Annons:
Etikettallmänt
Läst 782 ggr
loginger
2014-11-24 15:44

Stamtavla eller härstamningsbevis

Vad tycker ni är det viktigaste när man köper en kanin? Att den har stamtavla, är märkt och går att ställa ut eller att den har ett underbart temperament som kel kanin och endast härstamningsbevis?


Annons:
Fridaaaa
2014-11-24 15:47
#1

Att den har bra temperament samt är frisk. Stamtavla eller härstamningsbevis spelar ingen roll. Ska inte avla ändå.
Samt att den kommer från seriös uppfödare (om det då inte är omplacering såklart då vet man inte alltid vartifrån den kommer)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zåmbii3
2014-11-24 15:49
#2

Härstamningsbevis, då jag föder upp Teddyvädurar, som ändå inte går att ställa ut, så onödigt med stamtavla för min del ^^
Sen så är temperament absolut viktigare för mig🙂

// Teddytussens kaninuppfödningHjärta
http://teddytussen.weebly.com/
~Kaniner är inte en hobby, det är en livsstil~

loginger
2014-11-24 16:00
#3

Precis så kände jag också när jag skaffade min första kanin . Det viktigaste av allt var temperamentet och han är helt underbar ,som en liten hund :-) Honan är också väldigt fin och är ringmärkt med stamtavla. Nu har jag fått en kull med ungar som endast har härstamningsbevis  men då finns det ändå hopp att någon är intresserad även fast det inte finns stamtavla :-) Båda två är lejonhuvad dvärgvädur ! Tycker ni att det är en bra ide att gå med i SKAF även fast man inte ställer ut eller vad tycker ni?


Zåmbii3
2014-11-24 16:10
#4

#3 Vad är det för ras? :)

Jag är inte med i SKAF så kan inte säga något om det.. men absolut tror jag att du kommer få någon intresserad även fast du inte har stamtavla, bara att du gör härstamningsbevis till ungarna gör ju att folk kommer tycka att du är mer seriös! :)

// Teddytussens kaninuppfödningHjärta
http://teddytussen.weebly.com/
~Kaniner är inte en hobby, det är en livsstil~

Mickis1994
2014-11-24 16:15
#5

Det beror på vad jag vill ha kaninen till. Hoppkaniner tex har aldrig stamtavla då de är blandraser och därav enbart kan ha härstamningsbevis. Men om jag skulle vilja ha en renrasig kanin för vidare Avel är det stamtavla som gäller såklart.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

loginger
2014-11-24 16:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Det är lejonhuvad dvärgvädur :-) Helt underbara! Tack så mycket för alla tips? och råd!


Annons:
farvendal
2014-11-24 17:32
#7

Det beror ju lite på vad man har för målgrupp. En barnfamilj som ska köpa sin första kelkanin struntar nog fullkomligt i om kaninen har stamtavla eller h-bevis. De vet oftast inte skillnaden heller..

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Evelina!
2014-11-24 17:43
#8

Jag har enbart hoppkaniner och de är ju inte renrasiga, men härstamningen är känd. Det är viktigt för mig att veta vad jag har bakom mina djur. Hade jag haft rasrena kaniner hade jag velat ha stamtavla på dem då jag har mina djur till tävling och tävling för en rasren kanin betyder i regel utställning. Bra temperament och kroppslig sundhet ser jag som självklarheter.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Peak303
2014-11-24 17:48
#9

Beror helt och hållet på vad kaninen ska vara till! 

Ska jag ha den till kel/hoppning ser jag gärna att den har i alla fall minst H-bevis. Men ska det vara en kanin till utställning måste den ju ha stamtavla. Så är egentligen omöjligt att svara på. Beror på vad jag söker just vid det tillfället.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

tlover
2014-11-24 18:30
#10

För oss är det genbanksintyg som gäller eftersom vi själva är genbank och så länge vi är det vill vi nog inte skaffa nån annan ras.

Däremot så är ju temperamentet såklart viktigt också (annars avlar man ju inte på dom).

l'm back

[neptunens]
2014-11-24 18:45
#11

"Att den har stamtavla, är märkt och går att ställa ut eller att den har ett underbart temperament som kel kanin"
Det ena utesluter inte det andra 😉

RebeccaG
2014-11-24 20:05
#12

Håller med #11
Att den har stamtavla betyder absolut inte att kaninen är rabiat eller inte har ett bra temprament.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Upp till toppen
Annons: