Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 886 ggr
Isak22
11/25/14, 9:41 PM

Hur mycket pellets

Hej jag har en holländare som får mycket Motion. Han är ett halvår gammal. Hur mycket pellets bör han ha?

Annons:
Fridaaaa
11/25/14, 9:59 PM
#1

Vilken sorts pellets får kaninen?
Beror på hur bra höet är bland annat också. Men över 0,5 dl per dag tror jag inte behövs

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Isak22
11/25/14, 10:06 PM
#2

Det står inte vad det är för pellets i djuraffären men de rekommenderade det till kanin

Fridaaaa
11/25/14, 10:07 PM
#3

#2 Ok för det är olika fetthalt mm i olika märken på pellets.
Djuraffärers ord är tyvärr sällan att lita på. Hade personligen inte köpt pellets jag inte ser innehållet på 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jbson
11/25/14, 10:09 PM
#4

Var hos veterinären idag och där fick jag informationen om att det ska vara 98% hö och två % pellets. Våra kaniner är nu 6 månader (dvärgkaniner) och de rådde vänligt men bestämt att max 2 msk pellets/ dag. Resten ska vara hö.

Isak22
11/25/14, 10:09 PM
#5

Vad rekommenderar du för pellets om vi ska byta.

jbson
11/25/14, 10:10 PM
#6

Bättre att köpa pellets på tex. Granngården! Där finns några bra märken med bra innehåll just avsett för kanin.

Annons:
Fridaaaa
11/25/14, 10:12 PM
#7

Minst 80-90 % hö ska kaniner ha, resten grönsaker och ev pellets eller annat kraftfoder. Kraftfoder är ju inget som måste ingå i kaninens kost annat än om den har svårt att hålla uppe vikten eller så.

Rekommenderar selective på granngården.
Mina får cuni re-balance blandat med svenska foder

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jbson
11/25/14, 10:12 PM
#8

Själv använder vi Selective! Men här ser du flera märken av bättre sorter… http://kaninmagazinet.se/2012/february/naringsbehov-och-foder.html

jbson
11/25/14, 10:15 PM
#9

#7 Har också läst typ 80% innan, men idag sa dom 98%. Och att även om jag har utekaniner så klarar dom sig på enbart hö! Det var först om kylan sticker under -30 grader de kunde behöva lite extra.

Isak22
11/25/14, 10:16 PM
#10

Selective liknar ju de pellets jag använder

Fridaaaa
11/25/14, 10:18 PM
#11

#9 Ja de säger olika, mina äter kanske 90 % hö, resten lite pellets och sedan då grönsaker. Mina får pellets numera varannan/vartredje dag utom ena då som behöver dagligen för att hålla hullet. 
Sedan beror det på vad man får tag på för hö, köper man från t.ex matbutiken som dogman t.ex lär man garanterat behöva pellets tror jag med tanke på det dåliga näringsvärdet 🙂 Så höets kvalité, näring mm spelar ju störst roll kring om man man behöver pellets eller inte samt hur mycket 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

farvendal
11/26/14, 1:02 AM
#12

Fundera på om han ens behöver pellets öht. Har du fräscht fint hö så kör med det utan pellets och kolla hur hullet ter sig. Lite grönsaker ibland också.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Agda
11/26/14, 3:38 AM
#13

Mina holländare hanar, som rör väldigt mycket på sig, får 0,75-1 dl pellets.

Hanar har också svårare att lägga på sig än honor, själv skulle jag aldrig våga ge en aktiv hane enbart hö.

Vill du beställa foder från nätet så tycker jag detta verkar ha bra värden, jag använder själv ett liknande från samma tillverkare (och blandar med andra foder), dock innehåller det som jag använder mera fett.
http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/foder_gnagare_smadjur/kaninfoder/prestige/279026

#9: Redan vid ca -18ºC behöver kaninerna lite extra foder, för de förbrukar då en del energi för att hålla sig varma (när det blir den temperaturen så burrar typ alla mina kaniner upp sig p.g.a. kylan).

Annons:
jbson
11/26/14, 6:54 AM
#14

#13 återberättade bara dagsfärsk uppdatering vad jag fick till mig från veterinärbesöket tidigare igår!

tlover
11/26/14, 8:19 AM
#15

#13 När kaninen i fråga beöver pellets beror ju inte på vad termometern exakt visar utan hur kaninen är.

Vi ger aldrig pellets pga kyla (el annat kraftfoder) men är det 25 minus el så så äter dom ju istället dubbelt så mycket hö (så såklart ger vi mer hö) så nog förbränner dom mer men pellets är ju fortfarande inget måste.

l'm back

Isak22
11/26/14, 8:22 AM
#16

Okej jag ska börja ge mindre nu

[hattifnatten]
11/26/14, 6:59 PM
#17

Vad har uppfödaren sagt ang pellets?

När jag köpte min holländare gav uppfödaren rådet att ca 1 dl pellets är riktlinjen för holländare.   Mer om den tappar hull, mindre om den lägger på sig. 

Hur är han i hullet?     Tycker du ska fråga i djuraffären vad pelletsen heter, så kan du sen lätt jämföra med andra pellets.

Isak22
11/26/14, 8:33 PM
#18

Uppfödaren sa 1 dl och ska fråga vad det är för pellets nästa gång jag är i djuraffären

Agda
11/28/14, 6:27 AM
#19

#15 Skrev som svar (angående att kaniner inte behöver extra foder förrän vid -30ºC ) att kaniner kan behöva lite extra innan dess (och runt -18ºC skriver jag med erfarenhet av 9 raser och 7 pälstyper, det är vid den tempen jag har sett de allra flesta reagera, då har också ett par hanar byggt bo), och jag skrev aldrig extra pellets, utan extra foder 😉

Sedan har jag angora, de skulle jag aldrig våga ge enbart hö, mina vägrar äta mer än någon tuss hö (och jag har testat att låta dem vara utan pellets någon dag, då hanarna har ökat det dagliga hö-intaget från ½ tuss till 1 tuss och honorna från 1 till 2 tussar, och detta är små tussar jag skriver om …).

#16 Är han i bra hull så finns det ingen anledning att minska på pelletsmängden.

Upp till toppen
Annons: