Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2333 ggr
EvelinaS-L
2014-11-27 15:49

Elliot dricker sitt kiss.

Hej!
Jag har en holländsk kanin på 4år. Han bor lös i min lägenhet och har iprincip levt så hela sitt liv utan några problem. Har märkt på senaste tiden att han börjar slicka upp sitt egna kiss? Har hör hur han suttit och slickat i sig något, kollat va det var och ser då att han sitter i sin låda och bokstavligen talat dricker det. Ingra problem utöver det, dricker normalt, äter normalt (fri tillgång på hö, 1/2dl pellets, grönsaker), bajsar normalt och beter sig normalt.
Någon som har varit med om samma sak och har någon teori på varför han gör så?
Tänkte att det kan vara så att han har brist på något, men då är ju frågan vad..

Tacksam för svar :)

_Kram Evelina
_

Annons:
MagArne
2014-11-27 15:57
#1

Har han tillgång till någon saltsten?

VildaVittra
2014-11-27 16:07
#2

Hmm, tänker på, förutom det MagArne tog upp, att om urinen är söt (vilket den blir vid diabetes) så kan den vara "smaklig" för vissa djur. Kan kaniner få diabetes?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

josto_03
2014-11-27 18:26
#3

#2 Ja, en kanin kan få diabetes, men det förekommer inte så ofta.

tlover
2014-11-27 18:30
#4

När våra slickar i sig sitt eget piss så är det dags för saltsten (eller det var dags för ett tag sen då dom gör det har dom saltbrist). Nu ger vi ju inte våra pellets så vi ger regelbundet saltsten (dom behöver saltsten för en komplett kost eftersom dom inte får pellets). Eftersom du ger pellets borde han ju få i sig salt men han kanske behöver mycket salt helt enkelt.

Jag skulle testa saltsten. Är du orolig för njursten så behöver du inte ha saltstenen hos honom konstant helt enkelt.

l'm back

[Sockertoppens_kaniner]
2014-11-27 19:24
#5

Prova saltsten! :)

EvelinaS-L
2014-11-27 22:46
#6

Tack för svaren!:) Han har inte tillgång till saltsten och har aldrig haft. Ska prova att köpa en. Menae ni sån som finns i vanliga djurbutiker då eller finns det något bättre, naturligare, alternativ?:)

_Kram Evelina
_

Annons:
Rebecka_02
2014-11-28 06:51
#7

Dricker han mycket vatten? Gör han det kan det vara diabetes. Prova saltsten men, använd bara saltsten om det behövs! Många tror det är viktigt för kaninen men det skadar facktiskt mer än vad den gör nytta! Läs mer om saltsten på kaninmagazinet.se

tlover
2014-11-28 09:07
#8

#6 Vi köper en stor saltsten från granngården som vi hugger bitar av, den vi köpte för ca 4 år sen har vi fortfarande ca hälften kvar av. Men eftersom du ska kolla upp om det ens behövs kan det vara värt att köpa en saltsten för smådjur tills du vet om det är det som är problemet.

#7 Salt är  viktigt för kaninerna, men får dom nog via övrig kost så behövs inte alltid tillskott med saltsten. Men får kaninen inte nog med salt i övrig kost så är det viktigt.

Tyvärr är har kaninmagazinet många fel, då dom tar för givet tex att man ger pellets. Kaninmagazinet är främst personliga åsikter av en väldigt snäv skrivargrupp i kaninägarsammanhang.

l'm back

EvelinaS-L
2014-11-28 15:27
#9

#7: Tycker inte att han dricker mer än vad han gjort tidigare..
 Jo precis, de kunskaperna jag har också. Så har aldrig haft det regelbundet till mina tidigare kaniner :) (haft kanin sen 2007). 

#8: Okej! Ska köpa en sån och se hur han regerar.

_Kram Evelina
_

EvelinaS-L
2014-11-28 17:56
#10

http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/godis_snacks_kosttillskott/saltsten/279348 
blir den bra? Ser lite bättre ut än de "vanliga" saltstenar. Bra att de ej kan bita sönder den också. Tror elli skulle få tuppjuck och gnaga sönder en vanlig saltsten haha

_Kram Evelina
_

MsSofieG
2014-11-28 21:34
#11

Den ska nog funka bra :)

EvelinaS-L
2014-12-09 18:38
#12

Har fått hem saltstenen men han slickar ej på den, har provat alla möjliga sett men han förstår verkligen inte.. tips??

_Kram Evelina
_

Upp till toppen
Annons: