Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 990 ggr
Paxxie
2014-09-21 16:42

Bonda kaniner, normalt?

Hej!
Jag försöker för tillfället sätta ihop två kaniner och skulle behöva lite råd. Har tidigare erfarenhet men det känns som att dessa två beter sig lite märkligt.
Lite bakgrund: Båda är vuxna kaniner, lite äldre. Hanen har varit kastrerad i flera år, honan kastrerades för lite över en månad sen.

När jag sätter ihop dem så ägnar de inte särskilt mycket uppmärksamhet åt varandra till en början, men när de väl utforskat miljön så ger sig hanen på honan och blir nästan besatt av henne. Han rider på henne konstant. Drygt 95% av tiden ligger hon bara helt stilla, ibland så kan hon rycka till  och gå undan ifall han biter för hårt. Men hon säger aldrig ifrån eller går på honom.

Ju längre tid det går desto mer går hanen upp i varv. Han börjar knorra, stampa, springa runt henne och det verkar liksom som att han blir upphetsad? När jag lyfte upp honom efteråt var han även blöt runt svansen. Det känns konstigt eftersom båda som sagt är kastrerade. Han är för övrigt inte "hanig" alls annars.

Som längst har jag haft ihop dem i drygt 30 minuter, sen tog jag isär dem då båda verkade märkbart stressade. Hela tiden har hanen alltså mer eller mindre ridit på honan som bara legat helt stilla. Har inte varit med om att en kanin är så påstridig förut medan den andra är så passiv, så jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Skulle ju vilja att honan kanske var lite mer dominant.

Är det ett normalt beteende när man sätter ihop två kaniner? Borde jag låta dem hålla på eller ska jag lägga mig i/sära på dem?

Annons:
Zabbio
2014-09-21 16:45
#1

Kan inte påstå att det är normalt,. men jag hade gett dem mer än 30 minuter. Kanske  honan får nog  till slut och biter ifrån, och då kanske det räcker. Eller så tröttnar  han efter ett tag.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Paxxie
2014-09-21 16:56
#2

#1 Jo det var lite kort tid att ha ihop dem!  Blev mest så osäker på om det var ett "bra" beteende att jag inte visste om jag borde avbryta eller inte, så det kändes säkrast att inte fortsätta. Imorgon ska jag låta de vara tillsammans längre. Får se om han ger upp då eller om han är lika ihärdig.

Zabbio
2014-09-21 18:16
#3

Så länge de inte skadar varandra så är det ''bra'' :)
Sen om det fortsätter över tid och de blir stressade och hålls stressade i låt oss säga en vecka eller två, då kan det vara anledning att sära på dem.

Men  håll ett öga på dem nu i början, om honan får nog kanske hon ilsknar till rejält.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

pelleozzy
2014-09-27 19:59
#4
Paxxie
2014-10-06 17:22
#5

Tog drygt 1½ vecka men nu har han (äntligen) slutat rida på henne hela tiden och de verka tycka om varandra rätt bra nu. Idag när jag satte ihop dem så putsade de varandra direkt. De är inte så intresserade av varandra efter ett tag, men de tvättar sig själva/äter så stressen verkar har försvunnit iallafall. Om det fortsätter så här ska jag nog sätta ihop dem senare i veckan.

Tack för hjälpen Zabbio! :)

Upp till toppen
Annons: