Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 1311 ggr
MontEverest
2014-10-19 06:30

Höbriketter/ kakor

Ngn som är allergisk mot Hö och som endast använder höbricketter/ kakor till sin kanin? Är det stor skillnad näringsmässigt mot vanligt Hö?

Annons:
Vovisch nr2
2014-10-19 16:37
#1

Jag skulle aldrig ersätta sådana kuber mot hö. Det är ihop-pressat så det slipar inte tänderna på samma sätt som naturligt hö gör.

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Fridaaaa
2014-10-19 18:12
#2

Inte bra för kaninen att ersätta med kuberna. Hö behöver kaninen ha oavsett.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[So Sweet]
2014-10-20 06:34
#3

Hej, jag skulle gärna vilja se källorna till detta? Det vore intressant att läsa undersökningen som visar varför ihoppressat hö inte är bra för kaniner :)

jbson
2014-10-20 07:15
#4

#3 vem har sagt att det skulle finnas någon undersökning?

Fridaaaa
2014-10-20 09:22
#5

#3 Undersökningar? Forskning menar du? Höbriketter/kakor hjälper ju inte kaninen att slita sina tänder just för att det är ihoppressat, det gör inte samma verkan alls på tänderna som bra hö har.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MontEverest
2014-10-20 15:56
#6

Veterinären svarar Hej Jen! Som du säkert redan vet kan du absolut inte utesluta höet ur dieten. Du kan emellertid fukta höet som du föreslår. Det du måste tänka på är att höet lättare blir ofräscht och kan mögla när det ät blött eller fuktigt. Man måste alltså vara extra noga med hygienen. Höbricketter kan vara en nödlösning. Nackdelen med bricketterna är att höet är sönderhackat och det blir för lättuggat. Om din kanin är duktig på att tugga i sig halm, kan det till viss del kompensera men det är viktigt att se till att kaninen uppmuntras så mycket som möjligt att verkligen äta av halmen. Hoppas det går bra med din kanin! Marianne Tornvall Legitimerad Veterinär Hittade detta svar på vetrinärsidan

Annons:
[So Sweet]
2014-10-23 07:38
#7

#4 Nej, det är just det, ingen har sagt att det finns någon undersökning/forskning. Jag har lärt mig att det är viktigt att ta reda på källor till information, speciellt på sådana här forum då något lätt blir en absolut sanning utan att någon riktigt kan redovisa källan bakom "sanningen".

Är näringsinnehållet sämre i kuberna? Om det inte är det men för lättuggat borde det ju lätt gå att kompensera med annat (är inte hö egentligen vad vi ger våra kaniner som kompensation för deras naturliga föda?). På sommaren finns färskt gräs och naturen är full av grenar, bärris och ljung året om. Det är naturlig föda för kaniner och verkar i mitt tycke vara både roligare, godare och nyttigare än bara torrt hö. Det är förstås mera jobb att få tag i än att bara gå till affären och köpa hö men höallergiker tycker kanske att det är värt det jobbet för att kunna ha kanin. Kanske borde t.om vi som inte är allergiska göra oss besväret att ge våra kaniner varierad och naturlig kost istället för att göra det enkelt och hävda att kaniner MÅSTE leva på minst 80 procent hö?

Men som sagt, jag har inte sett någon forskning om varken det ena eller det andra.

Vovisch nr2
2014-10-23 07:56
#8

Jag tycker att höallergiker borde välja att ha något annat djur än kanin som har hö som basföda. Låter kanske lite taskigt mot alla som är allergiker men tycker det är viktigare att djuren får äta deras naturliga föda! Detta är bara min åsikt som jag står för. :)

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

farvendal
2014-10-23 08:16
#9

Det går att ersätta hö med gräs och andra gröna växter, eller med hösilage. Problemet är väl bara att gräs inte finns vintertid och att hösilage blir dåligt snabbt (man kan alltså inte ha en bal ståendes hur länge som helst) samt att gräs inte finns vintertid.

Kanske funkar det med höbriketter + halm, grenar, bark m.m.  'Gäller ju att se till att kaninen äter av allt det också. Omständigt blir det ju, jag hade nog själv inte försökt.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[So Sweet]
2014-10-23 16:42
#10

#8 Hö är inte kaniners naturliga föda. Vilda kaniner äter inte hö. Vi ger hö till våra tama kaniner för att det är lättare än att samla in deras naturliga föda. Jag tror faktiskt att en höallergiker kan ge sin kanin en alldeles utmärkt kost, men det blir ett himla jobb.

em.nord
2014-10-23 16:58
#11

#10 Kaniner i det vilda blir knappast så gamla och friska som våra tamkaniner är! Jag har häst, ska jag låta honom bo i hagen 24/7 och leta mat som bark o mossa då istället för hö och kraftfoder?! Hö är inte naturligt för kaninen i det vilda men det är naturligt för våra tamkaniner.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Stylle
2014-10-23 16:58
#12

Hö är ju kaninernas naturliga föda, kanske inte på sommaren men på hösten och vintern när det inte finns så mycket gräs äter ju vildkaninerna torkat gräs, alltså hö. Alla kaniner behöver hö, jag är själv allergisk mot hö men om man städar ur kaninburen och omgivningen där man har höet varje dag så funkar det bra, iaf för mig. Visst kan man byta ut hö mot gräs och andra växter men då måste man tänka på att inte ge vanligt "trädgårds gräs" utan att man ger grovt gräs som sliter mer på tänderna. Men jag förstår faktiskt inte alls hur man ska få tag på sådana gräs på vintern. Och dethär med att kaniners kost ska bestå av minst 80% hö är för att det är kaninernas naturliga föda. Men det handlar mycket om att slipa tänderna och att de ska få i sig rätt sorts fibrer och tillräkligt mycket av det. Men om du kan hitta på något som innehåller tillräkligt mycket fibrer och är lika "jobbigt" att tugga som hö så kan du byta till det. Men höbriketter är iaf inte lösningen på ditt problem.

Upp till toppen
Annons: