18:09
#15

Vilket bottenströ är bäst? 
Jag använde toalätt vilket var bra dock gick inte kaninerna på toaletten då så jag använder mig nu av massa halm och toalätt i toaletten

Vad ska kaninen äta, är det mest bara hö? är det ett måste att komplementera med pellets eller räcker det att bara utfodra med hö, och lite grönsaker ibland?
De räcker med hö egentligen men du kan ge pellets som godis och grönsaker då och då.

Vad kan man använda som ett gömställe åt kanin, finns det något nice alternativ som ser bra ut?
Jag använder mig av naturmatrial då de blir mer naturligt för kaninen jag använder mig av ett vanligt hus och så har jag en tunnel :)

 Finns det andra alternativ än vanliga gallerburar (till inomhuskaniner) ?
Du kan alltid bygga en egen bur i ex. en garderob.

Om kaninen är rumsren, har man då en potta i ett hörn dit den går? ska man ha något speciellt i pottan?
Jag har en kattlåda med toalätt strö i vilket funkar jätte bra. Hade förut en kanintoalett men de gick aldrig på den så jag bytte ut till en kattlåda.

**Behöver kaninen några aktiveringsleksaker, typ tuggmaterial kvistar och liknande?
**Jag har en aktiveringsboll som de älskar :) Grenar är också bra.

Jag tycker att man borde ha en kompis då kaniner får ut otroligt mycket av vandra. Köpte först min Milton men efter kastreringen fick han flytta in med sin tjejkompis och de ligger alltid och myser och slickar på varandra :)

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

[zendaimimon]
2014-12-18 18:25
#16

#14 Jag skulle säga att det är väldigt ovanligt och då snarare beror på att kaninerna har för lite plats, ägaren ger upp för snabbt, ägaren har en kanin med upprättstående öron med en med hängande öron eller att kaninerna helt enkelt inte passar med varandra men däremot med andra, eller att man bör ha fler än två. Att en kanin inte skulle kunna leva med andra skulle nästan kunna kallas en störning för det är inte naturligt för kaniner att leva utan sällskap av andra kaniner.

Fridaaaa
2014-12-18 18:28
#17

#16 Om kaninen har rättuppstående öron eller hängande är orelevant.  Det har inget med att göra om de fungerar bra ihop heller inte. 

Men ja många har förmodligen för små ytor, inte gör rätt vid ihopsläpp eller helt enkelt fel personkemi mellan dem.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[zendaimimon]
2014-12-18 18:31
#18

#17 Det kan det absolut ha eftersom kaniner använder öronen för att kommunicera vilket kan göra det svårare för kaniner med upprättstående öron att förstå det med hängande (möjligen också tvärtom), och uppenbarligen kan det bli ett problem då andra har vittnat om speciella svårigheter med att få in kaniner med hängande öron i en grupp.

Fridaaaa
2014-12-18 18:34
#19

#18 Inte haft problem med det, hade tre par (fram till idag) där en har uppåtöron och en neråtöron, inga problem alls 🙂 två av tre hängörade är de som fungerar allra bäst med andra kaniner. Så har motsatt erfarenhet, så jag håller personligen inte med på den punkten 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Frosstis
2014-12-18 18:38
#20

Jag har mattor i buren :) Hö i höhäck på dagen och hö i toalådorna på natten.

Annons:
[zendaimimon]
2014-12-18 18:44
#21

19# Att du inte haft problem innebär inte att andra inte haft ett problem med just kaniner med hängande öron. Det är ett sätt mindre för kaninen att kommunicera, det är väl ganska självklart att det har en effekt?
Däremot har jag inte påstått att det inte skulle fungera eller ens brukar bli problem, enbart att det kan vara en anledning när kaniner inte fungerar ihop.

Fridaaaa
2014-12-18 18:46
#22

#21 Har jag inte påstått heller. Men sett flera som haft blandat utan problem.
Vi har olika åsikter och erfarenheter kring det helt enkelt 🙂 Jag tror huvudsaken att det beror på yta och personkemi och extremt liten del på öronställningen på kaninerna.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[zendaimimon]
2014-12-18 18:52
#23

#22 Det innebär ju som sagt inte att det inte blir en effekt när kaninen inte kan kommunicera med hjälp av öronen. Jo, det tror även jag vilket jag sagt tidigare. Jag skulle dock säga att säga att yta och för liten grupp är ett större problem än personkemi, även om det naturligtvis spelar roll också men med två kaniner blir det desto mer tydligt skulle jag tro.

Fridaaaa
2014-12-18 19:02
#24

#23 Nu förstår jag inte riktigt vad du menar?  För liten grupp?
Mina går enbart i par 🙂 Så tja olika erfarenheter och åsikter helt enkelt. Tror inte det finns så mycket forskning kring det heller.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jela96
2014-12-18 19:21
#25

Har två kaniner tillsammans, en dvärgvädur med hängande öron och en lejonhuvad med uppåt öron och det funkar jätte bra tillsammans och har aldrig varit något problem mellan dom så jag tror inte det hänger på öronen.

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

[hattifnatten]
2014-12-18 22:41
#26

Hade en dvv i en grupp med fyra kaniner, resten hade uppåt öron, och dvv hade svårt att bli accepterad av de andra kaninerna, de jagade bort henne från matskålarna etc.  Detta trots att dvv hade bott här längre än de flesta andra. Så hon var ingen nykomling.   Kaninerna har en stor yta, 4x2 m2.  Fick höra av en person som har stor erfarenhet av grupphållning av kaniner, att det kan bli så om en kanin i en grupp har hängande öron medan de andra har stående.  Just pga det #18 skrev.     

Skaffade en vädur till, så nu bor vädurarna för sig, och de andra för sig.  Alla nöjda och glada. 

Självklart kan det funka hur bra som helst med hängöron och uppåtöron tillsammans, men funkar det inte så kan öronen  ha av betydelse.

Fridaaaa
2014-12-18 22:44
#27

Jag tror personligen som sagt att öronställningen är väldigt liten betydelse. Utan är annat som spelar större roll om det inte fungerar i förstahand.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[hattifnatten]
2014-12-18 22:45
#28

#27  Då tror vi olika, men det är ok.

Upp till toppen
Annons: