Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 582 ggr
[Zachapacka]
10/25/14, 7:32 PM

Grodda egen mat

Jag har aldrig gillat pellets, det känns så onaturligt. Så min plan är att grodda någon form av säd till kaninerna :) Jag har läst runt på internet och allt verkar väldigt inspirerande.  Men jag har lite frågor :)

1. Vad är enklast/nyttigast att grodda? Det får gärna vara lätt tillgängligt och finnas på tex, granngården :)

2. Hur mycket ska en medelstor kanin ha typ? Jag har två små gotlandskaniner så de behöver inte så mycket kraftfoder (nu ger jag de 2 msk pellets om dagen) och jag undrar typ hur mycket man ska grodda. 

3. Om man groddar egen mat får ju kaninerna kanske inte i sig alla näringsämnen, iallafall inte nu på vintern när det inte finns något bete för dem. Bör man ge de en saltsten/mineralsten lite då och då? 

4. Några andra tips?? :D

Jag är tacksam för alla möjliga svar,länkar, idéer med mera. Så var inte rädd för att kommentera :)

Annons:
VildaVittra
10/25/14, 7:38 PM
#1

1. Säd som havre, korv osv finns på granngården i 20 kg säckar.

2. Så de behåller hullet. Finns ingen mirakelmängd. Gotlandskaninen ska dock inte ha pellets om de avlas på.

3. Ja. 

4. http://hallbarlivsstil.ifokus.se/discussions/5299023f8e0e745b4a004636-fodder-grodda-gront-till-kaninerna?discussions-1

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Zachapacka]
10/25/14, 7:47 PM
#2

1# avlas på? Mina ena är kastrerad och andra är en korsning mellan vädur och gotlandskanin. Jag måste ge de lite pellets annars blir de magra :)

Tack så jätte mycket för svaren :D

Men att grodda KORV verkar inte som en bra idé xD jag skulle testa med korn istället

VildaVittra
10/25/14, 7:52 PM
#3

Hahahaha, vad F*N kom den ifrån. 😂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
10/25/14, 7:52 PM
#4

Nu har vi än så länge bara testgroddat men korn var mycket enklare än havre att grodda utan jord i alla fall.

Gotlandskaniner ska inte behöva pellets alls, kraftfoder (tex säd m.m) behöver de inte  "till vardags" men vissa kan behöva det då dom växer, är sjuka, är dräktiga/ammar eller liknande men vissa behöver inte nått extra förutom hö (och grenar, saltsten och lite grönt för vitaminer) ens då så jag skulle se om dom håller hullet utan och först sen ge om det behövs.

Förutom kvistar då och då kan man ge lite grönt/grönsaker då och då tex morotsskal, äppelskal, liiite alfa alfagroddar eller liknande. Saltsten behöver kaniner om dom inte får pellets (pellets innehåller ju salt) men är man orolig för överkonsumtion behöver man inte alltid ha den i buren utan kanske en gång i veckan eller så, ger man hårdbröd så behöver man inte ge saltsten för det innehåller salt.

I häftet som man får då man köper en gottis finns det mer om vad man kan ge (och vad man inte ska ge) och det finns en bok som heter "beyond the pellet" som också har bra info.

l'm back

[Zachapacka]
10/25/14, 8:17 PM
#5

jag köpte mina på blocket så något häfte har jag aldrig sett. Finns det någon stans på internet att ladda ner? #4

tlover
10/25/14, 8:43 PM
#6

#5 Häftet får man om man köper av genbank (och genbanker kan sälja via blocket, jag gör det tex) vad jag vet finns det inte att ladda ner men du kan ju fråga på föreningens hemsida http://gotlandskaninen.webnode.se/

l'm back

Annons:
[Zachapacka]
10/27/14, 7:39 AM
#7

#6 okej tack :) Ja jag har ingen stamtavla så egentligen är jag inte 100% säker på att är en gottis men de förra ägarna sa det och det spelar ingen större roll för mig  eftersom att han inte ska avlas på :)

Upp till toppen
Annons: