Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 483 ggr
Adde900312
9/22/14, 10:29 AM

Kanin foder

Hejsan!

Mitt namn är Andreas

Jag håller på med ett examensarbete i skolan, just om kaninfoder. Så jag skulle vara hemskt tacksam om ni skulle vilja svara på några frågor. Tanke är att jag hade tänkt i framtiden börja sälja smådjurshö.  Gärna så många svar som möjligt! Det har ingen betydelse att föregående talar skrivit de du tänker, vill gärna ha många lika svar för då är det ju mest troligt!

Tack på förhand! // Andreas "Bonde"

Jag tänkte kolla lite vad tycks gillas mest av kaniner i foderväg? 

Vad tycks om att ha vallbaljväxter med i en foderblandning? t.ex. Klöver?

Hur skulle de vara att ha med Lucern i en foderblandning?

Kan man ha andra vallörter med i en foderblandning? t.ex. Kummin?

Finns det några andra växter som verkligen är bra/smakligt för kaniner?

Finns det några växter som växer vilt / odlade som är farliga/ osmakliga för kaniner?

Annons:
tlover
9/22/14, 12:35 PM
#1

Våra kaniner föredrar helt klart blandade ängsväxter + blandat gräs (handslaget och hässjat hö som antingen vi eller vår morfar slår) som kan innehålla allt från småsly (riktigt poppis) till blommor (tex rölleka är också riktigt poppis). Baljväxterna är väl inte riktigt favoriten hos våra kaniner och lusern har vi inte testat så det kan jag inte säga nått om.

Giftiga växter finns det mängder av, det finns en hel del trådar om det på forumet däremot så jag orkar inte dra upp dom igen men många som är giftiga för kanin (tex smörblomma) är inte det då det väl är hö.

Det som är minst poppis hos våra kaniner är hö som bara innehåller ett slags gräs och inga övriga örter.

l'm back

taxidriver142
9/23/14, 2:40 PM
#2

Det foder som min kanin gillar bäst är Cuni Nature från Versele-Laga

Rebecka_02
9/23/14, 3:28 PM
#3

Samma här #2

Adde900312
10/3/14, 3:17 PM
#4

Tack för svaren alla. #2 och #3 ni ger väl era kaniner hö, för dem måste väl ha fri tillgång av hö? Jag vill ju veta vad det är för hö som dem vill ha, För får man ett riktigt bra hö, kanske man kan dra ner på pellets och annat tillsatsfoder som oftast är dyrt. :/ 

Så jag tänker mig att får man fram ett bra grovfoder så kanske våra små husdjur blir billigare i drift? 

Kul att ha husdjur men det kostar ju en del också.

Upp till toppen
Annons: