Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 705 ggr
Moalinn
9/21/14, 5:05 PM

Mått på bur

Ska renovera en gammal bur då jag ska få hem en liten sachsengold. Måtten på buren i dagsläget är ca 200x60x60 och jag undrar helt enkelt hur mycket större den bör vara? Längden kan jag nog inte göra så mycket med (fixar det självklart om det är ett måste) men både höjd och bredd borde inte vara några problem. Skriv helst i längd, höjd och bredd då mina mattekunskaper är lika med 0.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Twila
9/21/14, 5:25 PM
#1

Vet ej vad den bör vara, men tycker en bra burstorlek är bredd 80-90cm och höjd 90cm. :)

jela96
9/21/14, 5:31 PM
#2

Den buren verkar super bra! För den rasen är bredden och höjden minst 60 men gör den gärna lite bredare och högre, längden verkar jätte bra iallafall! :)

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Moalinn
9/21/14, 5:37 PM
#3

Bra att den är godkänd som den är men jag ska försöka göra den både bredare och högre!
Tack för hjälpen 😃

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Fridaaaa
9/21/14, 6:09 PM
#4

http://timotej.se/burstorlek/

På denna sidan kan du se hur stor den blir i kvm.
Vad väger en sachsengold?

Kaniner upp till 2 kg = bredd minst 50 cm, höjd minst 50 cm, minst 0,5 kvm
Kaniner 2-3,5 kg = Bredd minst 60 cm, höjd minst 60 cm, minst 0,7 kvm
Kaniner 3,5-4,5 kg = Bredd minst 70 cm, höjd minst 80 cm, minst 0,8 kvm
Kaniner 4,5-6 kg = bredd minst 70 cm, höjd minst 80 cm, minst 0,9 kvm
Kaniner 6 kg & uppåt = bredd minst 80 cm, höjd minst 90 cm, minst 1 kvm

🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zabbio
9/21/14, 6:20 PM
#5

Helt ok längd :) Eventuellt göra den 70 eller 80 bred om det går, och höja till 70/80 också. Så får kaninen plats med örnen om den  står upp,  ch kan vända sig i buren utan att korta ihop kroppen :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Moalinn
9/21/14, 6:20 PM
#6

Som sagt så kan jag inte kvm och liknande.
De ska väl vara mellan 2,5-3,2 om man går efter källor på internet.

Har fått bekräftat att buren är godkänd som den är men jag ska som sagt försöka göra den större

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Fridaaaa
9/21/14, 6:27 PM
#7

#6 Läs #4. Finns t.ex en länk just för det ändamålet med att räkna ut kvm (använder den mycket själv) 😉
Ja går de under det är den godkänd 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Moalinn
9/21/14, 6:31 PM
#8

#5
Tack!

#7
Som sagt, det är ingen idé att ens läsa i kvm för jag förstår ändå inte. Men det spelar ingen roll ändå, bara jag har måtten så är jag nöjd.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Fridaaaa
9/21/14, 6:33 PM
#9

#8 Har du inte ens klickat på länken? Man skriver i burens mått på bredd och längd så får man fram antal kvm den är 🙂 Supersmidigt sätt.
Men du har fått svar kring att den är laglig i alla fall 🙂 & all lycka till med kaninen, alltid kul att få hem en ny kanin 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Moalinn
9/21/14, 6:52 PM
#10

#9
Tror jag fattar nu, efter att ha googlat lite. Kvm är alltså ytan? Liksom som den har att skutta på? 200x60 = 1,2kvm. Vilket betyder att ytan är godkänd? Men ååh, vad dålig jag är, det är ju självklart. 😕

Haha tack! Är väldigt nyfiken på hur allt kommer bli. Har aldrig träffat en sachsengold innan så vet inte hur de är eller något, mer än att de är fruktansvärt söta.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Fridaaaa
9/21/14, 6:55 PM
#11

#10 Japp kvm är ytan.
Yes stämmer bra. Äh du är inte dålig, jag själv är urkass på matte så den sidan är skitbra haha 🙂 Men kommit på hur man räknar ut för utan sidan med.
Jag omvandlar cm till meter. 200 cm = 2 meter, 60 cm = 0,60 cm. Tar 2 gånger 0,6, då får man fram 1,2 också 🙂

Ja de är verkligen fina, jag har bara sett på utställning 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Moalinn
10/5/14, 9:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Blev att vi tog en gammal låda (fanns bara ramen i princip) istället som är i ett bättre skick och har bättre mått, inte de måtten som ni rekommenderar men lite större än godkänt. Den är 200 cm lång, 65cm bred och 75cm hög (på lägsta stället). Kommer vara isolerad runt om så kanske blir 60cm bred och 195cm lång men det behövs någon typ av antingen isolering eller brädor som täpper till då det är stora springor på sidorna. Jag ska också bygga in ett litet hus. Vad rekommenderar ni för mått på huset?

Det är inte den vackraste buren men den blir iallafall användbar!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Fridaaaa
10/5/14, 9:19 PM
#13

#12 Man behöver inte isolera, kan ge motsatt effekt dvs att det stänger inne kylan istället för att stänga ut den.

Tycker det ser bra ut 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Moalinn
10/5/14, 9:28 PM
#14

Den är isolerad i golvet och ska bli på sidorna, finns inte så mycket annat alternativ då det annars blir drag. Kyla som kyla känner jag, det blir väl inte varmare i buren av att inte vara isolerad? Blir ju kallt oavsett om det stänger inne kyla eller inte. Han kommer ha en massa halm och en go bodel så tror det blir bra ändå.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
10/10/14, 5:47 PM
#15

Frågar igen. Hur stort bör huset vara? Ska bygga in det så behöver bra mått, vet inte hur stora "vanliga" hus är? Bör det vara ett tak på huset eller ska det bara vara vägg?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Upp till toppen
Annons: