Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2005 ggr
howllor
2014-12-13 12:30

har börjat gräva MYCKET

ok ska bara börja med att säga att jag VET att grävande är ett helt normalt beteende hos kaniner

men det är såhär att min hona har från att ha varit mkt lugn under nätterna och mest vilat, har gått till att gräva FRENETISKT från ca kl 03 och slutar helt enkelt inte förrän det är morgon och jag går upp och släpper ut dem. hon gräver som galen i toalådan och sprätter runt med spånet så att i princip allt hamnar utanför buren. testade att temporärt ta bort lådan om det var ngn specifik doft i den som hon blev störd av, men då började hon bara gräva i burbottnen istället. hon gör alltså detta KONSTANT från kl 3 på natten, men knappt alls under dagarna. jag bor i en etta och måste alltså ha kaninerna i samma rum som jag sover i och det gör att jag på sisten inte kunnat sova särskilt bra eftersom hon bara gräver och gräver och gräver.

hanen jag har gräver ibland med men inte alls lika frenetiskt utan han gräver en liten stund och sen gör han något annat, men med honan är det som att hon inte ger sig. och det är just det att hon inte hållt på såhär innan utan det har kommit typ senaste veckan. vad kan det bero på, går det att förbättra hennes beteende på ngt sätt eller är det bara att vänta och hoppas på det bästa?

honan och hanen har separata burar men går ute ihop om dagarna, och ibland hoppar hanen in i honans bur och kissar. kan det vara det som gör henne störd? ska jag prova att skura ur både toalåda och bur och se om det blir bättre?

hade varit himla trevligt att kunna sova om nätterna….

Annons:
Cindy S
2014-12-13 14:37
#1

Tills du rett ut orsaken, finns det plats med en kartong i buren du kan göra ett litet hål i och fylla med grävmaterial?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

howllor
2014-12-13 16:02
#2

#1  ja det finns det men det spelar ju ingen roll var hon gräver? det är ju fortfarande så att hennes konstanta grävande gör mig tokig, var det än är…..

Cindy S
2014-12-13 16:04
#3

Ja, det är det största problemet, jag tänkte mer att det blir mindre städning tills det lösts sig.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

howllor
2014-12-13 16:07
#4

städningen är irriterande men går att hantera, det är just den dåliga sömnen som är det jobbiga :/

har nån annan haft problem med att deras kaniner på ngt sätt lyckats pulverisera toa-lätt pelletsarna? för det gör hon med, vilket är jäääääättekonstigt. tänker att det kanske är grävandet och kring-skyfflandet som gör det, eller om hon kanske tuggar på dem, jag vet inte. vet bara att hanen har precis samma strö men hon honom blir det aaaaaaldrig lika dammigt.

howllor
2014-12-13 16:52
#5

har nu gjort så att jag skurat hela hennes bur ordentligt, för att i alla fall kunna utesluta att det är hanens doft som irriterar henne. får se om det hjälper…

howllor
2014-12-14 13:50
#6

verkar INTE som att skurandet hjälpt.

testar nu alspån ist för toa-lätt om det är där skon klämmer. har också skaffat toalåda med kant/sarg så då kanske mer av det i alla fall håller sig i lådan istället för över hela buren och utanför den.

kan ju givetvis vara så att hon bara VILL gräva, men det är så mycket att beteendet inte känns helt normalt. särskilt när det kommit så plötsligt också.

Annons:
Marsvinsmamman
2014-12-14 19:58
#7

Hon är frustrerad över något. Kanske svallar hormonerna just nu, kanske är det något annat som gör henne frustrerad - något annat behov hon har som inte tillfredsställs. Kanske är det frustrerande för henne att bli separerad från sin hane varje natt för att sedan släppas ihop igen på dagen. Maniskt grävande mot burbotten som inte upphör, är ett beteende, en stereotypi, som kaninen kan utföra när den känner att ett behov inte tillfredsställs. Alltså inte bara behovet att gräva utan vilket annat ursprungligt behov som helst. 

Läs gärna citatet nedan. Det handlar där om kaniner i stimulansfattig laboratoriemiljö, och inte om svenska älskade sällskapskaniner. Men beteendena som sådana kan även visa sig hos våra kaniner trots att vi försöker erbjuda dem en så bra miljö som möjligt. OBS ts att jag absolut inte menar att du har en stimulansfattig miljö för dina kaniner. Jag menar bara att din honas beteende kan tyda på att något i hennes tillvaro inte är som hon önskar att det vore.

"Kaniner som lever i en stimulansfattig miljö kan utveckla beteendestörningar som burgnagning, pälsätning, överdriven putsning och överdrivet ätande (1). Det är också mycket vanligt med stereotypier, som framför allt har undersökts hos kaniner på laboratorier (7). Bland annat kan de ses frenetiskt "gräva" mot burens botten och väggar eller röra sig runt runt i buren (1, 7). De kan också utföra så kallade tomgångshandlingar, som att tugga i luften, och dräktiga eller skendräktiga honor som inte har tillgång till bobyggnadsmaterial kan försöka "bygga bo" med ingenting (1, 7). Dessa beteenden bottnar i frustration över olika saker, som att inte kunna gräva, röra sig eller äta stråfoder. Reaktionen på den dåliga miljön kan också bli den omvända; en uttråkad kanin kan reagera genom att bli inaktiv en stor del av tiden, sluta tvätta sig eller äta dåligt (1, 7). Beteendestörningarna är vanligast nattetid, då kaninerna naturligt är som mest aktiva och buren som mest begränsande, och det är därför stor risk att de inte upptäcks (7)."

Källor:

1.Lidfors, L & Edström, T (2010) The laboratory rabbit. I boken The UFAW Handbook on the Care and Management of Laboratory and Other Research Animals, eight edition. Ed. Hubrecht, R & Kirkwood, J. Wiley-Blackwood.

7.Gunn, D. & Morton, D. (1995) Inventory of the behaviour of New Zealand White rabbits in laboratory cages. Applied Animal Behaviour Science 45, 277-292

howllor
2014-12-14 20:07
#8

#7 ja jag kom till en liknande slutsats jag med. har nu släppt ihop båda i honans bur (den är större) och det verkar som att det gjort henne lugnare. anledningen till att jag avvaktade var att de inte verkat vara särskilt positivt inställda till varandra utan mest bara "tolererat" den andras sällskap, men jag har uppenbarligen misstolkats deras beteende. nu ligger de och vilar sida vid sida i toalådan : P

får vänta tills i natt för att se om det gjort skillnad på riktigt. har förberett mig denna gången med öronproppar (för min skull alltså) om det visar sig fruktlöst : P

howllor
2014-12-14 20:09
#9

kan ju också säga att hennes beteende nu generellt är betydligt bättre än när jag först tog över henne (till skillnad mot hanen som jag haft sen han var en unge, så tog jag över honan när hon var 1.5 och redan då haft tre olika ägare), då hon i princip var apatisk. så vi jobbar på, hon och jag.

Marsvinsmamman
2014-12-14 21:27
#10

Då är ni helt klart på rätt väg, du och din lilla hona. Hoppas nu natten blir lugnare så du får sova lite. *håller tummarna*

howllor
2014-12-15 14:09
#11

uppdatering: hon var lugn i natt! men nu har hon gräv-dille på dagen istället verkar det som! trots öppen bur och möjlighet att gå fritt så sätter hon sig i buren och gräver som en tok. suck….

Marsvinsmamman
2014-12-15 21:46
#12

Kan vara så att hon brunstar just nu och därför är mera orolig. Men bra att du fick en lugn natt iallafall.

MsSofieG
2014-12-16 02:22
#13

Jag hade en hona med gräv dille ett tag och det löste sig med att jag skaffade henne en mjuk hundbädd som jag fyllde med filtar, hon fick gräva bäst hon ville och jag fick sova då det inte låter super mycket när de gräver i mjukt matreal ^^

Annons:
howllor
2014-12-16 23:52
#14

#13 ja hon har massa mjukt material att gräva i, vilket hon gjorde ca en halv dag, men sen återgick hon till lådan igen.

det är inte heller så att jag ser några sammanband mellan dagar hon får vara ute och springa mycket eller inte, utan även när hon springer löst så hoppar hon in i buren och börjar gräva.

får bara hoppas på att det går över antar jag.

howllor
2014-12-20 22:40
#15

kan avslöja att hon var skendräktig?! förklarar ju ett och annat!

Upp till toppen
Annons: