Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1108 ggr
[thildaaaa]
2014-11-19 13:33

Dags att köpa nya pellets! Tips tack :)

Nu börjar mina pellets ta slut hemma! för ett år sen köpte jag marsvins och kaninpellets från granngården http://www.granngarden.se/product/carrier-kanin-marsvin-10-kg eftersom det var detta som uppfödaren använde. nu när det är dags igen så tänkte jag se om det är bra eller om jag ska köpa något annat. det är väldigt prisvärt, och eftersom jag ska betala själv så vill jag gärna att det inte är för dyrt. samtidigt som jag vet att det är viktigt med bra foder. 

Innehållsförteckning
Havre, lucern (grönmjöl), vetekli, betfiber, soja, bryggerijäst, vitaminer, mineraler och spårämnen.  

Råprotein (%)14,00Råfett (%) 4,00Växttråd (%)12,50Vatten (%)12,00Aska (%)6,00Kalcium (%)1,20Fosfor (%)0,60Vitamin A (IE/kg)12 000Vitamin D (IE/kg)1 200Vitamin E (mg/kg)45,00Koppar (mg/kg) 6,00Selen (mg/kg)0,20

Annons:
Twila
2014-11-19 15:10
#1

Dåligt innehåll & värde. Hur mycket ger du till de ?

Cochon
2014-11-19 15:17
#2

Carrier är bra pellets, men jag vill ändå slå ett slag för att försöka skära ner på pelletsen och ge dem bara eller till största del naturlig föda. Det mår kaninerna bättre av. :-) (note: kaniner mår inte dåligt av pellets, men de mår bättre av naturlig föda)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Marsvinsmamman
2014-11-19 18:05
#3

Har man möjlighet att betala mer för fodret så finns det många andra sorter som är bättre. Jag ser gärna ett högre fiberinnehåll, lägre kalcium och fosforinnehåll samt mindre andel spannmål. Två sorter jag gillar är Cuni adult complete och Supreme selective. Oxbow har också trevliga näringsvärden, men innehåller mycket soja vilket gör att jag väljer bort det.

Mickis1994
2014-11-19 18:07
#4

Jag ska testa Meister Lampe, något jag tror även kan passa dig.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

zezagena
2014-11-19 19:01
#5

Carrier är det inget större fel på alls men använder själv

Edel, Svenskt, bra o prisvärt!  gillas av mina kaniner med ;) 

 25 kg/145:-

här är värden ( från Gnagarbodens )

http://www.gnagarboden.se/marsvin/foder-fodertillskott/edel-masters/edel-kaninmarsvin

taxidriver142
2014-11-20 07:25
#6

Jag rekommenderar Cuni Complete. Blir inte så dyrt om man köper i stor förpackning.

Annons:
[Lily81]
2014-11-20 11:55
#7

Jag ger Edel till mina kaniner, bra och prisvärt!

Cuni fit har jag gett tidigare,  var jättenöjd med det, (billigt var det också, 15 kr/kg)  men har haft svårt att få tag på det tyvärr.

Mickis1994
2014-11-20 11:58
#8

Kan lägga till till #4 är att det fodret har enligt mig absolut de bästa värderna. Samt till ett mycket bättre pris. Ger Cuni Complete nu som jag egentligen inte är så nöjd med därav ska jag byta. ML Råprotein - 10, 4 % Fiber - 30,5 % Fett -1,4 % plus att det är 100 % biologiskt! Större procenthalt fibrer får du inte, vad jag vet .

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Twila
2014-11-20 13:33
#9

#8 länk ? På innehåll ?

Mickis1994
2014-11-20 13:41
#10

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Marsvinsmamman
2014-11-20 16:01
#11

#8 Vad menar du med 100% biologiskt?

Mickis1994
2014-11-20 16:37
#12

#11 Inga tillsatser mm. Ta en googling på begreppet ;)

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Twila
2014-11-20 17:24
#13

#10 Tycker protein mängden är lite liten. Inget annat att tycka till om annars.

Annons:
Marsvinsmamman
2014-11-20 17:39
#14

#12 Jag undrade snarare vad du menade,  jag menar de flesta kaninfoder består väl av naturliga ingredienser? Inte många är syntetiska, förutom färgämnen och konserveringsmedel som finns i vissa billiga pelletssorter och syntetiska vitaminer då. Men efter ett ha kollat på länken, så ser jag att zooplus använder ordet på ett ännu märkligare sätt när de skriver "biologiska ängsväxter" - det finns väl inga ängsväxter som INTE är biologiska? 

Men nog om detta, förlåt för OT, jag förstår att det foder du länkar till består av ängsväxter och inget annat, dvs ängshö i processad form.

kanin och häst
2014-11-20 18:01
#15

#14 visst finns det sådana växter. Det finns många pellets med färgat hö, havre osv.

Ett liv utan djur är inte värt att leva

Mickis1994
2014-11-20 19:09
#16

#14 Flera pelletssorter använder olika koncerveringsmedel, färgämnen mm som inte är biologiska. :)

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Marsvinsmamman
2014-11-20 21:18
#17

#15 Vilka levande växter är inte biologiska? Vad man sedan gör med växterna när man processar dem är ju en annan sak. Men biologiska ,dvs från naturen komna, är alla växter. Annars vore de inte växter.

Pellets med färgat hö och färgad havre?? Jag tror du tänker på gnagarblandning med färgglada bitar.

#16 Ja, konserveringsmedel och färgämnen är ofta syntetiska, det var ju det jag skrev. 

Men för att återgå till ts fråga. Carrier innehåller inget som är direkt skadligt för din kanin. Men du kan hitta andra fodersorter med lämpligare innehåll. Du har fått flera tips? här i tråden på sådana sorter. Ofta kostar de dock lite mer. Väljer du att behålla Carrier så funkar det också såklart, sålänge kaninen inte får alltför mycket av det, och sålänge basen är ett bra hö.

[thildaaaa]
2014-11-21 11:51
#18

Hej alla! Tack för massa bra svar! Jag brukar ge honom lite olika mängd, mest som belöning men kanske 1-2 msk om dagen för det är vad jag förstått är en ok mängd :) ibland lite ibland lite mindre :) han får bra hö och det äter han mkt av! han får grönsaker och lite smaskig frukt morot och sånt med lite socker i hehe 😃 han får även lite onyttiga men väldigt uppskattade fröstänger men då kollar ja så det ej fins tillsatta färgämnen och socker i, och tar med fruktsmak och inte typ honung. dessutom får han bara lite ibland :) 

jag ska fundera på det ni skrivit! jag vet att det är viktigt med mkt fibrer så jag ska kolla vad jag kan få som är bra men om jag även har råd med :) vill ju inte ge honom nått dåligt typ dogman 😃

Zofie
2014-11-21 22:21
#19

Testa dig fram, ge ett foder som passar dig. Pellets är bara ett tillskott. 

Ett foder som #8 beskriver hade flertalet av de kaniner jag ägt inte klarat sig på. Fibrer får de i hö, som är basfödan. Så den %satsen behöver faktiskt inte vara så hög som många säger. 1,4% fett? Varför ens ge pellets då? Då kan du lika gärna mata på med hö. Och 10% protein, i vilken värld är det en bra proteinmängd? Jag upplever att de hoppkorsningar jag haft behövt mera protein för att hålla sig i  bra form.

Pellets ges som tillskott.
Hö ger fiber.
Det som kan behövas tillsättas är protein & fett, 
Fokusera på dessa punkter.
Vissa kaniner behöver en HÖG proteinhalt.

Nu får mina kaniner BELLO, och jag är löjligt nöjd. Sen har jag ett bra hö med. Pellets ges ca varannan dag.

Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel

Sajtvärd på Harkaniner Ifokus 

[thildaaaa]
2014-11-23 12:16
#20

Men hur vet jag om det är bra elr ej? Min kille älskar de som jag har nu, kastar sig över mig så fort ja skramlar med dem ^^ å han är aktiv, har bra tänder å äter mkt hö, betyder det att ja kan forts köpa dessa som ja har just nu? För om de är tillräckligt bra så finna det ju ingen anledning för mig att lägga ut en massa pengar på dyrare pellets om det ändå ej är nån skillnad? ^^

Annons:
[Lily81]
2014-11-23 15:36
#21

#20  Genom att kolla näringsvärdena.

Här är en bra sida där du kan se vad kaninen behöver och jämförelse med olika pelletssorter: http://kaninmagazinet.se/2012/february/naringsbehov-och-foder.html

Marsvinsmamman
2014-11-23 17:53
#22

#20 Och genom att kolla ingredienserna. En pellets som innehåller tex torrmjölk (som en av Bellos pellets gör) kan man ju välja bort. Även sorter som innehåller konserveringsmedel, syntetiska färgämnen eller syntetiska smakämnen, eller om det saknas fullständig fullständig innehålls- eller näringsdeklaration på påsen, behöver inte vara förstahandsvalet.

kanin och häst
2014-11-23 18:09
#23

#17 förstås. Och jag tänker då inte på gnagarblandningar :)

Ett liv utan djur är inte värt att leva

[thildaaaa]
2014-11-23 23:58
#24

Tack för alla tips?! Jag tror att jag köper samma som innan eftersom han gillar dem och för att de verkar vara bra :) han får ju mest hö så ^^

Zofie
2014-11-24 09:13
#25

 #24 Ser han fin ut i hullet, fin i ögonen, fin päls, och fin avföring. Ja, då tror jag du kan köra på det du har. Ingen mening med att byta bort det som fungerar :)

Det jag reagerade mest på det fodret du har är att det är mera ett marsvinsfoder. Kalciumet är alldeles för högt. Ska ligga på max 1%

Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel

Sajtvärd på Harkaniner Ifokus 

[thildaaaa]
2014-11-24 14:26
#26

aha… men eftersom han inte får så mkt pellets så kanske det är ok? vad kan hända i längden om kaniner får i sig för mkt kalcium?

Marsvinsmamman
2014-11-24 21:45
#27

#26 Urinsten. Och tro mig - det vill man INTE att ens djur ska få.

Annons:
Upp till toppen
Annons: