Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 3385 ggr
Yawwisen
9/30/14, 5:03 PM

Trycksår?

Hej!

Jag har upptäckt trycksår hos min nya foderkanin. Han har inte direkt levt i dem renaste miljöerna hos hans ägare så jag tror det beror på det. Han är normalpälsad.

Så, till min fråga…

Vilka salvor använder ni som har/haft kaniner med trycksår? Vilka är bäst? Hur ska kaninen behandlas? Alltså hur ofta ska man smörja osv

Trycksåren ligger liksom "under" pälsen, och där är det kalt.

Kram

Annons:
[anonymie12]
9/30/14, 5:06 PM
#1

Aloveraller! Det är ju en växt och inte en massa medel!

em.nord
9/30/14, 5:23 PM
#2

Beror ju på omfattningen av såret. Trycksår är ju inte det lättaste och uppstår ju vid konstant tryck så lär ju inte vara det. Viktigast är att det får vara rent och torrt. Vet inte hur ditt sår ser ut men jag hade klippt bort päls runt, gjort rent och sen låtit det vara.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

MontEverest
9/30/14, 5:34 PM
#3

0 KommentarerTextstorlek: small medium bigSkriv ut Trycksår fotsulor kanin Inledning Trycksår på fotsulor kan även kallas pododermatit och ”bumble foot”. Skadan är ganska vanlig på burlevande kaniner eller kaniner som rör sig fritt inomhus. Om skadan inte tas på allvar och behandlas i ett tidigt stadium, kan det leda till allvarliga följdsjukdomar. Orsak Kaniner saknar trampdynor under fötterna. I stället har de ett tjockt lager päls som skydd för den tunna huden. Om pälsen under tassarna slits bort, ligger den sköra huden bar och det dröjer inte länge förrän den blir sårig. Kommer smuts in i såren, vilket av naturliga skäl är mycket troligt, kan infektion uppstå. Får infektionen härja obehandlad kan den sprida sig in till skelettet i fötterna och en besvärlig osteomyelit (beninfektion) kan bli resultatet. Kaniner lever i naturen i huvudsak på gräs och mjuk mark. Det sliter inte så hårt på fötterna. I fångenskap vistas kaninen ofta på allt för hårda underlag. Om kaninen dessutom är överviktig och har få tillfälle till Motion, ökar trycket på fotsulorna. Trycksår är med andra ord ett miljöorsakat problem. Numera är det förbjudet att ha galler i botten på inomhusburar eller på burar upphöjda från marken (man får endast ha galler i botten om buren står på marken så att gräs kommer igenom gallret). Det har minskat problemen med trycksår något. Tyvärr är det dock vanligt att kaniner vistas i burar med för lite strö eller fritt inomhus på hårda golv och mattor. Symptom Om skadan gått så långt att infektion i både hud, mjukdelar och skelett uppstått brukar kaninen ha så pass ont att den börjar halta. Tyvärr kan det dröja väldigt länge innan visar att något är på tok. I lindrigare fall upptäcker ägaren vanligtvis skadan när han/hon lyfter upp kaninen och ser såren. Diagnos Diagnos ställs via en utvärtes undersökning. Om man misstänker att skadan är djup bör man röntga tassen/tassarna för att ta reda på om skelettet blivit angripet. Behandling Ju tidigare skadan upptäcks desto bättre är prognosen för läkning. I lindriga fall kan det räcka att åtgärda underlaget och behandla skadan lokalt. Man bör se till att kaninen vistas så mycket som möjligt på ett riktigt mjukt och luftigt underlag. Det bästa brukar vara ett riktigt tjockt lager halm (minst 2 dm!). Halm är naturligt och är inte skadligt för kaninen om den äter av det. Det ger dessutom tillfälle till grävning och lek. Man kan lägga tidningar i botten som suger upp. Naturligtvis måste man vara extremt noga med hygienen där kaninen vistas. Toalådan/toahörnan ska rengöras varje dag och för övrigt ska underlaget vara torrt, luftigt och fräscht. Avföringspluttar måste plockas bort i takt med att de produceras. Eftersom kaninurin är väldigt frätande måste man se till att kaninens fötter inte kommer i kontakt med urinen. Mindre sår som inte är infekterade kan behandlas lokalt med mjukgörande, skyddande salva. Många kaninägare tycker Aloe Vera krämer fungerar bra. Man ska inte bara stryka på salvan utan även massera en stund för att få igång blodcirkulationen. Det stimulerar läkningen och skyddar huden. Om det handlar om ett litet sår på kaninens häl, kan det ibland hjälpa att lägga ett skyddande och uppbyggande bandage på främre delen av foten, för att avlasta hälen. Det finns dock risk att kaninen inte accepterar ett bandage utan biter bort det. Om såren blivit infekterade måste man utöver ovanstående behandla med allmän antibiotika. Ibland krävs det långa behandlingsperioder. Om skelettet blivit angripet hjälper tyvärr inte antibiotika utan den angripna delen av tassen eller hela tassen måste amputeras. Amputationer på djur är en etisk fråga som djurägaren måste ta ställning till och diskutera med veterinären. Alternativet är att låta kaninen somna in eftersom tillståndet är smärtsamt. Förebyggand Den bästa behandlingen är i det här fallet den förebyggande. Om man har rätt underlag från början och håller sin kanin slank och aktiv kan man undvika överdrivet slitage på tassarna.

MontEverest
9/30/14, 5:35 PM
#4

Kopierade från vet.sida Veterinären.nu

Yawwisen
9/30/14, 8:50 PM
#5

Tack för alla svar! :D #2 blir inte risken större att det kommer in smuts då? Jag är ju ute och springer väldigt mycket med mina kaniner, bl. a på asfalt, grus, gräs etc, och är pälsen där så skyddar det väl såret mer? Vilka fler salvor/krämer är bäst mot trycksår, förutom den #1 nämnde, har hört att Inotyl och Aloe Vera är bra, är dem det? Idomin?

Marsvinsmamman
9/30/14, 9:53 PM
#6

Klipp inte bort pälsen kring såren. Då blir trycket ännu värre. Låt inte kaninen gå på hårt underlag så länge den har trycksår. Gräs och mjuk mark utomhus funkar, och riktigt tjockt lager med strö i buren.

Annons:
em.nord
9/30/14, 9:59 PM
#7

Sitter såret på tassen? För det fattade inte jag isåfall :P och är fallet så bör du ju inte springa ute med kaninen alls. Idominsalva kanske? Funkar på det mesta, är fet vilket är bra på trycksår och ofarlig.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Namiko
9/30/14, 10:47 PM
#8

#7 Motion är bra för att öka blodcirkulationen och underlättar läkningen så det är bra att låta kaninen springa ute, men inte på hårt underlag.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Yawwisen
10/1/14, 7:14 PM
#9

#7 Ja, såren sitter på tassen, hälen. Idomin salva? Vad bra, det har vi redan hemma! :) hur ofta ska man smörja, hur mkt osv?

Yawwisen
10/2/14, 3:27 PM
#10

Skulle bli hemskt glad om någon skulle vilja svara på min fråga i nr #9 ;)

Mickis1994
10/2/14, 4:07 PM
#11

Jag föredrar Jodopax framför salvor då det dödar bakterier. Salvor kan göra att bakterier kan fortsätta växa.  Tycker att Jodopax gav bäst resultat, tvättade varje till varannan dag.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Yawwisen
10/2/14, 4:47 PM
#12

#11 tack så mkt! :D Förresten, jag har ju mina kaniner i kompostgaller burar/hagar med golv och tak på dagarna, tror ni det blir hårt för dem att sitta på gallren?

Mickis1994
10/2/14, 5:26 PM
#13

Det kan bli lite hårt faktiskt. Se till att ha rikligt med hö i burarna. 🙂

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Annons:
RebeccaG
10/2/14, 5:37 PM
#14

Jag har haft 3 kaniner som hade trycksår den första tiden jag hade dem. 
Det berodde på att dem hade för lite spån i buren(5cm tjockt lager). Trycksåren försvann när jag la till mer spån till ett tjockare lager(10-12cm lager). 

Det kan hjälpa att klippa klorna kortare.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Yawwisen
10/2/14, 6:46 PM
#15

#14 Okej, jo, jag har spån (5-10 cm) plus ett lager hö på några dm. La in ordentligt med hö när jag upptäckte trycksåren. Har inte tänkt så mkt på just det med spån, men jo, det är ju smart. Jo, klorna är klippta, så det går inte och få dem så mkt kortare ×) #13 tror du det är någon fara med det? Det är ju synd om dem bara får vara ute så lite… :/

Marsvinsmamman
10/2/14, 10:02 PM
#16

#10 Du kan smörja med idomin om du vill. Zinkoxiden i salvan kan lindra såren lite. Själv hade jag valt Inotyol istället, då den dessutom är lite antiseptisk. Eller kört omväxlande med dem båda.

Hur är bottnen på den bur där kaninen vistas på dagarna? Är det kompostgaller som ligger direkt på marken eller?

Yawwisen
10/3/14, 11:29 AM
#17

#16 Jupp, kompostgallrena är direkt på marken , och jag flyttar hagen nästan varje dag så att dem får nytt gräs, men det är ju såklart mjukare att ha utan botten, men då skulle dem gräva sig ut, eller lyfta på gallren. Eller att något tar sig in :/

Yawwisen
10/4/14, 9:16 AM
#18

Putt

Yawwisen
10/4/14, 8:28 PM
#19

Tävlar också med kaninerna, just han är elitklassad, vad rekomenderar ni att ha i T-buren då?

Yawwisen
10/5/14, 9:27 AM
#20

Putt! Skulle bli väldigt glad om ngn orkar svara! ;)

Annons:
Yawwisen
10/6/14, 7:36 AM
#21

.

em.nord
10/6/14, 8:32 AM
#22

En fleecefilt?

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Fia9000
10/6/14, 10:24 AM
#23

#19 Kanske en sån där dyna som finns att köpa på gnagarboden eller en fleecefilt som du viker ihop så att det passar buren? :)

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

[anonymie12]
10/6/14, 11:36 AM
#24

Kan du visa bild?

Upp till toppen
Annons: