Annons:
Etikettallmänt
Läst 7203 ggr
Sofia54321
9/21/14, 12:35 PM

Luktar kaniner illa?

Hej! Jag kanske ska skaffa en kanin. Jag hade tänkt ha henne som utekanin men sen tyckte jag synd om henne att hon ska behöva vara ute under vintern. Och hon kanske inte får lika mycket gos då heller. Men jag undrar om buren kommer lukta mycket om man har den inne under vintern. Om man städar en gång i veckan.

Tacksam för svar!😃

/ Sofia

Annons:
[vanilla skye]
9/21/14, 12:39 PM
#1

Städar du ofta så luktar de inte särskylt illa.

Fridaaaa
9/21/14, 12:39 PM
#2

Beror på hur stor bur du har, material i buren osv.
Okastrerade hanar luktar om de är okastrerade, även honor som är okastrerade kan göra det. 
Så fördel är skulle jag säga att ha stor innebur och kastrera för att minimera risk för ev lukt. Jag har easyströ i bur, tycker jag inte luktar direkt

Märker man att det luktar får man städa oftare

(använd inte kattsand, får kaninen det i sig är det inte bra, toa-lätt går bra i toan)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[thildaaaa]
9/21/14, 12:48 PM
#3

Träna kaninen så den går på toan så kan du lätt stöda toan en gång om dagen så är det luktfritt(min kille luktade lite illa när han blev könsmogen men han är nu kastrerad och luktar ej längre ) mitt tips? är kattsand i toan men alla tycker olika om vad för material som är bäst, men om kaninen ej äter sanden så är sand lättast att rengöra och hålla helt luktfri eftersom man får bort allt kiss(om det är klumpbildande sand) och alla pluttar mkt enklare än om man använder tex papperspellets/toalätt för då är det svårt att få bort bajset utan å behöva slösa en massa!! Jag skulle säga rengör en gång lätt om dagen och större rengöring(skakning av matta och kanske byte av tex papperspellets om du ej använder sand, för samden behövs aldrig helt bytas du bara rengör och fyller på hela tiden :) ) låter som en massa städning men det tar typ 5min max om dagen när kaninen väl lärt dig att gå på toa :)

farvendal
9/21/14, 1:07 PM
#4

Beror på en del faktorer. Om kaninen är kastrerad eller ej, vad man har för underlag, hur ofta man städar, ventilation i rummet, m.m

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

MontEverest
9/21/14, 1:14 PM
#5

satsa på en luftrenare hemma då kanske

Sofia54321
9/21/14, 3:40 PM
#6

Okej, tack för svaren!😃 Kan kaninen trivas att vara ute om den får mycket halm och hö?

Annons:
Fridaaaa
9/21/14, 3:49 PM
#7

#6 Jadå, hö ska de ju alltid ha fri tillgång till men halm är toppen på vintern, Mina kaniner bor ute på vintern :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vovisch nr2
9/21/14, 4:23 PM
#8

Har haft kanin förut, både som icke kastrerad och kastrerad hane. Har aldrig upplevt att han luktade!

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

[thildaaaa]
9/21/14, 4:47 PM
#9

Ja föredrar innekanin för jag känner att han får betydligt mycket mer uppmärksamhet och Motion då, dessutom märker man ju själv då när det behöver göras rent, utseende och lukt, så slipper kaninen skutta runt i det alldeles för länge :)

Zabbio
9/21/14, 6:29 PM
#10

Kan tipsa om StalosanF. Lägg i botten på buren/lådan. Det är helt ofarligt (på 40 år har de inte fått in ett enda fall av sjuk häst/får/kanin/lantdjur/fågel) och varar länge.  Någon matsked bör räcka i en kattåda.

Det minskar lukt, dessutom reducerar det parasiter, flugor och bl.a. coccidier genom att göra att äggen har svårt att kläckas.  Nästan alla kaniner bär på coccidia och det kan göra dem sjuka om de blir stressade av tex dålig hygien, dåligt foder eller stressande upplevelser i allmänhet. I vissa fall angrips levern, ofta märker man problem genom att kaninen magrar av eller  växer dålig, men det finns andra typer också som dödar snabbare. Så jag slår gärna ett slag för att avända  StalosanF i buren, för att minska lukt. Självklart måste man städa ofta ändå.

Mina två innekaniner, okastrerade hanar, började lukta lite efter 2-3 dagar. Nu har jag en mindre toa-låda och planerar att tömma den var eller varannan dag istället. Det beror på hur fort den blir full, jag lade in den idag ;)
Men 2 gånger i veckan bör man nog städa.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Facie
9/21/14, 8:23 PM
#11

Har innekanin, luktar ingenting! Det beror helt på ägaren om de luktar, själva kaninen luktar ingenting.

Pretty wise //

Fridaaaa
9/21/14, 8:28 PM
#12

#11 En okastrerad hanes skvättande kan lukta illa, beror inte på ägaren

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fia9000
9/21/14, 8:36 PM
#13

Nu har jag ingen innekanin men känner vissa som har det och jag håller med #11 till fullo! Det beror nog mest på ägaren, bland annat hur ofta man städar men också hur känslig man är för saker som luktar. (T.ex. min mamma märker direkt om något luktar konstigt och måste ta bort det direkt, medan jag ibland knappt ens känner lukten)

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

Annons:
Frosstis
9/21/14, 8:43 PM
#14

Det luktar ju kanin. Sen väljer man själv om man tycker det luktar gott eller inte

farvendal
9/21/14, 9:29 PM
#15

Urinmarkeringar från okastrerade hanar kan lukta riktigt riktigt illa.. och… smaka illa med för den delen.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Sofia54321
12/21/14, 11:34 AM
#16

tack för alla svar!🙂

RebeccaG
12/21/14, 5:36 PM
#17

Jag har haft kaniner inne(jag har inga just nu, men syrran har) Det luktar inte ifall man håller rent och snyggt :) I mitt rum är det väldigt dålig ventilation och det har aldrig luktat när jag haft kanin inne :)

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

LinaN
12/21/14, 11:41 PM
#18

Byter i kattlådan (som min kanin har som toalåda) 2 gånger i veckan, o då tar jag bort ALLT strö.  Han luktar inte något även han är okastrerad. däremot luktar det om han precis kissat. Jag kan sitta i vardagsrummet och känna när han har kissat på lådan. och det är 12-15m mellan mig och toalådan. 

Det finns olika varianter, en del mockar bort kisset dagligen ur låda/bur, andra tar allt ett par gånger i veckan och andra har bädd (rekommenderas bara om man har utekaniner för inne är det väldigt meckigt.)

mitt råd är att åka och hälsa på någon som har kanin och som inte städat lådan på några dagar så kan man själv känna. Att göra rent en gång i veckan är på tok för sällan i mitt tycke. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: