Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 1321 ggr
SmillaM
10/22/14, 8:36 PM

Blir galen på kaninägare utan hö!

Om någon minns här så skrev jag om en vän som endast gav sina kaniner och marsvin bara lyxblandning från ica och inget hö för några månader sedan. 

Kontakte länsstyrelsen, eftersom att hon inte lyssnade på mig. 

Efter det blev vi vänner igen och då när jag var hemma hos henne fick jag se att buren var städat, kaninen hade ett hus, hö och ''djuraffärs pellets''. 

Nu har jag börjat i sjuan och fått nya vänner. Fick höra att en av mina närmsta vänner skaffade kanin i somras. Så vi började prata om våra kaniner, jag frågade vart hon fick hö ifrån. ''Vi har inget hö för att --- gillar inte det''. Så jag talade ''försiktigt'' om att det är väldigt viktigt och vart man kunde köpa det billigt samt bättre pellets (hon har smådjurblandning). Detta var för en-två månader sedan, frågade henne här om dagen om hon hade köpt någon en men hon sa ''vi har inte gjort det en''. Vill inte bli osams med henne då eftersom att hon är väldigt snäll och trevlig annars.

En till sak, kaninen bor i en såndär, ''trekants'' bur med trä under. Jag anser då att dem burarna är väldigt små…

Vad tycker ni att jag mer kan göra? Vill inte att hon ska tycka att jag är irriterande för att jag kommer där och säger åt henne hur hon ska göra.

Aktiv på kanin.ifokus.se

Annons:
Torparmor
10/22/14, 8:40 PM
#1

Bjud hem henne att träffa dina kaniner och gosa med dem. Visa hur fint dina kaniner har det och bra det fungerar med hö åt dem. Låt henne vara med och de dem hö och se hur de gillar att få hö. Lycka till!


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

SmillaM
10/22/14, 8:43 PM
#2

#1 Provade det, det var för någon månad sedan, hon tyckte att jag hade en ''jättestor'' bur till dem 120x60x120 (BxDxH) 🤔

Det verkade inte göra någon skillnad 😐

Aktiv på kanin.ifokus.se

Torparmor
10/22/14, 8:47 PM
#3

Tråkigt att så många skaffar djur utan att begripa att man behöver lära sig om djuren. Kan du inte försöka igen? Det finns något som heter utnöttningstaktik. Finns det någon annan du kan ta med henne till? Kan du ta med henne till affären när du ska handla foder eller nåt och ställa frågor till expediten (såna där svaren är självklara för dig)? Fast det gäller att du vet inställningen hos expediten i affären förstås så det blir rätt.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

SmillaM
10/22/14, 10:05 PM
#4

#2 hm, låter som en bra idé, men jag vet inte hur jag ska få oss att gå till en djuraffär på ett naturligt sätt, eftersom att jag själv aldrig handlar på djuraffärer. Min kaninaffär heter granngården ;) har tanken att jag kan ge henne en kaninbok i födelsedagspresent när hon fyller år. Får klura lite på saken, men tar gärna imt förslag ;)

Aktiv på kanin.ifokus.se

Torparmor
10/22/14, 10:12 PM
#5

En bra kaninbok är en jättebra idé. Hur duktiga är personalen på din Granngård på kaniner? På min Granngård är några duktiga på vissa djur och en del duktiga på många djur. Det är inte fel att ta med henne till Granngården, bara du vet någon där som är duktig på kaniner.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

SmillaM
10/23/14, 11:31 AM
#6

#5 har aldrig pratat om kaniner med granngårdens personal, granngården ligger i Borlänge och Smedjebacken (och jag bor i Ludvika) Åker endast dit när kaninerna behöver något 😉Tack för tipsen iaf ;)

Aktiv på kanin.ifokus.se

Annons:
[thildaaaa]
10/23/14, 1:32 PM
#7

Hur stor är hennes bur? får hennes kanin komma ut utanför buren? 

berätta för henne hur viktigt det är med hö för kaniner, att hon annars kan behöva betala en massa pengar för tandslipning och i värsta fall mista sin kanin om den ej får slipa sina tänder. ssäg att det finns lagar mot för små burar och att 120 inte är litet… (har själv en 120 bur men skulle om jag kunde ha en större eller helt frigående för kaniner har såååå mycket energi…) 

viktigt att hon ger kaninen hö nu direkt, låter inte bra att den varit utan sedan i sommras och att den får dålig mat… självklart är pellets från ica bättre än lyxblandningar men fortfarande inte superbra… på granngården köpte jag ok pellets för inte alls mycket pengar och har kvar en del nu ett år senare, typ marsvins och kaninpellets hette de bara (uppfödaren hade sånna så jag köpte dem jag med) 

viktigtviktigtviktigt med hö nu direkt… jag hade köpt en påse till henne och gått hem till henne och gett kaninen direkt. 120 kr för 110 liter på simbi, inte så mycket pengar men mkt bra för kaninen… 

svårt för dig att ta detta ansvar dock… kanske kan du be dina föräldrar att ta kontakt med hennes föräldrar?? vet att du ej vill bli osams eller bete dig på ett sätt som hon kanske ogillar, men om hon är en bra vän så kommer hon förstå att du bara vill kaninens bästa! 

lycka till! berätta gärna hur det går!!

[bessiethebeast]
10/23/14, 1:43 PM
#8

Har varit med om liknande saker när man ser att kaninerna tex inte har hö, jätteskitig bur, för liten bur osv. Det är svårt att säga till särskilt när personen man säger till inte förstår allvaret. Hade en kompis vars kanin bodde i en bur hon byggt, som inte var mycket större än en liten hamsterbur. Den hade rinniga ögon och sår på öronen samt att den inte hade hö eller någon sitthylla/hus utan den hade bara massor av dålig pellets och en liten skål med gammalt vatten i. När jag sa till henne så svarade hon bara "Ja men han ska få en annan bur i sommar och få det jättebra!". Detta var på vintern så jag sa till henne ordentligt och sa att nä nu bygger vi en ny bur. Samt att jag skrev upp veterinärsnummer och tvingade pappa ta hö från oss och köra till min kompis.  Jag tycker inte om att behöva klaga på folk men jag gör hellre det än att se ett djur lida.

Har en annan kompis som verkligen spontanköpte en kanin för några veckor sedan. Hon hade aldrig pratat om att köpa kanin och helt plötsligt kom hon hem med en kaninunge. Hon visste ingenting och tog kontakt med mig för att jag skulle berätta. Detta var ju alltså efter hon köpt kaninen. Man borde ju ta reda på saker innan man köper ett djur. Jag berättade i alla fall i princip allt för att hon skulle kunna ta hand om den bra. Jag valde att bara försöka ta det lugnt och hjälpa henne istället för att följa min första instinkt och skälla ut henne för att hon spontanköpte en kanin, ett liv. Jag la i alla fall ner en hel dag på att hjälpa henne och direkt märkte hon ju att kaniner inte alls va ett djur man kan låsa in i en bur och mata ibland. Hon sålde den stackars kaninen efter några dagar.

Vart ett långt inlägg men sånt här kan jag verkligen prata om i timmar för särskilt kaniner tycker jag är extremt utsatta för okunniga ägare. Hur kan man tex inte läsa på så mycket som möjligt innan man köper ett djur? & hur kan man inte bry sig när man får höra att man sköter om sitt djur fel? Nä usch blir verkligen jätteledsen av att höra hur illa folk tar hand om sina djur. Inte för att dom med mening gör det, utan för att dom är okunniga och inte förstår hur illa det är för kaninen att tex inte äta hö.

SmillaM
10/25/14, 11:51 PM
#9

Tack för svaren! Nu blir det höstlov och jag är sjuk, men jag har bestämt mig för att verkligen försöka ta tag i detta nu, nu råkade det vara så att hon fyller år om någon vecka, så jag ska köpa en kaninbok till henne. 

Vill att det ska vara en seriös bok som det står tydligt att hö är viktigt och vad konsekvenserna blir om dem inte får hö. Så, har ni några förslag på böcker eller möjligtvis har någon bra kaninbok där hemma jag kan få köpa av er? 🙂

#7 Jag vet inte exakta måtten, hon har vart hemma hos mig, men jag har inte vart hemma hos henne. Men hon har ju berättat så jag tror ju på det hon säger. Har inte fått höra någonting om att han(kaninen) får vara utanför buren någonting. Har tipsat om en enkel kompostgaller-hage men hon säger att dem ''kanske'' ska köpa det någon gång.

Aktiv på kanin.ifokus.se

Fia9000
10/26/14, 1:37 AM
#10

#9 Ge henne en kompostgallerhage i födelsedagspresent annars? Beror ju på hur mycket pengar du är beredd att lägga ut men 8 galler är enligt mig ändå hyfsat ok och kostar ju bara ca 200kr. Och om du inte redan har gjort det så kan du tipsa henne om kaninmagazinet eller till och med skriva ihop ett eget häfte med korrekt info som hon också kan få när hon fyller år (om du har tid till det). :)

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

Jenna_Nord
10/26/14, 10:57 AM
#11

Det kanske är så att de är föräldrarna som måste få reda på hur viktigt det är med hö? Antar att de är dom som betalar allt som har med hennes kaniner att göra eftersom ni går i 7an. Och eftersom hon inte vet så mycket har hon kanske svårt att argumentera och förklara för sin sak? Om man berättar för föräldrarna vilka veterinärkostnader som avsaknad av hö medför, så tror jag kanske att dom blir lite mer motiverade att lyssna och köpa rätt mat:)

Mvh Jenna

tlover
10/26/14, 1:22 PM
#12

#11 Hade ju en bra idé, man kan ju berätta att det är föräldrarna som blir anmälda för vanvård om det blir en anmälning också hur mycket det än är "barnets djur" så är det ju föräldrarna som har juridiskt ansvar tills barnet är 18 när det gäller djur i familjen.

l'm back

SmillaM
10/26/14, 8:25 PM
#13

Tack, men jag börjar med en kaninbok. Vill inte att det ska gå som förra gången, pratade med min mamma om saken, så hon följde med mig hem till kompisen (som bor några hus bort) och pratade om saken med hennes mamma. Och då säger mamman att hon är allergisk mot hö och därför inte har något (?!). Efter det så var ju min ''kompis'' tvungen att göra en så stor grej av det. Så hon går runt och berättar för halva sexan att jag var där dagen innan och ''hotat'' dem… 

Och jag som då är ny i skolan fick en massa emot mig för att jag då tillslut anmälde detta till länsstyrelsen, ville ju bara djurens bästa. 

Men som i #0 dem har saker till kaninerna nu (tror jag, dem hade allt i somras, då jag var där). 

Min mamma var snäll och tog på sig att hon anmälde dem till länstyrelsen och att jag inte visste något om detta, väldigt tacksam. 

Men idag så antar jag att inget tänker på det som hände trots att dem inte hade någonting med saken och göra. 

Så jag vet inte riktigt vad jag kan göra utan att orsaka en massa konflikter. 🤔

Kan inte folk bara ta reda på vad som behövs INNAN man köper djur?! Tycker att det ska finnas något slags kontrakt man skriver på hos länsstyrelsen för att man ska få skaffa djur? (som ett körkort) Där man skriver på att man är medveten om allt djuret behöver osv.

Aktiv på kanin.ifokus.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: