Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1698 ggr
Facie
2014-10-25 01:08

Rumsrenhetet -blivit ett riktigt problem

Jag behöver verkligen all hjälp jag kan få.

Jag har nyligen köpt en hona till min hane och jag har otroliga problem med att få henne rumsren. Hon har tidigare varit en utekanin och är väl van vid att bajsa och kissa lite här och var men nu när hon är innekanin är inte det längre ett alternativ.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till, hon kissar och bajsar överallt i buren, finns inget "hörn" eller liknande utan verkligen överallt. Sen bajsar hon jättemycket utanför buren också. 

Detta leder till att det nu blivit otroligt mycket svårare att hålla deras omgivning ren och fräsch, jag får städa flera gånger om dagen och jag märker att min annars så renliga hane påverkas negativt av detta. 

Någon som har några bra tips? eller varit i liknande situation? Blir det bättre?

Har haft henne i tre veckor och känner att så vi håller på nu är inte hållbart. Jag som har innekanin kan tyvärr inte ha en kanin som inte är rumsren eftersom att låsa in i buren inte är ett alternativ så jag fruktar att vi kommer få lämna tillbaka henne efter vintern om detta problemet inte löser sig. Och det vill jag verkligen inte.

Pretty wise //

Annons:
Moalinn
2014-10-25 01:22
#1

Var har du höet?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Facie
2014-10-25 11:19
#2

Nära toaletten men inte precis över.. Min hane gillar inte att sitta i lådan när han äter, då bajsar han utanför..

Pretty wise //

Moalinn
2014-10-25 14:11
#3

Vad har du för strö?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Facie
2014-10-26 08:16
#4

Jag har provat det mesta.. I buren har jag provat att ha lättströ, tidningspapper och nu har jag halm. I toaletten har jag haft spån, kattsand och nu har jag toa-lätt.

Pretty wise //

sfut
2014-10-26 08:47
#5

#2 Du kan inte testa att ha en låda under höet och en bredvid så kan din pojk välja var han vill bajsa?

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

[thildaaaa]
2014-10-27 19:18
#6

Det tog betydligt mer än 3 veckor för min kille att fatta vitsen, nu har han blivit 100% rumsren (bortsett från några pluttar här å var så klart) men det tig några månader och sen blev han könsmogen å behövde kastreras haha Stå ut om du kan och känner att det är värt! Fortsätt med det vanliga, lägga bajs å kiss i toan hålla rent överallt annars! ^^

Annons:
Facie
2014-10-27 20:15
#7

#5 Provat det men det blev kaos.. Nu har jag en ny taktik som verkar funka bättre.

#6 Tack! Precis det jag ville höra.. Min hane blev nämligen rumsren direkt så detta ger mig lite panik.  Men bara jag känner att det finns lite hopp om att hon skärper till sig så kommer jag kämpa på!

Pretty wise //

juliacarlsson
2014-11-04 10:31
#8

Jag håller på att träna min lille kille och sålänge jag har "toaunderlag" i hela buren så använder han hela buren. Dvs tidningspapper och spån. Nu bara för att se hur han bär sig åt så har jag tagit bort spånet ur buren, har halm i halva buren där hans hus står, och bara spån i toalådan. Plötsligt slutade han kissa utanför lådan!

Pluttarna hamnar fortfarande utanför ibland men det gör ju inget. Nu är det ju lite tråkigt med bara papper som underlag förutom i delen med huset men jag får komma på något annat som han inte tolkar som toalätt. Typ en matta som jag sett på bilder att ni andra har. Han gör inget utanför buren. Han är frigående i hela lägenheten som är 100 kvadrat.

Så du kanske kan testa att göra buren som en icke-toalett och bara ha toalettunderlag i lådan/lådorna? och lägga in sånt hon kissat på och pluttarna i lådan.

Jag har aldrig haft innekanin förr utan bara ute så detta är lite nytt för mig med men man får väl testa sig fram.

Frosstis
2014-11-04 10:40
#9

Bara en fråga, kan verkligen kaninerna bara plutta i lådan? Eftersom dom pluttar så hiiimla mycket varje dag är det la svårt att hinna till toan o göra det liksom.. de ligger ju o vilar nånstans o då kommer det ju massa pluttar, har ni kaniner som endast gör det i toan?

[thildaaaa]
2014-11-04 11:18
#10

Asså min kille blir bättre å bättre på att plutta mkt i toan, men det blir små pluttar här å var ändå i mitt rum, har läst att de har nån luktgrej med det å göra så de liks markerar med pluttarna lite ^^ men ja vet inte om det är sant ^^

[anonymie12]
2014-11-04 17:27
#11

Mina bajsar bara i toan om det finns halm där😂 så du kan ju testa det?

Moalinn
2014-11-04 17:42
#12

#9 Klart de kan. Min innekanin gör det. Aldrig på mattan eller i övriga delen av buren, bara i lådan. Och han spenderar ändå väldigt många timmar utanför buren🙂

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

josto_03
2014-11-04 18:13
#13

Mina kaniner har varit rumsrena, men nu bajsar de i hela buren. Vilken bara förekommer för mig på hösten och vintern.

 Kanske tycker de att toaletten är för kall att bajsa i eftersom att jag har dom ute. Jag har haft min ena kanin inne förut och jag mins att han tog lång tid på sig att bli rumsren.

Kanske måste du ge den lite mera tid.

Är det en unge du har förresten?

Annons:
Facie
2014-11-04 19:54
#14

#8 Jag har redan testat det :( Hade tidningspapper i hela buren förutom strö i toaletten. De kissade hej vilt och fick lägga in strö eftersom jag var rädd att de skulle behöva gå i sitt egna kiss. Skönt att de börjar lösa sig för dig iaf :)

#9 Min hane kissade och bajsade BARA i toaletten förut.. innan honan kom :( Så ja, vissa gör det men jag tror samtidigt att det är väldigt personligt. Alla kaniner kommer nog inte kunna göra allt i lådan.

#13 Hm.. Så kan de nog vara men mina kaniner är ju innekaniner. Dock har honan alltid varit utekanin och hon är född 2013 så hon är minst ett år. 

Detta tar seriöst kål på mig.. städar buren/lägenheten typ 1 h varje dag från att fixa de på 5 min. Det är totalt kaos och usch..

Pretty wise //

[Indii]
2014-11-04 23:36
#15

Prova att begränsa deras utrymme i några dagar. Då känner de kanske mer att ytan de befinner sig på är deras hem och revir, och där pluttar man….

Min hona pluttade förut även precis utanför buren, men jag gav mig inte, och la så fort jag kunde in pluttarna i buren. Nu är hon rumsren till 90 %, så ge inte upp!

[SisselaJ]
2014-11-05 08:28
#16

Har du tvättat bort all kisslukt från resten av buren? De kanske känner av den fortfarande och därför kissar utanför?

Facie
2014-11-08 02:11
#17

#15 Jag har provat att begränsa de delar hon oftast kissar på och jag låser in de i buren på natten men alltså, min hane blir verkligen lidande av det så det går inte riktigt liksom.
Problemet med honan jag har är att hon bajsar/kissar verkligen precis där hon är när hon behöver. Hon  samlar inte bajset/kisset på samma ställe utan gör sina behov precis var som. Jag hade känt ett större hopp hon hade någon logik i hur hon bajsar/kissar som min hane har.

#16 Ja, städat ut buren en gång i veckan och försökt tvätta med vatten. tvål och lite ättika för att lukten försvinner. Problemet är ju att honan bara kissar när hon är behöver och då spelar det noll roll var hon är.

Pretty wise //

Facie
2014-11-08 02:14
#18

Tyvärr måste jag nu delge att vi tagit det otroligt svåra beslutet att lämna tillbaka henne till hennes tidigare ägare.  Det har helt enkelt blivit för mycket med två kaniner i en etta med redan två personer i. Det känns som de ända jag gör när jag är hemma är att städa och det blir aldrig rent. Situationen har tyvärr blivit ohållbar.Det senaste dagarna har honan gjort ca 80% av sina behov utanför buren, rumsrenheten är ett problem men det är mycket annat som spelar in. 

Jag känner mig som en hemsk människa som måste lämna tillbaka henne. Ville egentligen prova lite till men nu när vintern kommer blir det lite bråttom då hon måste hinna sätta vinterpäls. Dock vet jag att hon kommer att trivas fint i sin utehage tillsammans med andra kaninhonor men ja, det känns riktigt riktigt riktigt tungt.

Pretty wise //

jela96
2014-11-08 02:30
#19

Va tråkigt att höra! Men skönt att hon får det bra 🙂

Hade samma problem med båda kaninerna, försöker lära dom massa gånger men tyvärr utan framsteg så jag gav upp  men sen en vecka tillbaka har dom självmant bara kissat i lådan, visst dom pluttar väll lite utanför men det är ju inte så farligt!

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Facie
2014-11-08 10:13
#20

Jo, det är otroligt tungt faktiskt. Jag bestämde mig för detta igår och har säkert ångrat mig 10 ggr sedan dess men innerst inne vet jag att det bästa är att lämna bort henne. Hon kommer ju från ett omplaceringshem och jag känner liksom att jag sviker henne.
Jag hade inte klagat om hon i alla fall bajsade i buren men ju mer hon börjar känna sig hemma i resten av lägenheten ju mer bajsar och kissar hon utanför.

Pretty wise //

Annons:
[SisselaJ]
2014-11-08 10:44
#21

Tråkigt att höra. :( men ibland snubblar man över hopplösa fall. Lycka till nästa gång :)

Facie
2014-11-08 11:03
#22

Ja.. hon är liksom ca 2 år gammal och verkar aldrig ens tänkt tanken på vart hon ska kissa/bajsa :(

Pretty wise //

[Lily81]
2014-11-08 15:12
#23

#9  Har faktiskt en kanin som från dag ett gjort allt enbart i lådan. Utan undantag.  Inte en enda plutt utanför. Har inte behövt träna henne heller, hon var redan helt rumsren från början.   

Men hon är ensam om det, mina andra kaniner har inte alls blivit lika rumsrena, utan det blir pluttar lite överallt, de verkar inte bry sig. 

#18  Tråkigt, men ibland så funkar det inte helt enkelt…  Är det omplaceringshemmet du ska lämna henne till?

Facie
2014-11-09 00:56
#24

#23 Jo, verkligen svintråkigt. Lilla Polly passade tyvärr inte alls som innekanin :(
Ja det är på omplaceringshemmet jag ska lämna henne, men de har de bra där mitt ute i skogen på landet. Fina burar och rasthagar. Hon bedriver även uppfödning och tror hon kanske tar en kull på henne eller placerar henne ihop med en kastrerad hane. Det kommer bli bra, ska höra av mig då och då och höra hur hon mår osv.

Pretty wise //

sfut
2014-11-09 19:30
#25

Riktigt tråkigt att du behövde ta det beslutet. Jag var själv tvungen att ge upp på min fina tjej för inte länge sen, det är inget som går enkelt.

Det blir säkert bra i slutändan ändå :)

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Frosstis
2014-11-09 19:48
#26

Har också lämnat tillbaka en hona som inte blev rumsren. :) Tänk positivt - du hade inte hunnit fästa dig såå mycket vid henne. Värre hade det vart om du hade redan hunnit ha henne i ett år ;)

Facie
2014-11-09 21:24
#27

#25 Ja, det känns liksom som man sviker dem på något sätt. Men ju mer jag tänker på det desto mer inser jag att hon faktiskt inte passar så bra som innekanin, hon var helt enkelt för van vid att leva ute. Varför fick du lämna tillbaka din?

#26 Jaså? Är det vanligt alltså.. Jag trodde jag skulle få massa kommentarer som antydde på att jag var en dålig person som lämnar tillbaka en kanin på grund av rumsrenhet etc.

Pretty wise //

Annons:
Facie
2014-11-09 21:26
#28

Kan tillägga att min hane har blivit mycket aktivare och "mer som sig själv" sen hon åkte.. Trodde detta försvunnit då vi kastrera honom men tydligen verkar han blivit förändrad av att hon var här. Skumt.. Han kanske trivs bäst som ensamkanin trots allt.

Pretty wise //

sfut
2014-11-09 21:40
#29

#27 Jag försökte få henne att gå tillsammans med mina andra två i ett halvår men hon ville inte sluta mobba min dvärghare så det funkade inte helt enkelt. Jag har inte möjlighet att ha de separat heller.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Frosstis
2014-11-09 21:41
#30

#27 Men nej såklart du inte skulle få massa såna kommentarer! Det var ju ditt val! :) Vet inte hur det är med rumsrenhet hos honor eftersom jag endast har erfarenhet av den honan jag hade! Fått höra att det är enklare att få honor rumsrena iom att de inte vill markera med att skvätta o så

sfut
2014-11-09 21:42
#31

#30 Min hona skvätter ;)

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Frosstis
2014-11-09 21:44
#32

#31 Jaha.. haha trodde bara hanar gjorde det

[Lily81]
2014-11-10 18:49
#33

#24  Har också lämnat en kanin till ett omplaceringshem en gång, men det kändes väldigt bra att lämna henne där!  Betalade typ 200 för att lämna henne där (foder och omkostnader), men hade inte kunnat sälja henne till vem som helst, kände jag.

Det var också ett ställe med uppfödning mitt ute i skogen, och jag fick ett väldigt bra intryck av hon som hade stället.    Fick också bra uppdatering om kaninen, och vart den sen  placerades.

Facie
2014-11-10 20:49
#34

#29 Åh vad trist, men det var nog trots allt bäst för alla att den nya fick åka tillbaka även om de måste känts väldigt jobbigt för dig.

#30 Man vet aldrig vad folk kan reagera på, haha! Jag tror rumsrenheten är otroligt individuell tyvärr, man kan nog inte säga att de ena könet är bättre än de andra. Min hane tex har aldrig skvätt i hela sitt liv och är 100% rumsren, bajsar och kissar jätteduktigt i lådan. 

#33 Vad hette de kaninhemmet? Humleboet i Floda? Låter nämligen precis som där jag lämnade tillbaka henne. Jag valde faktiskt att inte få pengarna tillbaka de 250 kr jag betalat nu när jag lämnade tillbaka henne. Den tjejen som håller i hemmet gör ett så fantastiskt jobb så jag tycker hon förtjänar de pengarna.

Pretty wise //

Annons:
[Indii]
2014-11-10 23:13
#35

Säkert rätt beslut! Hade också en hona som inte var ett dugg rumsren, och det smittade av sig på den andra kaninen. Nu, när hon har flyttat, så är den andra kaninen rumsren till 90 % . :)

MariinaS
2014-11-11 11:21
#36

Nu har inte jag läst alla svar men jag har haft samma problem med min hane. Så fort det hamnar hö i buren så kissar han på det. Jag har gjort som så att jag har en stor kattlåda samt en mindre hörntoa i kattlådan, på ena hörnet är hans höhäck över kattlådan och på andra är hörntoaletten. Resteraande utrymme av buren har jag en filt, över den en trasmatta samt över trasmattan en liten plastmatta som är till för hund och katt att ha under matskålar. Det har alltså blivit som ett golv mer så han inte blir förvirrad längre eftersom han vet att på golv varken kissar eller bajsar man.

Jag har också märkt att han inte gillar att bajsa när jag har carefresh strö't i lådan, han föredrar att sova i det då det är mjukt utan nu använder jag alspån som han ser mer som en toalett då. Han bajsar och kissar endast där till det hamnar hö i kattlådan också. Funkar strålande då det endast hamnar kiss i kattlådan och hörntoan.

[AnimalLover1]
2014-11-11 18:01
#37

Undrar vad man gör om man absolut inte kommer lämna tillbaka nån kanin då. Det är ju inte pga Pix eftersom i typ 6 månader har de gått på toa i toan, det är bara nu den senaste veckan det börja.. Och har inte ens sån vanlig bur med spån, utan bara tillplattat jord (och ps, det är inte geggigt när inne om man tror det), och därför är det ännu äckligaremdå man inte kan byta spån osv.

[Lily81]
2014-11-11 20:37
#38

#34  Humleboet, ja!

Upp till toppen
Annons: