Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3488 ggr
jbson
11/22/14, 4:00 PM

Dör han av sorg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har haft kaninerna ihop sedan vi fick dom, särade på dom i förrgår för att ev. inte få en oönskad kull. Jag har aldrig sett att de parat sig, men alla skriker ju att man inte får ha hona hane ihop. Så bara därför! Hanen blev så deppig och har mest bara legat inne i buren de här dagarna och inte velat gå ut. Min dotter tog in honom idag och han verkar så sorgsen. Nu skickar hon sms att han bara ligger och inte rör sig! Jag är på jobbet och kan inte göra så mycket! Skit också! Jag sa till henne att föra ihop kaninerna igen! Det är att gripa efter ett halmstrå! Men är det så att de kan ge upp så och bara lägga sig att dö av sorg?

Annons:
Wellcraft
11/22/14, 4:04 PM
#1

Kastrera hanen. Han dör inte av sorg, om han dör är det av en helt annan anledning.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Zachapacka]
11/22/14, 4:09 PM
#2

Ja han kan nog dö av sorg, ifall han slutar äta och dricka och dör av den anledningen. Men det verkar högst otroligt. Fast det är ju otroligt hemskt om det är därför han vägrar gå ut 😭

jbson
11/22/14, 4:13 PM
#3

Honan hoppade runt och gjorde glädjeskutt och råkade välta Charlie som hade svårt att ta sig upp? Det har hänt något med bakbenen eller balansen tror min dotter? När jag släppte ut honom i morse hoppade han runt som vanligt men något sorgsen… Önskar verkligen han repar sig!

jela96
11/22/14, 4:15 PM
#4

Han kanske har ont? Hör med en vetrinär.

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

jbson
11/22/14, 4:16 PM
#5

#2 Han hade ätit upp kvällsmaten, han fick igår och var på nu och gnagde på en stor äpplegren. Bad dottern även lägga hö & vattenskål i rasthagen så det finns nära tillhands för honom. Helt sjukt! Från att ha varit så livlig att bli så här på två-tre dagar?

jbson
11/22/14, 4:18 PM
#6

#4 jag kände igenom honom när han var inne tidigare idag och han verkade som vanligt bara sorgsen! Han brukar alltid hålla på och krafsa i knät, men inget sånt idag.

Annons:
Marsvinsmamman
11/22/14, 4:21 PM
#7

Går de ihop nu eller?

[Lily81]
11/22/14, 4:23 PM
#8

Dö vet jag inte, men de kan ju bli riktigt deppiga!   Vet en hane som ryckte av sig pälsen när honan flyttade till annan bur och han blev ensam.

[neptunens]
11/22/14, 4:24 PM
#9

Har han ätit? Bajsat? Låter det från magen?

jbson
11/22/14, 4:31 PM
#10

#9Magen kändes bra sa Wilma, han äter hö nu! Men har ingen riktig ork! Och han har bajsat. Hon skickade en hemsk filmsnutt där han ligger på sidan och inte kan resa sig! Nästa filmsnutt sitter han å äter hö med systern. Men han saknar ork säger hon. Usch känner mig maktlös som inte kan gå hem!

jbson
11/22/14, 4:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Håller tummar o tår! Krya på dig gubben!

jbson
11/22/14, 4:35 PM
#12

#7 jag kom inte på något annat när dottern ringde och grät o sa att han inte rörde på sig! Tänkte honan kunde få honom att bli glad igen om det nu är set som är problemet! Sorgligt värre!

jbson
11/22/14, 4:36 PM
#13

Bakbenen hänger inte med säger hon!?

Annons:
josto_03
11/22/14, 4:38 PM
#14

Jag tror att det är bäst om ni kontaktar en veterinär.

[zendaimimon]
11/22/14, 4:40 PM
#15

Åk till veterinären.

[Lollo1402]
11/22/14, 5:15 PM
#16

Kan ju vara bra som de överstående säger att åka till veterinären.

[Lily81]
11/22/14, 5:29 PM
#17

Tycker det är läge att kontakta veterinär!   

Hoppas han kryar på sig!

MsSofieG
11/22/14, 5:39 PM
#18

Åk till veterinären, han kan ju ha gjort sig illa i buren och skadat någon nerv. Att bakbenen inte hänger med är aldrig ett bra tecken.

jbson
11/22/14, 7:55 PM
#19

Som sagt sitter fast på jobbet till kl 07:00! Och det suger! Ringt Blåstjärnan men kommer inte fram på jourtelefonen! Det suger också!

jela96
11/22/14, 9:27 PM
#20

Hur har det gått? Fick ni tag på vetrinären?

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Annons:
jbson
11/22/14, 9:40 PM
#21

Nej, jourtelefonen säger att man ska komma in med akut sjuka djur! Inget personligt svar! Det hade jag räknat med! Lever han i morgon bitti när jag kommer hem åker vi ner till Göteborg! Han äter och dottern har hjälpt honom upp i överdelen på buren och lagt in mer halm runt honom, hö o vatten inom räckhåll… Håller tummarna att han överlever natten … Det är sjukt va maktlös man är när man inte kan finnas till hands!

MsSofieG
11/22/14, 9:45 PM
#22

Kan inte någon vuxen åka in med din dotter och kaninen till veterinären då? Om det är något allvarligt så är ju tidigare hjälp alltid bättre.

[Lily81]
11/22/14, 9:52 PM
#23

#21  Vad konstigt, när jag har ringt så har de svarat även på journumret.

Vet inte var du bor, men vet att det på en hel del ställen finns veterinärer som turas om att ha jour dygnet runt.

jbson
11/22/14, 9:53 PM
#24

Tyvärr inte! Jag har bilen och nu sover småsyskonen! Vi har en timmes resa ner till Blåstjärnan!

Nareg80
11/22/14, 10:04 PM
#25

Inte för att skrämma upp dig men det kan vara en hjärnblödning eftersom att han är svag, slö och att inte bakbenen hänger med! Men kaniner kan repa sig från en hjärnblödning. Men det är nog bäst att du åker till veterinär så fort du kan!

[Biancalice]
11/22/14, 11:08 PM
#26

#25 Så tänkte jag med, har haft två kaniner som gått bort på detta sätt..

jbson
11/22/14, 11:58 PM
#27

Dottern övervakar och har varit ute många gånger nu i kväll. Hon berättade att han rör sig mellan våningarna och det tycker jag låter lite bättre än att han bara ligger still där hon lägger honom. Jag har läst om både hjärnblödning och ungdjursförlamning… Håller tummarna att han klarar natten! Han hade fått lite healing av min snälla man!

Annons:
Nelley
11/23/14, 12:43 AM
#28

Ring djurambulansen😛

kanintok
11/23/14, 10:32 AM
#29

Hur har det gått med stackarn?

EvelinaSonne
11/23/14, 1:44 PM
#30

Jag tycker att ni borde testa att kastrera hanen och se om det blir bättre, är han bra i magen? Annans kanske jag föredrar att byta mat. Eller ändra på någon slags diet? Och om ingenting av detta funkar tycker jag att ni borde åka  in med honom till djursjukhuset. Kram 👻

The Animallovers!!!
11/23/14, 6:04 PM
#31

Hur har det gått?

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

jbson
11/23/14, 7:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#32

Han hade klarat natten bra och i morse när jag kom hem var han mycket piggare! Dottern hade tagit in honom för att hålla bättre koll. Han äter med god aptit! Uppblött foder, hackade tomater och några pumpa kärnor och hö. Han har bajsat flera fina små högar och det finns inga tecken på mask! Vi har matat honom med små portioner i flera omgångar under hela dagen. Han är fortfarande lite ostadig i bakbenen, men han har hoppat upp på sitt hus flera gången under dagen. Och han ser mycket piggare ut nu! #30 han har ätit Selective sedan han var 8v gammal och är nu 6 månader gammal och sedan en månad tillbaka lite drygt äter han även lite Rabbit Royale. + riktigt fint grovt hö köpt från bonde i småbalar. Så det här har nog ingenting med fodret att göra!

Marsvinsmamman
11/23/14, 9:56 PM
#33

Så goda nyheter! Håller tummarna att han fortsätter att pigga på sig!

jbson
11/24/14, 3:33 AM
#34

#33 Tackar! :) Han var inne en sista sväng vid 22 nu ikväll och han äter med god aptit allt som erbjuds honom, han känns mycket gladare & ser framförallt mycket piggare ut! Bakbenen är inte helt 100 men han har inte ont någonstans och då har jag klämt igenom hela ninisen, jag tycker ändå att han verkar har stryka i bakbenen då han spjärnar emot när jag försiktigt böjer dom. Men ändå betydligt mycket bättre jämfört med igår! Tittat på bilder med kaniner som vart helt förlamade i bakbenen och det är inte jämförbart alls. Jag ska ändå ringa i morgon och beställa tid hos Bo Runsten på Blåstjärnan. Känner att vi behöver få ett svar! Men får ändå hålla tummarna att han överlever natten, har läst för många skräckinlägg där kaniner visar sig bättre än dom är och sen bara lägger sig o dör! Skräckscenario framför allt för dottern då han är hennes allt! Så jag håller tummarna att han lever och är kry när jag kommer hem i morgon bitti!

Annons:
jbson
11/24/14, 8:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Är så glad att Charlie blivit så mycket bättre! Idag har han skuttat in och ut i hagen. Har haft honom inne flera gånger och gett honom uppblött pellets, var iväg och köpte Selentillskott så det har nu alla niner fått tillsatt i vattnet i förebyggande! I morgon14:30 har vi tid hos veterinären! Båda njuter av sällskapet igen!

jela96
11/24/14, 8:17 PM
#36

Åh vad skönt att han mår bättre! Riktigt fina kaniner ni har 🙂 Lycka till hos vetrinären nu!

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

jbson
11/25/14, 5:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#37

Kaninen är helt återställd! Helt otroligt, men ibland ska man ha lite tur! Troligen har han ev. sprätt till i sömnen och fått en blödning i ryggen som mirakulöst absorberats upp helt! Status- starkt hjärta, alla organ kändes perfekta och han hade hö i magsäcken. Kondition och hull perfekt! Tänderna var fina ua. Alltså har vi en liten mirakelkanin som vill leva! ❤️

Nareg80
11/25/14, 5:40 PM
#38

Åh, bo runsten är en bra veterinär!

Marsvinsmamman
11/25/14, 7:06 PM
#39

Härligt att höra!

Idakarrlsson
11/25/14, 7:23 PM
#40

Åhh va härligt!! Hoppas allt är forsätter så nu! :D

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

[Lollo1402]
11/25/14, 7:36 PM
#41

Åh var roligt att höra!🙂

Annons:
jbson
11/25/14, 10:03 PM
#42

#38 Han är verkligen helt underbar med djuren! berättade för lille Charlie vad han ska göra, det var så rart! :) Och verkligen lärorikt för oss! Rekommenderar honom varmt!

[neptunens]
11/26/14, 9:11 PM
#43

Skönt att höra att han repade sig! :-)
Är de särade nu igen då?

Upp till toppen
Annons: