Annons:
Etikettallmänt
Läst 515 ggr
Brillo
2014-10-02 11:32

Hur sköter man omplaceringen så smidigt som möjlig

Hejsan

Vi ska av olika anledningar få hem en tvåårig kaninhona på tisdag. Min dotter på 6 år är såklart överlycklig medan jag försöker tona ner det hela lite och säga att man måste ta det lugnt med henne i början (tydligen har den gamla familjen inte hållit på så mycket med henne och hon har suttit ute hela sommaren och nästan inte fått något gos alls). Vi har  både hund och katt. Hundarna är vana vid smådjur då jag haft tamråttor förr men för katten blir det nytt (både hundar och katt är dock gamla och gör inte många knop numer). 

Men hur gör man allt med omplaceringen så smidig som möjligt? Jag har läst allt jag kan både här och på diverse veterinärsidor men framförallt på Kaninmagazinet som verkade ha mest och bäst information. Hundarna kommer säkerligen vilja fram och lukta på buren, är det ok redan första dagen eller ska jag låta det gå några dagar? Jag har tänkt att katt och hund får vara i köket i början när kaninen är ute och hoppar, alternativt att vi är i köket med kaninen och sen släppa ihop när hon är van här hemma och då släppa ihop med ett djur i taget. Vad tror ni om det? 

När tror ni vi kan börja ta ut henne? Om jag förstått det hela är hon ganska rädd av sig. Är det då bäst att avvakta lite eller kanske bygga en liten Hage till henne där hon kan hoppa där vi också kan sitta?  Så får hon komma ut när hon själv vill. Man kan väl köpa en sorts brygga ut så att hon kan hoppa ut och in som hon vill? Och nu blev inlägget JÄTTELÅNGT, hoppas ni orkar läsa.

Annons:
CassandraL
2014-10-03 09:54
#1

Har kaninen hus den kan gömma sig i så kan dom gå fram direkt om dom är lugna. Så gjorde jag med en omplacering, han gick lös i mitt rum och när katten kom in var han livrädd men efter nån vecka så hade både han och katten vant sig vid varandra.  Båda kom ju undan från varandra, dom blev bara lite chockade när dom såg varandra.

Bäst är att låta henne springa själv och komma fram så mycket det bara går. jag har lagt skokartonger under öppningen med en matta på så kaninen har kunnat gå på luckan utan problem. Locka med pellets och ge henne när hon kommer fram till er

http://cassisomplaceringar.weebly.com/

em.nord
2014-10-03 11:19
#2

Jag har låtit mina hundar gå fram direkt om de är lugna! Kaninerna har oftast hållit sig på långt håll eller i huset. Så du får läsa av situationen. Sen när de fått lukta har jag sagt åt hundarna att inte gå fram till buren hela tiden utan respektera kaninen. Kaninburen kan stå på ett lågt bord eller så i början så den kommer upp lite. Känner sig mindre hotad då kanske. I somras träffades mina ungkatter o rexkaniner för första gången och katterna lärde sig snabbt respekt! :D Kaninerna stampade mot katterna så fort de gick för nära, skedde inte många gånger ;) Sen, din dotter lär ju vilja vara med kaninen såklart. Låt henne sitta bredvid buren och ge massa gott, som kaninen är van vid, i småbitar och bara prata med kaninen. Inte bära men umgås o prata mycket kan hon göra :) då tycker antagligen kaninen att det är trevligt. Men igen, tolka situationen. Du ser snabbt om kaninen är stressad eller bara lite osäker över situationen. Hoppas allt går bra! :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Brillo
2014-10-03 11:46
#3

Tack så mycket för svaren. 

Ja, ett hus är ett måste (hoppas verkligen hon har ett). Annars gör vi ett av en gammal skokartong och åker sedan och köper ett. Hundarna kan komandot "gå och lägg dig" så de kan få gå och fram och undersöka och sen kanske få gå och lägga sig och hålla sig i sina korgar, alternativt att de får vara bakom grinden i köket (beroende på hur nyfikna de är ;) ). 

Jag har försökt prata mycket med min dotter om att i början får man sitta mycket på golvet och bara prata och kanske berätta sagor för kaninen och om hon själv vill får hon komma. Hon vill självklart bära henne men jag har sagt att jag bär henne i början (om hon vill) och sätter henne i knät men att det bästa är att sitta på golvet. Har även en tvåårig dotter.  Där blir det strikt övervakning ;)

Jag ska hämta hem henne på tisdag morgon när barnen är på förskola och skola så att bara jag och djuren är hemma. Så hon får en dag med lugn och ro iallafall. Och sen är jag ledig på onsdagen också där jag kan vara med hela dagen och övervaka. Men nu i börjar kommer jag stänga dörren så att inte katten eller hundarna kommer in i det rummet där hennes bur är när vi inte är hemma.

em.nord
2014-10-03 12:57
#4

Låter jättebra :) kanske kaninen är hungrig på gos och kärlek och bara njuter av all uppmärksamhet från dig o barnen :) bara att läsa av :) läsa sagor är ju jättebra! Förklara att hon är lite rädd nu, hon känner ju inte er, har inte sovit hemifrån innan osv :) Går säkert jättebra :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Upp till toppen
Annons: