Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 658 ggr
Maccas100
2014-10-25 10:42

Lite för matglad kanin.

Min holländare Ylva gillar mat lite för mycket. 

Det är så att ett finger kan slinka med - har blivit oavsiktligt biten flera gånger(inte särskilt hårt, men man hajar ju ändå till lite) när jag kommit och ska ge maskrosblad eller någon pellets som godis.
Det är världens goaste kanin annars, men det här börjar faktiskt bli lite störande.
Min fråga till er är då; kan man träna bort det här på något sätt(förslag välkomnas!), eller är det bara att acceptera läget?

Annons:
hannis :)
2014-10-25 11:05
#1

hur gammal är hon? Med mina kaniner har jag upptäckt att de var matgladare i tonåren :) när hon råkar bita dig i fingret ska du endera säga till henne med rösten eller knäppa till henne försiktigt på nosen för att visa att det är fel, det har funkat med mina kaniner ;)

med vänliga hälsningar Hanna & djuren

Maccas100
2014-10-25 11:11
#2

#1 Hon är ca 2 och ett halvt år, så ingen tonåring här inte ^^ 
Okej, ska testa detta nästa gång det händer. Får se om hon blir lite försiktigare av det :)

Jerrytherabbit
2014-10-25 13:11
#3

Du kan också testa att fylla på hennes hö några minuter innan du vill ge henne godis. Då hinner hon äta lite först  och är förhoppningsvis inte lika ivrig på det du har i handen. Funkar på mina när de är lite för ivriga, (även fast de alltid har fri tillgång till höet, så klart😉)

Frosstis
2014-10-25 17:15
#4

Du kan ju hålla bak/putta bak huvudet medan du ger godiset, så hon inte har lika stor chans att kunna "hugga fram" och ta godiset?

SmillaM
2014-10-26 00:36
#5

Har en 1-års gammal hona som är väldigt matglad. Så jag har råkat blivit biten några gånger ja med. När det händer så puttar jag undan henne och inte ger henne mer mat/godis på någon minut för att hon förstår att det är fel, så hon har efter det tagit mat ur min hand ''försiktigare''. Lycka till 😉

Aktiv på kanin.ifokus.se

Upp till toppen
Annons: