Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1629 ggr
hannahskaniner
10/24/14, 9:49 PM

Unagrna dör, hjälp mig!

Jag har fått 6 kanin ungar, dom är två veckor gamla idag, jag frågade på ddenna sajten om kag kunde ta upp och hålla dom när som var fyra dagar gammla, alla svarade ja,utom en, jag tog upp dom och sen sen dagen har jag haft uppe dom en stund en varje dag,sen när dom var en vecka och några dagar öppnare alla ögonen, men dagen efter kom jag ut och då bar en död, och idag kom jag ut, så låg två döda, hjälporganisationen snälla, det är min första kull och kaninens också, jag har ett rum där det är ungefär 23 grader, men sär öppnas dörren och min mamma röker i det rummet, men jag har ett rum där dom kan få det lite lugnare, det är typ 15-20 grader ska jag ha dom där, vill ha många svar❤️😭

Annons:
Maccas100
10/24/14, 10:25 PM
#1

Det lär ju inte vara så bra att din mamma röker i det rummet iaf… :/

kanina90
10/24/14, 10:28 PM
#2

Absolut ingen rökning där kaninerna är. Vilket djurplågeri!!

hannahskaniner
10/24/14, 10:45 PM
#3

Nej precis det var det jag tänkte, men i ett annat rum som det är 15-20 grader i, skulle det gå bra??😭

Emouse
10/24/14, 11:25 PM
#4

Det är DJURPLÅGERI att röka i samma rum som kaninerna! Det är skadligt för deras lungor och det kan vara därför dom dör!! Du måste säga till henne att sluta röka där inne! Skulle någon anmäla din mamma för det där kan hon få djurförbud.- Hon får inte äga djur alls.

Det är inte bra att ha dom under 20 grader,

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

tonfisken
10/24/14, 11:33 PM
#5

Hoppas verkligen nån som känner er anmäler din mamma. Det är självklart att dom dött av röken och man ska inte ha kaniner inomhus om man röker inomhus. Fruktansvärt att inte en vuxen fattar det eller ens bryr sig. Hon ska inte ha djur.

tussen12
10/24/14, 11:36 PM
#6

Men hallå, kan alla tagga ner eller?! Ts - nej det är inte bra att din mamma röker i samma rum. Men det är INTE orsaken till varför dina kaninungar dör. Flytta dom till ett annat rum, dom håller sig varma när dom kurar ihop sig med varandra. Lycka till!

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

 Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

 

 

Annons:
kanina90
10/24/14, 11:42 PM
#7

nej man kan inte sänka temperaturen så mycket när dom är van 23 grader. Ni får höja temperaturen i andra rummet där det är 15-20 grader. Minst 20 ska det vara då dom  är van 23

tussen12
10/24/14, 11:43 PM
#8

, 10 graders skillnad fixar kaniner lätt. Så 3-5 grader blir inte mycket skillnad! Du kan flytta dina kaniner med gott samvete!

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

 Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

 

 

tussen12
10/24/14, 11:45 PM
#9

#7 så när jag flyttade ut mina 2 kaniner ur kaninstallet där det är ca 10 grader ut utomhus så lider dom? Nej, kaniner fixar det lätt.

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

 Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

 

 

kanina90
10/24/14, 11:48 PM
#10

#8 Ja VUXNA starka kaniner klarar det, inte dom som är typ nyfödda (2 veckor) dom är inte lika starka i den åldern. Smartare att tanten går ut och röker. Borde ju vara en självklarhet att röka ute när man har både djur och barn hemma. Katastrof.

Emouse
10/24/14, 11:49 PM
#11

Sorry TS om jag verkade otrevlig, men är trött och sur.  Men det är endå inte bra om hon röker där inne.

Det är iallafall bättre att du flyttar ut kaninerna till de svalare rummet än det din mamma röker i🙂 Lycka till

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

tussen12
10/24/14, 11:49 PM
#12

#10 inget vidare snällt att kalla ts mamma för tant. 2 veckors kaninungar har päls, och har i detta fallet syskon, och ett bo. Dom kommer klara sig bra.

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

 Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

 

 

tussen12
10/24/14, 11:52 PM
#13

Mina kaninungar föddes när det var minusgrader ute. När dom sedan började springa runt i buren (ca 2,5 v) så var det svinkallt. Dom känner själva av när dom behöver värme. Ts, ingen kan riktigt säga varför dina kaninungar har dött. Men det är inte pga rök så glandra inte dig själv för det.

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

 Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

 

 

Annons:
kanina90
10/24/14, 11:52 PM
#14

#12 "inget vidare snällt att kalla ts mamma för tant."

Det är åtminstone inte lika elakt som att röka i kaninernas rum. Det borde en vuxen förstå hur fel det är.

kanina90
10/24/14, 11:54 PM
#15

Och hur kan du garantera att nyfödda kaniner inte kan dö av cigarettrök. Det är tvärtom högst troligt att så är fallet. Hur ska nyfödda kaniners lungor fixa sånt?

tussen12
10/24/14, 11:58 PM
#16

#14,15 Du har INGEN som helst rätt att kalla TS mamma någpnting. Förstår att du blir arg, det blir jag med men man ska kunna behärska sig. 2 veckors kaniner är inte nyfödda, dom är ganska välutvecklade så ja, jag vågar säga att dom tål rök (men det är över huvud taget INTE bra för dom) Kan vi lämna diskussionen här och sluta kalla varandra saker?

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

 Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

 

 

kanina90
10/25/14, 12:02 AM
#17

#16 så du anser alltså att det är bättre att mamman fortsätter röka på inne och istället flytta kaninerna. Det är ju så självklart att gå ut när man faktiskt inte bara har sin egen hälsa att tänka på utan både djur och barn.

Emouse
10/25/14, 12:06 AM
#18

#17 Tror VERKLIGEN inte det blir bättre för att du kallar hennes mamma tant för den delen heller, men hon kan göra det bästa av saken istället.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

kanina90
10/25/14, 12:08 AM
#19

#18 du svarade inte på min fråga. Tycker inte du att mamman borde röka utomhus?

Emouse
10/25/14, 12:10 AM
#20

#19 JA det är en självklarhet att man går utomhus och röker för både djurens och barnens hälsa. Men jag tycker att vi slutar fokusera på hennes mamma  och försöker hjälpa till så gott det går för kaninernas bästa!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Annons:
tussen12
10/25/14, 12:12 AM
#21

Självklart blir det bättre för omgivningen om ts mamma röker utomhus, men vem fan (ursäkta) ska lägga sig i det?! Frågan var om hon kan flytta kaninerna till ett annat rum - och JA det kan hon. Resten är totalt ointressant eftersom att det inte var frågan!

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

 Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

 

 

Emouse
10/25/14, 12:14 AM
#22

#21 Exakt

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

kanina90
10/25/14, 12:20 AM
#23

#21 jag anser iaf inte att "resten är totalt ointressant" eftersom det kan vara faktorer som har betydelse för kaninens hälsa. (och jag anser att rökning skadar hälsan även på kaniner)

kanina90
10/25/14, 12:22 AM
#24

För övrigt kan ju isåfall mamman flytta till 15-graders rummet så får kaninerna stanna kvar i sin vanliga miljö. Djur ska inte behöva lida för människans dumhet.

RebeccaG
10/25/14, 3:05 AM
#25

Låt mig ta mig friheten att asgarva åt er som uppenbarligen inte kan ett smack:
Hahahahahahahahaha😂

Ursäkta, men tror folk helt allvarligt att kaninmamma + ungar inte klarar en tempraturväxling på ett par enstaka grader? 
Har kaninmamman gjort ett bra bo så håller ungarna boet varmt i en stadig temp, oavsett om de bor i +20C eller -20C. 
Jag har nappat moderlösa kaninungar som vart varma i boet utan sin mamma! Jag har haft en kaninhona som fött ungar i -30 grader och dem har klarat sig galant utomhus, då boet höll en stadig tempratur. 

TS: Flytta du mamman + ungar till en lugnare miljö. Dem klarar det. 
Ta ut de döda ungarna & ge mamma kanin lite lugn och ro, hon kan vara stressad då det e första kullen, inget ovanligt. 
Ska du kolla till ungarna(1 gång per dag räcker) så flytta mamman från buren och sätt henne utom synhåll från buren.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

hannahskaniner
10/25/14, 10:12 AM
#26

Men, lyssna! Sluta kalla min mamma för tant och djurplågeri, fattar inte hur ni kan! Om ni hade läst noga hade ni förstått vad jag menade! Mina kaniner bor ute, en mamma och tre ungar! Jag tänkte ta in dom till rummet där mamma röker men det är ju det värst jag kan göra. Så jag tänkte fråga er om jag kunde flytta in dom till ett rum inomhus! DÄR INGEN RÖKER! Skulle det gå bra?!

Emouse
10/25/14, 10:21 AM
#27

#26 Vi missförstod nog alla dig, sorry. 

Ja, absolut kan du flytta kaninerna till ett rum inomhus!🙂 Inga problem, ungarna klarar sig.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Annons:
tlover
10/25/14, 10:22 AM
#28

#26 Är dom utekaniner nu alltså? För då behöver du ju inte flytta dom, det finns dom som tar kullar ute i 40- så du behöver inte alls flytta in dom för att du tar kull.

Att flytta dom från att vara ute (där ingen röker vad jag förstår) till inne i ett svalt rökfritt rum skulle antagligen bara stressa dom i onödan.

Men jag har sovit dåligt de senaste dagarna så jag kan ha missförsått.

l'm back

kanina90
10/25/14, 10:30 AM
#29

Men det står ingenstans i #0 att dom är utekaniner, jag trodde ju att dom bodde i rummet där det var 23 grader och rökigt. Ja är dom ute nu så kan man självklart flytta in dom till ett rökfritt rum om man vill. Men man kan även fortsätta ha dom ute när dom är van det.

Maccas100
10/25/14, 10:46 AM
#30

Får be om ursäkt då jag misstolkade ditt inlägg ts. 
Jag tänker att du skulle kunna ta in kaninerna till det rummet som är 15-20 grader där din mamma inte röker. Förutsatt att det inte är rökigt/luktar rök i hela lägenheten. Det vore ju väldigt tråkigt om ungar som ev. överlever får problem med lungorna.

tlover
10/25/14, 10:49 AM
#31

Varför ska du ta in kaninerna när dom är vana att vara ute? Boet är nog varmt varesig utetemperatur men en flytt stressar.

Eller finns det andra risker ute som du inte skrivit om (hundar som hoppar på buren, andra som röker ute etc)

l'm back

kanin och häst
10/25/14, 11:02 AM
#32

#17 du som vet allt borde ju veta att röken kommer "med in" i huset fast man röker utomhus. Jag har en morbror som rökte. Och fast han rökte ute stank det i hela huset!

Ett liv utan djur är inte värt att leva

hannis :)
10/25/14, 11:22 AM
#33

TS, du behöver inte ta in kaninerna för den anledningen att det skulle vara för kallt utomhus eller något sånt, endast om mammakanin har gjort ett väldigt dåligt bo kan det bli för kallt annars klarar dom galant -30, -40 grader. Jag tror inte heller att det påverkar kaninerna att någon runt omkring röker utomhus, om det inte är direkt vid burarna (och knappt då eftersom det är utomhus) Som jag förstod det är det honans första kull, och kaninungar dör ibland speciellt när det gäller första kullen, men jag förstår att du vill ta reda på anledningen varför dom dör och vad du kan göra åt det :) Jag skulle inte ha flyttat in kaninerna (om boet är bra), och det där med att rökning skulle vara en anledning till ungarna dör ska du bara glömma :) Lycka till och hoppas att resterande ungar klarar sig!

med vänliga hälsningar Hanna & djuren

pernillaoscarsson
10/25/14, 12:37 PM
#34

Shit alltså. Är det såhär man behandlar folk på nätet för att man själv inte kan läsa ett inlägg ordentligt?! Visst kunde TS vara lite tydligare med att kaninerna just nu befinner sig utomhus MEN det står ingenstans att kaninerna befinner sig i ett rum där en mamma röker.

Hur om helst TS. Ungarna som har dött, hur har de varit? Har de varit små? Kanske att de inte fått ordentligt med mat? Kanske har de börjat smaka på mammans mat lite och inte tålt det? Har mamman fått gräs t.ex? Jag tror i alla fall inte ungarnas död har med att du plockat upp dem o göra. Hade mamman inte gillat det så tror jag att hon hade haft ihjäl ungarna i tidigare ålder. Vad som orsakat deras död kan vara svårt för oss att säga. Det bästa är ifall du tänker tillbaka på vad just dessa kaninungarna har haft för sig. Som sagt, ifall de såg tunnare ut än de övriga, ifall de kanske inte var lika pigga som de andra eller ifall de fått i sig någonting deras magar inte klarade av?

Låt kaninerna vara kvar utomhus där de är vana vid att bo.

Annons:
Upp till toppen
Annons: