Annons:
Etikettkullplanering
Läst 1089 ggr
[Nappiz]
11/26/14, 4:08 PM

Hur mycket kostar det att föda upp kaniner?

Hej! Jag håller på med ett kaninuppfödnings projekt i skolan. Nu ska jag skriva en rapport om lite diverse saker inom detta område, där en av frågorna är "Hur mycket kostar det att föda upp en kull kaniner?" där det bland annat ingår inköp av vuxen kanin, parningsavgift(?), foder under dräktigheten och själva uppfödningen av ungarna. 

Nu är mina fråga såklart vad de behövs för saker till uppfödningen och vad brukar vara standard priset på detta? Och hur mycket kostar en hona och en hane? Vad är en parningsavgift? Vad är det lägsta priset på en kaninunge? Och vad finns det för försäljningskanaler till kaninungar(hemsidor?, var kan man annonsera?) :)

Annons:
tlover
11/26/14, 4:12 PM
#1

Hur mycket det kostar beror på blandannat Vilken ras? det är, hur man håller kaninerna, hur många ungar det blir, hur många ungar som blir såld, hur många kullar man tar per hona och år, hur många hanar man har jämfört med honor, om man bygger själv eller köper osv

l'm back

[Nappiz]
11/26/14, 4:17 PM
#2

Rex kaniner och jag ska räkna med 6 ungar, alla blir sålda. En kull, två vuxna kaniner :) Vet dock ej exakt vad dom behövs? En bur? två? tre? Ska nog räknar med om man köper OCH bygger själv. Vet inte exakt vart ifrån man kan köpa antingen färdiga saker eller material eller ens vad det behövs för saker?

[Nappiz]
11/26/14, 4:20 PM
#3

Vill bara påpeka att detta är rent teoretiskt, jag ska personligen faktiskt inte föda upp några riktiga kaniner 😉

tlover
11/26/14, 4:20 PM
#4

#2 Ok då kan jag inte hjälpa dig (har gotlandskaniner) men det blir nog enklare för dom som har rexar att hjälpa.

Man ska ju aldrig räkna med att alla kaniner blir sålda men man måste ju ha något att räkna på.

Man ska ju tänka på att kostnaderna för avelsdjuren för det året också ska räknas med (foder, strö, försäkring osv) det är därför det är bra att veta hur många kullar man tar per år.

l'm back

[Nappiz]
11/26/14, 4:23 PM
#5

Där ser man, men tack ialf! :)

[Nappiz]
12/2/14, 8:47 AM
#6

Ingen som har någon kunskap om detta?

Annons:
wonderland
12/2/14, 12:21 PM
#7

Jag föder upp jättekaniner och kan svara på liter frågor.

Först och främst måste man ha bra och lagliga burar.

Ska man avla flerskaligt med minst 20-40, men inte ovanligt med ett 100 tal avelsdjur så är det bästa att skaffa sig ordentliga fackburar.

Antingen bygger man själv sina burar och det kan kosta uppemot några hundringar till flera tusen kronor, beroende på material och om man bygger själv eller köper. Men när man väl har köpt/byggt allt färdig så behöver man inte införskaffa mer på ett tag, så det är ju ingenting man köper varje månad som ex. foder.

Sedan kommer man till foder:  Skaffa foder med bra näringsvärde och bra hö ( obeservera att kaniner alltid ska ha fri tillgång på hö)

Priserna är olika beronde på vars man köper och vilket märke man väljer. Har man flera djur så kan det behövas flera säckar foder och inklusive hö. Så där får man räkna med några hundringar, en säck på 20-25 kilo brukar kosta kring 120-400 kr beroende på vad man köper.

Hö kan man köpa hos privata bönder ( köper du på granngården/affärer så blir det dyrt om du har flera djur att föda) hos en privat bonde kan du få flera 15 kilos balar för en hundring.  Eller om man har en större skala kaniner: köp in en bal på 300-400 kilo, kostnaden för en stor rundbal ligger på cirka 250-500 kronor, vilket eventuellt kan inkludera frakt om man själv inte kan hämta balen/balarna.

Sedan måste man ha självklart ha strö till sina kaniner:

Spån, torv, torvmix, toalett pellets, tidningsremsor, ja det finns en hel del olika att välja på. Jag använder spån till mina burar då mina kaniner annars lätt får bruna tassar då jag har tysk jättescheckar.  Jag köper spån på granngården och där kostar dem 79 kronor för 25 kilo. Har man flera kaniner så kan man köpa en pall eller köpa på sågverk i säckar för cirka 10-15 kronor per säck.

Sedan finns det en hel del annat man kan köpa in också, hus, höhäckar, tillskott, stödmattnings kitt, skålar och mycket annat.

När du köpér in avelsdjur så var noggrann vars du köper dina djur, köp gärna från en känd uppfödare som gärna ställer ut sina djur ( om man ska avla utställningskaniner) annars är utställningsbiten inte lika viktig.

Avelsdjur kan kosta olika mycket, allt från 100-3000 kr.

Mina djur har kostat mig ett par tusen kronor, men man får ju tillbaka det när djuren får ungar. Men man tjänar i princip ingenting av att föda upp kaniner, men det är verkligen roligt!

Hoppas det går att läsa och att det inte blev allt för rörigt.

wonderland
12/2/14, 12:28 PM
#8

Vars man kan hitta annonser och annonsera:

Facebook sidor som t.ex. djur Köp och sälj, kanintorget, kaninutställning Köp och sälj.

Andra sidor:

Blocket.se-kategori djur-smådjur och kaniner.

Annonsera.se

Kanin.ifokus.se

Jattekanin.ifokus.se

En parningsavgift är en avgift en person tar om hen t.ex lånar ut sina hane till en annan uppfödare/privat person och låter den para sig med deras honor.

En sådan avgift kan vara t.ex. kostnaden för en kaninunge, eller en avkomma från kullen.

[Nappiz]
12/2/14, 5:57 PM
#9

#7 #8 Tack så jätte mycket! Det hjälpte verkligen, speciellt hur mycket hö kostar. Hade en liten aning om att parningsavgift kunde ha med att låna ut avels hanar men va inte helt säker o hade svårt att hitta information om det. Tack! 😃

Upp till toppen
Annons: