Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 7608 ggr
missan´s
12/14/14, 1:45 PM

Teddytassen.se?

Hej!

Har hört väldigt mycket kritik och olika åsikter om Teddytassen? Undrar vad ni tycker om dom och varför? Kan vara bra att veta ifall… :)

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Annons:
Evelina!
12/14/14, 2:21 PM
#1

Att de säljer burar som inte är lagliga (och vet om det!) tycker jag är nog med skäl till att inte handla från dem.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

[zendaimimon]
12/14/14, 2:50 PM
#2

Det verkar som om de som köper kaniner där ifrån gillar stället, däremot verkar de som har haft sina kaniner i deras pensionat väldigt missnöjda med hur de sköttes.

sara8282
12/14/14, 2:50 PM
#3

Jag har handlat där ett par gånger och är nöjd, förutom att frakten kostar väldigt mycket.

Har tyvärr  hört att en del som lämnat kaniner på pensionaten varit väldigt missnöjda.

WilmaU
12/14/14, 4:01 PM
#4

Jag köpte mina två kaniner därifrån, och har även köpt selar och sånt därifrån och jag är nöjd. Det ända som jag inte är nöjd med (fast det är ju inte deras fel) är att när hanen skulle kastreras så blev han döv. Och innan så har jag varit helst säker på att han inte var döv men tvivlar lite nu faktiskt… 

Men är hur som helst nöjd med dom, än så länge i alla fall :)

MVH Wilma

Ljungåsen
12/15/14, 8:34 AM
#5

Jag har handlat burar och diverse tillbehör från teddytassen, och det har fungerat alldeles utmärkt. Då vi bor i närheten har vi varit där och handlat.

Sist vi var där frågade jag om råd gällande våra magra omplaceringskaniner, och hon som jobbade var väldigt hjälpsam. Jag fick känna på en av deras kaniner som var lagom tjock, för att kunna jämföra med mina hemma, och det var jättebra.

[bessiethebeast]
12/15/14, 8:46 AM
#6

#4 Blev han döv när han kastrerades? Det låter ju väldigt märkligt… Eller är det något jag har missat?

Annons:
Facie
12/15/14, 9:53 AM
#7

 Jag köpte kanin + tillbehör på teddytassen och jag kunde inte varit nöjdare. Dock vet jag att personalen ger felaktig information och att vissa produkter som säljs kanske inte är jättebra så det gäller att man är påläst och själv vet vad man vill.
Frakten är dyr, de kan jag hålla med om. 
Det olagliga burarna är faktiskt oftast väldigt fina och kompletterar man med en Hage eller liknande kan de faktiskt vara okej.

Pretty wise //

Fridaaaa
12/15/14, 9:53 AM
#8

#4 Låter inte speciellt troligt att han blev döv pga kastrering. Det tvivlar jag starkt på. Döv innan kastering är min gissning. Döva kan de inte bli pga kastering.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Evelina!
12/15/14, 10:56 AM
#9

#7 En bur som är för låg i tak kan aldrig kompenseras upp av en Hage.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Emelie-E
12/15/14, 11:35 AM
#10

Jag köpte en kanin därifrån en gång, trots betfelsgaranti och grejer så var jag tvungen att ta bort min älskade kanin ynka 7 månader gammal pga bettfel. Hon skötte det hela väldigt dåligt också när jag tog kontakt med henne och berättade om det som hade hänt. Så nä, därifrån handlar jag aldrig igen.

[Lollo1402]
12/15/14, 4:57 PM
#11

Jag har köpt kanin+bur därifrån. Kaninen är helt underbar! Han är visserligen inte deras egenuppfödda, men man kan inget mer än älska honom!
Dock så när vi åkte i bilen påväg hem så ser vi att hans öga är skadat! Så mamma grejade med det. Det kostade 5 veterinär besök+2000 kronor. Men de på teddytassen  var ganska otrevliga och vägrade att göra något för att hjälpa till, trots att han fått skadan där!

Sedan betalade vi 500 för mycket. Då skrev dom i ett mail att de heller inte kunde hjälpa till( det där med ögat) för en kanin som de inte ens fått betalt för. Det stämde ju inte direkt.

Sedan den buren vi köpte har ingen sitthylla, vilket jag fattat att dem måste ha. Men jag tror inte att den är för låg i tak iallafall, då min kanin har hoppat över en hög bräda där inne;)

Så min åsikt är väl att de är helt ok. Men deras foder är inte direkt nyttigt om man säger så. Kanske för undernärda kaniner men inte för lite "större" kaniner:)

LovePoppy
12/15/14, 5:16 PM
#12

Verkade jättebra och förstår att folk blir lurade då de ska vara "vet och kan allt" och låter såååå säkra. Och den extrema otrevligheten man fick….. Innan, jättetrevliga, så förstår att många tycker att dem är det, men det finns en annan sida där bakom som kommer fram när något man vill påpeka.

Facie
12/15/14, 5:31 PM
#13

#9 Fast det tycker jag nog ändå. De handlar ju om att kaninen skall kunna sträcka sig till max och de kan dem jui en Hage. Sen är många burar "olagliga" men är sjukt fina i övrigt och bra mycket bättre än de lagliga. Eller?

Pretty wise //

Annons:
[sstorm]
12/15/14, 5:35 PM
#14

Jag har köpt kanin från dem när de sysslade med renrasigt, en Lejonhuvad kanin. Jag fick betala 650kr för kaninen, den hade ingen man, den såg mer ut som en hermelin och var dessutom inte ens rätt färg som var angiven. Så jag var inte nöjd.

Evelina!
12/15/14, 7:17 PM
#15

#13 Så att en bur är "sjukt fin i övrigt" kan kompensera att den är för liten och de facto är olaglig och det är otillåtet att ha en kanin däri? Ursäkta, men det resonemanget tycker jag låter mycket oseriöst. Alla burar som är lagliga är inte bra, det finns skräckexempel där med, men när burarna är så pass små att ingen kanin lagligen får vistas där, så tycker jag inte att man ska bryta mot lagen bara för att buren är, som du skriver, sjukt fin i övrigt. 

Att de dessutom påstår att burarna de säljer är av godkända mått (det gör de, nämligen) är utfästelser som kan klassas som falsk marknadsföring och avtalsbrott.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Ljungåsen
12/15/14, 7:43 PM
#16

#15 Bara av rent intresse, vilka burar är det som är olagliga?

Facie
12/15/14, 7:47 PM
#17

#15 När jag säger "sjukt fin" menar jag att buren är stor och luftig i övrigt. Det finns delar i kaninburen som är för låga men eftersom övriga höjder är bra då tycker inte jag det spelar så stor roll. Anledningen till att buren ska ha en viss höjd är för att kaninen ska kunna stå rakt upp. Är majoriteten av buren en "laglig höjd" så tycker jag det borde vara okej.
Dock förstår jag inte ens varför jag diskuterar detta, skulle aldrig  stänga in min kanin i en bur.

Pretty wise //

Evelina!
12/15/14, 8:06 PM
#18

#16 Du kan räkna själv, allt som är under 50 cm på höjden är olagligt för en dvärgkanin. T ex denna http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninburarhus/utomhus/tvavaningsbur-naranja-116cm-antracitgra-654.html där den totala höjden är 92 cm och ser ut att vara uppdelat på 50/50 övervåning/undervåning = 46 cm höjd per våning.

#17 Antingen är en kaninbur laglig eller så är den inte, punkt. Finns inga mellanlägen.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Frosstis
12/15/14, 8:26 PM
#19

#18 Har man tagit bort dörren på buren och har en Hage till är den absolut laglig. Har man t.ex 8 kompostgaller och en bur utan dörr där inne är det fullt lagligt, har själv haft så. Då räknas buren bara som en sov och toaplats. Kaniner som inte ens har en bur, som lever fritt men har en kartong att gå in o sova i om den vill, tycker du då lådan räknas som bur och alltså därför också olaglig?

Mycket hänger på om man har dörr på buren eller inte, ifall länsstyrelsen skulle komma, det är så jag har blivit informerad iallafall.

farvendal
12/15/14, 8:32 PM
#20

#19 Är det en bur som ska användas ute vintertid så räcker det inte med att komplettera med kompostgaller, då det måste finnas en laglig yta upphöjd från marken, mao buren i sig - om den då inte har lagliga mått så är det inte lagligt. 

Inomhus kan man göra så dock. Eller i typ ett stall. Men inte ute.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Annons:
Facie
12/15/14, 8:35 PM
#21

Precis som #19 jag menar men hon uttryckte det bättre. Det finns många burar som är lagliga men totalt vidriga ändå. 
Tycker det är så fel att det är allmänt okej med kanin i bur, Alla som kommer hem till mig säger reagerar på att min kanin är som en hund/katt och ja, de hade alla kaniner kunnat vara om man bara gav de möjligheten.

Pretty wise //

Frosstis
12/15/14, 8:37 PM
#22

#20 ah tänkte inte på utomhusburarna, så syftade på inomhusburarna, sorry :)

#21 Same, haha. De flesta som möter min kanin säger "har aldrig stött på en så glad kanin" "han är som en kattunge" "han liknar verkligen din hund i sättet".

[zendaimimon]
12/15/14, 8:42 PM
#23

#19 Fast då är buren fortfarande inte laglig som bur. Som sovplats, ja. Men den får inte användas som bur utan då ska kaninen ha tillgång till en laglig yta med laglig höjd utanför buren dygnet runt.

[kaninkul]
12/24/14, 5:05 PM
#24

Jag tyckte att det var sådär…

Köpte en utebur som gick sönder jätte snabbt (dåligt trä som nästan ruttnade nästan direkt även om vi "behandlade" det bra.) Men andra saker såsom tillbehör var super!

tussen12
12/24/14, 6:01 PM
#25

Har beställt Akita skålar där, var nöjd. Men när jag där imot mailade och ifågasatte deras burmått fick man inget trevligt respons.

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

 Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

 

 

Iaemi
12/24/14, 6:15 PM
#26

Alltså, just det där med måtten och sen beskrivningarna för t.ex. kaniner ger mig intrycket av att de inte är särskilt seriösa. Typ går man under kaniner så har man " är en dvärghare och blir lika liten som en hermelin. Ej född på Teddytassen men samma garantier gäller. Bor nu utomhus men kan även bo inomhus!" och "har för långa öron för att vara renrasig men så söt ändå!"

Alltså vill man ha en hermelin vill man väl ha en hermelin? Inte bara en söt en, eller en dvärghare som jag också hört inte är den mest enklaste kaninen. Bra att de informerar men det låter inte seriöst. 

Och sen detta "Om du väljer att skaffa 2 stycken ska du välja antingen 2 honor (behöver inte vara från samma kull eller ens vara av samma ras, dock är det viktigt att de inte är äldre än ca 10 veckor när de släpps ihop.) "

Vadå inte äldre än 10 veckor? Min 4 månaders jätte verkligen älskar min 1,5 åriga hona och jag har satt ihop den 1,5 åriga honan med en 2 årig kanin.

eller "Vattenflaska ***  - 600ml är en bra storlek till dvärgkaniner!

Mkt bättre än skål som de gärna smutsar ned. 99% av alla kaniner lär sig att dricka ur flaska på ca 1 minut! Alla kaniner härifrån är vana vid vattenflaska."

Mycket bättre på vilka punkter? Haha, en skål är alltid lättare för kaninen att dricka ur. 

Så kort och gott, de verkar inte seriösa med information eller kunskap. Skulle inte komma på tanken att handla från de.

RebeccaG
12/24/14, 6:48 PM
#27

Syrrans första kanin kommer därifrån. precis som #14 så hade han stamtavla och hela kalaset. I yngre dar hade han bra man och fin kropp, nu är han lite äldre så inte mycket på den fronten dock :P Däremot så åkte jag till teddytassen, då jag var nyfiken på rasavel(detta var alltså 6 år sedan) och letade efter en hona till syrrans hane, med stamtavla. Tanten försökte lura på mig en wt blandras, sedan skulle jag minsan köpa en av deras skräpburar också, då min 100*130*90 bur "inte va bra" till lejon ._. Den skulle tydligen vart för stor för lejon(?) I vilket fall som helst hade jag svårt att tro på hennes babbel och tog kontakt med en annan uppfödare istället, där jag fick en fin Havannahona efter important föräldrar, som dessutom hade min hona uppfödd i hästbox, så kändes lite seriösare. Visserligen är min systers hade världens godaste gubbe, men jag skulle aldrig köpa därifrån igen. Enda gången jag handlat där, är när dem haft fri frakt & rea på Atlas Open.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Annons:
sara8282
12/24/14, 7:17 PM
#28

#27  Tråkigt!   Fast det är nog nya ägare nu, för hon som varit där de två gånger jag besökt dem har inte varit så gammal.

Facie
12/25/14, 10:43 PM
#29

Jag tycker alltid att man själv ska vara påläst och veta vad man vill ha när man ska köpa kanin. Jag köpte min från teddytassen eftersom han var mycket och väl hanterad. 
Jag vet att de inte alltid ger rätt information där men eftersom jag vet vad jag vill ha och kan kontrollera själv att min kanin har de så bra som möjligt är det inget som påverkar mig.

Pretty wise //

Summerdogs
12/26/14, 12:28 AM
#30

Jag köpte en Hermelin där ifrån och är supernöjd! Har även sålt en hermelin till henne som gick i Avel :) Sofie är supertrevlig! :D

[neptunens]
12/26/14, 12:39 AM
#31

De har gölliga wienertecknade Dvärgvädurar och jag kan förstå att många nya och liknande tycker att det är smidigt att de kan köpa både kaninen och tillbehör på ett och samma ställe.

Men mja, jag vetetusan alltså. Jag har själv inte köpt någonting därifrån(och lär inte göra det heller) så jag ska väl inte uttala mig egentligen, men bilden jag har fått utav både webshopen och pensionatet är skräp.

Upp till toppen
Annons: