Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 1817 ggr
Lizelda
2014-10-20 14:58

Vad kan man grodda?

Jag är inne på att skippa pellets till kaninerna helt och istället bara ge dem färska saker, alt göra eget foder. Detta tänker jag självklart inte göra utan noggranna förberedelser så därför kommer jag ställa en del dumma och en del bra frågor en tid fram över.

Jag har förstått att man kan grodda till kaninerna, alfalfa till exempel men vad mer kan man grodda och hur mycket ska de få? Har ingen kaninvåg så vet inte riktigt vad de väger.

Vitaminer. Hur mycket? Av vad? Var kan man få tag på det?

Övrigt kosttillskott? Lusern och brännässlor, räknas det? 

Har all möjlighet i världen att odla saker själv så det är inga problem, behöver bara lite hjälp med kunskap och förberedelse.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Cindy S
2014-10-20 15:02
#1

Läs lite här hallbarlivsstil.ifokus.se/discussions/5299023f8e0e745b4a004636-fodder-grodda-gront-till-kaninerna

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

VildaVittra
2014-10-20 15:11
#2

Lusern och alfalfa är samma sak, och något man ska ge med måtta till kaninerna. Brännässlor är jättebra, likaså kirskål, morotsblast osv. 

När jag sår morötter, så sår jag tätt och gallrar kontinuerligt under sommaren varpå kaninerna får det jag gallrat. 

Men annars brukar man inte direkt behöva odla åt dom, perfekt kaninföda brukar ändå dyka upp i landen som våtarv, maskrosor, kirskål osv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Zachapacka]
2014-10-20 16:23
#3

Vill bara säga att det är sjukt inspererande att du ska göra eget "kaninfoder". Själv har jag aldrig gillat de här med pellets till kaniner. Det är inte hälsosamt på något sett. Så jag ser med spänning på hur du kommer lyckas :)

tlover
2014-10-20 18:58
#4

Ett boktips i ämnet är "beyond the pellet" jag har inte läst hela men den men den verkar bra (jag köpte den samtidigt som jag köpte Zabbios bok "rabbits in colonies" den tillhör samma serie).

Vi har sparat lite frö från svinmålla för att se om det går att grodda men jag har inte hunnit testa det än (hmm kattmyntafrö borde man kunna grodda också).

Det man alltid ska vara försiktig med när det gäller kaniner är ju baljväxter och kålväxter (vissa ger och vissa ger inte dessa) och det borde ju gälla groddar också.

l'm back

jbson
2014-10-20 22:13
#5

Jag har köpt lite havre som jag ska testa att grodda. :)

wonderland
2014-10-21 11:19
#6

Följer* Jag ger inte mina kaniner pellets utan kör på naturlig föda, Fröer, bra Hö, torkade nässlor, maskrosblad, kvistar och lite annat :)

Annons:
wonderland
2014-10-21 11:20
#7

Havre funkar bra att grodda och kaninerna älskar det :)

Bjornberg
2014-10-22 20:09
#8

Följer.

Lizelda
2014-10-22 20:34
#9

Håller på att grodda bovete och mungbönor nu, alfalfan var tyvärr slut :(

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

tlover
2014-10-22 21:07
#10

#9 Tänk på att mungbönor är en baljväxt. Själv skulle jag aldrig ge det till kaniner.

l'm back

Lizelda
2014-10-22 21:26
#11

Ojdå, läste att några gav det men då matar jag någon människa med det istället :) Men bovete borde funka, eller?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

tlover
2014-10-23 08:43
#12

#11 Bovete är en ört (inte baljväxt, kålväxt el liknande) så det borde funka, du får gärna säga vad dom tyckte om det 🙂

l'm back

jbson
2014-10-23 08:58
#13

Nu ligger det havre i blöt här hemma! Spännande o se om det blir något utav det? En fråga - hur tunt/tjockt lager rekommenderas efter att man hällt av vattnet?

Annons:
[vdotrota]
2014-10-23 11:08
#14

#13 1cm, absolut inte tjockare än 1,5 cm. När det gäller korn och havre

Upp till toppen
Annons: