Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1426 ggr
Evelina!
11/28/14, 11:18 AM

Arg kanin - dräktighet m.m.

Kommer med största sannolikhet Att ta en kull på min ena hona nästa år och har lite frågor. Hon är väldigt revirhävdande i buren och kan vara rätt så ilsken utanför buren också (särskilt på banan där hon har en förmåga att tagga till ordentligt) och jag undrar bara hur man hanterar en sådan kanin under dräktigheten, eller hur man hanterar en dräktig kanin över huvud taget. Och när ungarna kommit, hur gör jag smidigast för att kunna kolla till dem utan att hon blir sur eller tycker att jag är jobbig. Ska jag ta ut henne utanför buren och kolla snabbt och sen sätta tillbaka henne, eller hur gör man? Vill verkligen att allt ska bli så bra som möjligt då detta är min första (och antagligen enda) kull!

Kommentarer angående att hon inte är det bästa avelsmaterialet pga sitt temperament undanbedes, då hon har många kvaliteter som kompenserar upp detta och det är långt ifrån alltid som hon är argsint av sig. Kommer spara alla ungar själv.

Tacksam för svar!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Annons:
Fridaaaa
11/28/14, 11:39 AM
#1

Finns ingen möjlighet att stänga henne ute från ungarna precis när du ska kolla?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Evelina!
11/28/14, 11:51 AM
#2

#1 Absolut, det finns det! Kommer bygga en särskild bur till henne att ha under dräktighet och ungarnas uppväxt så den kan utformas precis så som det behövs. tips? mottages gärna på hur jag ska inreda buren på ett bra vis.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Peak303
11/28/14, 2:14 PM
#3

Honor kan ändras under dräktigheten till både det positiva och negativa. Bästa är väl att plocka ut honan ur buren för att kolla så att ungarna lever första gången. Sen får man prova sig fram lite om hur honan beter sig.. 

Själv har jag aldrig haft problem med det med mina honor, då mina mer än gärna velat visa upp sina ungar! Men ska själv ha en kull på en hona som kan tagga till och bli lite tjurig på banan. Så står själv inför samma fråga som du har. :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Evelina!
11/28/14, 2:57 PM
#4

#3 Det finns ingen risk att hon kommer att överge sina ungar för att jag "kastar ut" henne ur buren när jag ska kolla dem? Tänker inte kolla bebbarna mer än nödvändigt eller störa honan i onödan utan det är mest råd om hur den dagliga titten bör utformas så att jag ser att ungarna har det bra samtidigt som honan inte ska behöva känna sig trängd.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Peak303
11/28/14, 5:54 PM
#5

#4 Jag har aldrig varit med om det. Ibland är det bättre att flytta honan istället för att hon blir stressad av att man ska pilla i boet. :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Evelina!
11/28/14, 8:36 PM
#6

#5 Men hon blir inte stressad av att bli bortflyttad och att ungarna luktar annorlunda när hon kommer tillbaka då? Usch, det här är så svårt och jag vill verkligen att allt ska bli rätt! Hade det inte varit för att jag vill lära mig allting i och med denna kull hade jag lämnat bort honan till en mer erfaren uppfödare för att ta tillbaka henne och ungarna när de blivit äldre.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Annons:
Peak303
11/28/14, 8:41 PM
#7

Under mina första kullar använde jag plastpåsar på händerna när jag pillade i boet. Så insmetat i hennes lukt. Men slutade med det då jag vet att mina honor känner mig och har inte varit med om att dem blivit övergivna. Och då har jag tagit kull på en hona som någon vecka tidigare flyttat in. :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Evelina!
11/28/14, 8:46 PM
#8

#7 Det var ett smart tips?, jag ska nog göra så också. Visserligen känner hon mig väl, men känns bra att ta det säkra före det osäkra. Tack för ditt svar!!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

jbson
11/30/14, 6:08 AM
#9

Kan ju annars ta upp några bajspluttar och smula i händerna så har du ju honans lukt på dina händer ;)

IdaL
11/30/14, 5:57 PM
#10

Hoppas du framför till eventuella köpare att honan är rätt så ilsk av sig, jag personligen hade inte avlat vidare på sådant beteende.

Men för att svara på din fråga om dräktiga honor som vaktar sina ungar. Plocka ur henne ur buren när du plockar med ungarna första tiden, då slipper det bli ett stressmoment för henne. Det är bättre att lyfta bort henne och kanske ge henne något att knapra på en envisas med och bråka med henne i buren om hon inte gillar det.  Gnid in dina händer i hennes päls och i spånet i buren innan du pillar på ungarna så du får en neutral lukt.

Har själv aldrig haft något problem med att plocka med ungarna hos nyblivna kaninmammor, brukar klappa mamman lite först och visa henne liten uppmärksamhet och kanske ge en liten godbit innan jag tar ut bebisarna. Och kommer hon fram och tittar vad jag gör så visar jag henne bebisarna så hon ser att de inte är någon fara. Aldrig haft någon som blivit orolig även tagit med min kaninungarna från buren eller liknande.

IdaL
11/30/14, 5:57 PM
#11

Hoppas du framför till eventuella köpare att honan är rätt så ilsk av sig, jag personligen hade inte avlat vidare på sådant beteende.

Men för att svara på din fråga om dräktiga honor som vaktar sina ungar. Plocka ur henne ur buren när du plockar med ungarna första tiden, då slipper det bli ett stressmoment för henne. Det är bättre att lyfta bort henne och kanske ge henne något att knapra på en envisas med och bråka med henne i buren om hon inte gillar det.  Gnid in dina händer i hennes päls och i spånet i buren innan du pillar på ungarna så du får en neutral lukt.

Har själv aldrig haft något problem med att plocka med ungarna hos nyblivna kaninmammor, brukar klappa mamman lite först och visa henne liten uppmärksamhet och kanske ge en liten godbit innan jag tar ut bebisarna. Och kommer hon fram och tittar vad jag gör så visar jag henne bebisarna så hon ser att de inte är någon fara. Aldrig haft någon som blivit orolig även tagit med min kaninungarna från buren eller liknande.

Evelina!
11/30/14, 6:09 PM
#12

#10 Tack för ditt svar. Ska ta till mig av dina råd. Dock måste jag påpeka att jag inte kommer att sälja någon unge ur denna kull. Och som jag skrev har honan andra kvaliteter som gör att jag vill föra hennes gener vidare - för husbehovs skull. Men OM jag av någon anledning är tvungen att sälja kaniner ur denna kull kommer jag givetvis att uppmärksamma köparen på honans beteende. Så oroa dig inte. Det är heller inget jag försöker dölja, alla som känner mig och/eller denna kanin vet att hon har humör.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

IdaL
11/30/14, 6:29 PM
#13

#12 Toppen! Jag är inte orolig men tycker det är viktigt att belysa för de som kanske inte är så erfarna här inne. Att avla på en kanin med ett negativt beteende är inget man rekommenderar om man inte vet vad man håller på med.  Så de är mest för andras skull eftersom jag tyvärr allt för ofta läser om folk som vill avla på kaniner med icke önskvärda beteende förändringar och det gynnar inte kaninvärlden på ett positivt sätt. Men du verkar fullt kunnig så jag oroar mig inte för att det inte går bra för dig.

Vad de gäller under dräktighetstiden så tycker jag inte man behöver göra sådär mycket. Man bör ju vara lite försiktig med honan och t.ex. hantera henne på ett sådant sätt så hon slipper obehag kring magen. En del dräktiga honor gillar t.ex. inte att man håller på att pilla på magen och det får man ju respektera. Jag brukar försöka låta bli att lyfta honan så lite som möjligt för att skona hennes mage om hon t.ex. av någon anledning skulle spralla eller liknande. Att tänka på är även att dräktiga honor vilar mycket så man behöver inte vara orolig om honan verkar lite extra trött eller liknande. En del dricker även mer under dräktigheten så håll ett extra öga på vattenflaskan/skålen så hon alltid har tillgång till vatten.

När ungarna precis har anlänt brukar jag ge honan lite grönt, ofta persilja, de hjälper till att få igång mjölproduktionen lite. Du får även ha koll på honan när ungarna har kommit, troligtvis behöver hon få lite mer pellets för att orka med att livnära sina ungar också.

Annons:
Evelina!
11/30/14, 7:52 PM
#14

#13 Tack snälla för ett bra och informativt svar ang dräktighet och födelse! Och du har så rätt i det du skriver - tänkte inte så långt!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Love Lejonhuvadekaniner
12/1/14, 7:49 AM
#15

Vad för gröt menar du?:)

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

Upp till toppen
Annons: