Annons:
Etikettallmänt
Läst 1209 ggr
ALEVIUSS
10/31/14, 3:15 PM

Finns det lagar gällande kaninungar?

Finns det lagar gällande hur gammal en kaninunge ska vara vid försäljning?

Jag förskte läsa jorbrukverkets dokumenter gällande kaniner men vad jag förstått så är det ingen "lag" på att en kanin måste vara minst 6 veckor gammal vid försäljning? Mer att dem skriver "vi rekommenderar". Eller har jag missat någon paragraf?   Är intresserad för jag har alltid trott att vi i Sverige har tydliga lagar och regler om ålder vid försäljning :/

Annons:
bettebus
10/31/14, 3:20 PM
#1

Du får inte sälja en kanin som är yngre än 6 veckor. Men personligen tycker jag att det skall vara mellan 8-10 veckor när de säljs.

wonderland
10/31/14, 5:18 PM
#2

Man får inte sälja en kaninunge under 6 veckors ålder eftersom att de måste få dia sin mamma en viss tid och sedan lära sig att äta vanlig mat och bli "självständiga" så därav är det bäst att låta dem vara i minst 6 veckor. Jag tycker dock att de borde vara minst 10-12 veckors ålder.

Mannez
10/31/14, 6:21 PM
#3

Kaniner måste vara minst 6 veckor vid försäljning, men helst ska de vara över 8 veckor.

Hälsningar Amanda och kaninerna

Ljusta
10/31/14, 7:27 PM
#4

Ts har helt rätt, 6 veckor är tyvärr bara en rekommendation, ingen lag. Kaninavelsföreningen rekommenderar dock minst 8 veckors ålder.

Ljustadalens kaningård

Ljusta
10/31/14, 7:30 PM
#5

Så rekommendationen att de ska säljas tidigast vid 6 veckor är lika stark som rekommendationen att de ska gå minst två och två.

Ljustadalens kaningård

Ljusta
10/31/14, 7:54 PM
#6

Dock står detta nedan som lag, och det allmänna rådet till lagen är att det är 6 veckor som gäller för en kanin. Men om en uppfödare skulle hävda att ungarna inte behöver mamman vid ex 5 veckors ålder så går det inte att anmäla i och med att 6 veckor bara är en rekommendation.

5 §

Ungar av kanin och gnagare ska hållas tillsammans med modern, eller en

likvärdig ersättare för henne, så länge de behöver hennes mjölk och omvårdnad".

Ljustadalens kaningård

Annons:
ALEVIUSS
10/31/14, 10:39 PM
#7

Tack alla ni som svarat! :)  Dock verkar #1 #2 och #3 ha missuppfattat min fråga ^^  jag vet förstås att en kanin helst bör vara minst 8 vec gammal vid försäljning och alla seriösa uppfödare följer denna rekommendation förstås ^^

Ljusta : Tack, så då va det som jag förstått , att det inte finns en "lag" dvv att det ej är straffbart att sälja minderåriga kaninungar :(  Men åtminståne uppfödare verkar alla följa dessa "rekommendationer" så det dugar kanske ändå som det är

farvendal
11/1/14, 3:32 AM
#8

Ja, det stämmer att det tyvärr inte finns någon lag om hur gammal en unge minst  måste vara vid försäljning. Bara ett allmänt råd.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

wonderland
11/1/14, 10:00 AM
#9

Men varför vill man ens bli iväg med dem under 6 veckors ålder?

wonderland
11/1/14, 10:02 AM
#10

Det kanske dock är en helt annan sak om honan eventuellt stöter bort sina ungar eller om ungarna fått växa upp utan sin biologiska moder.

tlover
11/1/14, 10:07 AM
#11

#9 Vi har tex fått skilja en hona från sina ungar vid ca 6 veckor (snäppet före el snäppet efter) eftersom hon var så less på dom så hon bara jagade dom hela tiden (det var 11 st kaninungar i kullen).

Vi har även märkt att har man en väldigt dominant hona så kan ungar som "fortfarande bor hemma" växa sämre än såna som flyttat till ny bur efter ca 8 veckors ålder.

Så att ha lag på det kan i vissa fall bara förstöra.

Kullen som flyttades från mamman tidigt sålde vi också tidigare (i snitt) än andra kullar då det var folk som kom långt ifrån och bara hade en chans på dom kaninungarna, eftersom dom ändå hade flyttat hemifrån tänkte vi att det var bäst så vid just det tillfället.

l'm back

ALEVIUSS
11/1/14, 10:27 AM
#12

Ja det är synd att det ej finns världomfattande regler gällande djurungar :/

Men i Sverige är man ändå ganska duktiga med att följa rekommendationer :)

Jag har ett instagram konto för min kanin (Aleron_q) och de senaste 2 åren ser jag jätte ofta kaninägare som postar bilder på sina nyskaffade kaninungar. Kaninungar så unga som mellan 3-6 veckor. Detta är förstås ett mycket vanligt problem både med kaniner, hundar och katter, att dem säljs av oseriösa personer när dem är för unga och folk som vet inget om djur köper dem för att dem ser så söta ut. Jag försöker ofta lämna en kommentar hos dessa konton och om personen verkar uppriktigt ovetande och vill få råd brukar jag råda om hur man ska ta hand om en unge som är under 6 veckor. Skrev lite om detta på min insta igår för att sprida lite info.

Såg denna video igår och det är så hemskt hur djur behandlas,

http://www.nbclosangeles.com/investigations/series/get-garcia/Get-Garcia-Investigation-LA-Fashion-District-Santee-Alley-Rabbits-Bunnies-Pets-166072786.html

Upp till toppen
Annons: