Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 1622 ggr
Cindy S
2014-09-21 12:54

Okänd ras för liten bur?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick en kanin idag av okänd vikt, förmodligen vädursblandning och jag tror tyvärr att buren jag fick med är för liten. Jag ska mäta igen, men den verkar vara 140×70×45. Hon bodde utomhus förut och de använde förmodligen inte buren. Jag bifogar bild på kanin och bur(huset i buren har jag tagit bort).

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
Cindy S
2014-09-21 12:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är Ta-Sia, 3-4 mån.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Cindy S
2014-09-21 12:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Evelina!
2014-09-21 12:56
#3

Bra mått (l*b) men höjden är på tok för liten (minst 0,5 m för kanin under 2 kg). Sälj den till någon med marsvin är mitt tips?!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Fridaaaa
2014-09-21 13:01
#4

Liknar en bur jag har, den är 140x60x45, har jag till marsvin.
HAr du öppet dygnet runt kan du ha buren men inte annars.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cindy S
2014-09-21 13:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Nu är hon i buren. Ska skicka bild snart. Hon brukade föresten få 1 och en halv näve pellets på morgonen och en halv på kvällen. Är inte det mycket?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Cindy S
2014-09-21 13:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Hon ska få ett tillfälligt bo senare idag, sen fixar jag något permanent. Jag funderar på att ta bort gallret och sätta kompostgaller runtom istället. Borde boet/sittplatsen vara lika lång som hon är när hon ligger som hon gör nu?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
Cindy S
2014-09-21 13:26
#7

Hon kommer få vara frigående när jag är hemma. Men hon tycker inte om trägolvet så jag ska köpa matta hon kan gå på utan att halka. Trägren, bo, matta, galler är prio ett. Visst är det ett bra tecken att hon ligger ner sådär? - Nu ser jag att jag skrev dubbelt. :/

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Rebecka_02
2014-09-21 13:35
#8

En kanin under 1 kilo (som inte växer mer) ska ha 1-2 matskedar pellets en kanin runt 2 kg ska ha 2-3 matskedar om det är en vädur borde hon ha 4 5 matskedar eller nåt sånt. Har läst det. Ja det är ett bra tecken, då vilar den och verkar trivas :)

Fridaaaa
2014-09-21 13:39
#9

#8 Finns inget "ska", man får anpassa till varje kanin, samt beror på vad det är för pellets, vad man ger för övrigt mm.
Vädur finns i olika "storlekar" om man säger så: dvärgvädur, lilla tysk vädur, frank vädur mm.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Evelina!
2014-09-21 13:40
#10

#8 Finns inga sådana riktlinjer, om man ska hårdra det beror pelletssort och mängd egentligen på vilka värden höet har och hur man vill kompensera upp dess eventuella brister. Många kaniner, särskilt som bor inomhus och har ett bra hö, kan med fördel ofta leva fint på bara hö och ingen pellets.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

[[Rabbitsforlife]]
2014-09-21 14:19
#11

Är hon bara 3-4 mån och redan så stor så är det troligtvis en jätteblandning du har fått hem och då är buren på tok för liten. Har du möjlighet så väg henne, har du en vanlig personvåg så kan du bara väga dig själv först och sen ställa dig på vågen med henne i famnen och räkna ut skillnaden. Vad det gäller hylla så ska den vara tillräckligt stor för att kaninen ska få plats att ligga bekvämt på den.

Cindy S
2014-09-21 14:31
#12

Om det är en jätteblandning är det bäst jag inte fäster mig. :/ Jag kan ju göra en stor bur med kompostgaller men ifall hon känner att min etta är för liten för henne så… Jag väljer henne över fler möbler men hon kanske känner att min 36kvm är för liten. Min syster var också sugen på att ta henne, så i bästa fall kan hon vara utekanin hos min syster nästa sommar och sen stanna kvar.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Fridaaaa
2014-09-21 14:33
#13

#12 36 kvm till en jättekanin är mycket bra yta 😉
Sedan ha minst 1 kvm stor "hage/bur" till kaninen när du inte kan ha henne frigående i lägenheten?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Cindy S
2014-09-21 15:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Nu blev det väldigt trångt i min lilla etta. Så nu måste jag kanske välja att inte hämta guldhamstern jag skulle hämta om en vecka. Dvärghamsterburen står bra på en hylla nu, men 130L samlan ska ju ha plats. Jag hade tänkt ha två, en som bur och en som lek. Men icke sa nicke. Jag tror jag kan effektivisera lägenheten, men vi får se. Jättekanin hade jag ju inte räknat med. Både dyrare och tar mer plats. Men man får ju ut mer än med en guldhamster. #13 Ja, jag kan göra buren av kompostgaller större när jag ska åka bort. Vilket burmått rekommenderar du för de timmarna om dagen jag är borta? Redigerat: bilden kom i fel tråd

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Fridaaaa
2014-09-21 15:17
#15

#14 Skrev jag i #13, om det är en jättekanin måste det vara minst 1 kvm stort. Men hur mycket väger hon nu? Hade haft minst 0,6-0,7 kvm om det är en dvärgkanin 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cindy S
2014-09-21 15:32
#16

Jag ska låna en våg och sen när hon kommit fram till mig självmant ska jag väga henne. Vi kan ju hoppas att hon är äldre än ägaren trodde. Jag menade mer vad som rekommenderas. Trivselmått vs. Minimimått, om man säger så.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Fridaaaa
2014-09-21 15:34
#17

#16 Jag rekommenderar trivselmått, dvs betydligt större än minimåtten överhuvutaget så 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vovisch nr2
2014-09-21 16:16
#18

Går det annars bra med kaninen? 🙂

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Cindy S
2014-09-21 17:10
#19

#17 Ja, nu blev det missförstånd, jag undrade om du kunde rekommendera trivselmått. :)

#18 Hon mår bra. Hon har inte kommit ut ur buren, men hon ligger avslappnad, skuttar runt ibland. Hon kanske inte hoppar ut eftersom att hon är rädd att slå i taket. Det är jag med. Jag ska köpa kompostgaller imorgon.

Det visar sig att hon är Fransk Vädur. Största väduren möjligt, tredje största rasen, haha. Född 13 april 2014 med.

5,5kg och uppåt, jösses. Jag har köpt en hund. 

När-jag-är-borta-i-flera-timmar-buren kommer precis att få plats. Åh min plånbok, haha. Nu blir det att lägga av med sötsaker för mig så att jag har råd med det bästa för min lilla nin.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Fridaaaa
2014-09-21 18:21
#20

#19 Då hade jag haft minst 1.5-2 kvm eller större om det är en jättekanin.
Frasse är en mysig ras, absolut en kanin jag skulle kunna tänka mig.
Då är dessvärre din innebur långt ifrån laglig,

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Zabbio
2014-09-21 18:39
#21

Med högre tak är inneburen väl fortfarande laglig -  gamla mått gäller till 2017 eller nåt. Eller bredden kanske ockå blir för liten.

Men, det positiva med stora raser är att kompostgaller funkar super ;) 
Jag hade byggt ihop 2 paket kompostgaller till bur, 1x2 galler breddxlängd.  Det är inte fel att ha 3 galler långt om det får plats. Sen övriga galler som tak, i den mån det behövs. Kanske du märker att det blir för lågt i takhöjd och får sätta gallerna på höjden så att de blir 90cm höga, men då behövs det egentligen 3 galler på längden. Och helst ett på bredaste hållet på kortsidan. Men det går att lösa :)

Kaninen får mer plats frigående i en etta än den får ute i en vanlig utebur.. det är klart att man kan bygga stort utomhus också, men kostnaderna för stort + rovdjurssäkert gör att det sällan blir 36kvm ens i lek-hagen :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Fridaaaa
2014-09-21 18:49
#22

#21 2019  börjar dem gälla🙂 Är dem jag har utgått ifrån i #4.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[[Rabbitsforlife]]
2014-09-21 19:02
#23

fransk vädur är en underbar kaninras. Dom blir ofta väldigt tama och snälla kaniner så en bättre kanin kunde du inte hittat enligt mig iallafall, :)

Som #21 säger så kan man fixa en väldigt bra bur med bara kompostgaller. Dom är inte så dyra i inköp heller så det är ju också positivt. :)

Zabbio
2014-09-21 19:06
#24

#22 Ah, så pass :P Ja, visste att det var några år innan mina ungdjursburar blir olagliga iaf.  (de är 3x1.25m och ungdjur av mina kaniners storlek ska  ha minst 1.5m i bredd på buren vid  grupphållning.. fast sen när de blir vuxna och ska ha egna kullar så går det bra att trycka in 4 honor med kull i precis samma burar, så det är bara på kaniner som är 8-16 veckor som de är för smala  ;)
Tror de tänkte lite knasigt där, borde hållt sig till area, även om jag förstår tanken med bredden lite. Eller lägga till på bredden efter ett visst antal ungdjur.. Bredare bur ger mindre anledning till slagsmål. Men  en meter hade räckt gott och väl, ungdjur under 16 veckor bråkar ju inte på det viset)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Cindy S
2014-09-21 20:21
#25

Tack för era råd. Jag kan ha kompostgallren "på längden" 1x2(kanske klippa upp gallret på taket och använda bakom, mot väggen) och ha öppet när jag är hemma och vaken. Lägga till några galler om jag reser bort över dagen. Resa dem på höjden och köpa flera om hon visar sig vara en hoppare. Kommer hon vara så tokig att det är troligt att hon hoppar? Vill ju inte att hon ska landa i sopkorgen. ×D

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Zabbio
2014-09-22 10:49
#26

Vissa kaniner hoppar/klättrar, andra inte :) Jag har just nu  en gotlandskanin och en  lejonkorsning, bägge med mycket energi, i en taklös bur.. hittils funkar det. Men jag har satt tak över hö-häcken, de sitter nämligen i den och  därifrån skulle det vara lite för lätt att skutta ut ;)

Fäst ett galler över sitthylla eller liknande, så att just den delen har tak, är mitt råd. Och tänk efter hur du möblerar.

Annars kan du  ställa gallerna på höjden  och ha tre i bredd istället för två. Det går att klippa upp ett galler med en bra avklippare eller liten såg, om det är begränsat med plats i utrymmet där du har buren. Enkelvarianten är att låta ett par  galler överlappa vararndra.  Det är ca 30cm som skiljer i längd mellan att ha två galler på långsida eller tre galler påp kortsida (stående). Fördelen är att du får laglig höjd om de står på höjden och du väljer att lägga tak över. Problemet är snarare kortsidorna,  där du antingen kan ha två galler på höjden lite omlott, eller ha ett galler på längden och  virka ihop nåt nät i 20cm mellanrummet som i så fall blir mellan det gallret och taket. Då måste även tak-gallerna på kortsidorna sitta fast ordentligt både på baksida och framsida, eftersom de inte får stöd från sidan.

Det känns som att jag skriver lite rörigt :P  men summan är att ett kompostgallers långa sida = 90cm = laglig  höjd ifall du behöver lägga tak på när du inte är hemma

Sätter du bara tak på en hörna över tex sitthyllan, så tror jag inte att någon anmärker på om höjden är lite låg just där när resten är öppet.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: