Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 1533 ggr
Cindy S
9/20/14, 11:37 PM

Granngårdens hö - ja eller nej?

Jag blir med kanin imorgon, men det är svårt att hitta bonde som vill sälja hö. http://www.granngarden.se/product/h--delikatess-30l?variantCode=1187139 Någon som har åsikt om Granngårdens hö? Jag ska ringa djuraffären och jämföra, samt mataffärerna, men jag antar att det här är billigare. Men är det dyrt i jämförelse med från bonde? Dålig kvalité?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
kaninjosse
9/20/14, 11:46 PM
#1

Köper ca 100 liter för 50 kr, bondes hö i gårdsbutik. Så ja, det där är dyrt. Beskrivningen låter bra, men frågan är om det är slaget i Sverige, och om det är bra med näring i då företaget tillverkar höet för att sälja, där med skördar de så ofta de kan och för varje skörd minskar näringen har jag hört.


Cindy S
9/20/14, 11:51 PM
#2

Jag ska sätta upp annonser i mataffärerna och lokaltidningen. :/ Hopps jag får nog.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

VildaVittra
9/21/14, 12:01 AM
#3

Många granngården har småbalar (11-16 kg) inne bland lantdjursfodret, som är avsevärt billigare per kilo än något du kan hitta i en djuraffär.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cindy S
9/21/14, 1:34 AM
#4

Då kollar jag efter det. Hur länge kan 110L räcka till en kanin? På ett ungefär förstås.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

VildaVittra
9/21/14, 1:41 AM
#5

#4 Det beror på hur hårt packat det är. Allt från 3 dagar till en månad eller två alltså. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Andreag00
9/21/14, 8:40 AM
#6

jag hade det där höet när mitt andra var slut det dammade ganska mycket men om man lös packade allt hö i en ikea påse funkade det men det är väldigt dyrt jämfört med en bonde

Wille, Puffe, Doris 

Annons:
farvendal
9/21/14, 8:49 AM
#7

Att sälja hö i liter är så korkat, förstår inte varför man gör det. Går liksom inte att svara på hur länge 110L räcker, beror helt på hur hårt packat det är. När jag vägde en sån påse hos Arken Zoo så vägde den lite över 4.5 kg dock. 

Men som #3 sa, många butiker säljer småbalar, hoppas de gör det hos dig :)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Facie
9/21/14, 8:50 AM
#8

Läser man beskrivningen låter det ju bra. Men de är egentligen svårt att veta om man inte kan se höet, men över lag ska du undvika att köpa från tex mataffärer, där är höet av ganska dålig kvalité.
Hö ska vara grönt, damfritt och lukta fräscht. Det ska helst vara lite grövre då de sliter bättre på kaninens tänder. Många djuraffärer köper regelbundet in hö från närliggande bönder så du bör absolut höra med dem. 
Jag köpte nyligen ekologiskt och närodlat hö på en djuraffär, dock åt inte min bortskämmnda kanin det men det är en annan historia :)

Pretty wise //

[thildaaaa]
9/21/14, 5:20 PM
#9

Jag köpte en stor påse(minns ej hur mkt det va men tror de va 100literk) på Simbi och det har ja varit jättenöjd med, tror det kista typ 120kr om ja ej minns fel… Dock finns simbi bara på vissa ställen så det e ej så ofta ja e där så mellan varven blire dyrt hö från mataffärer :/ köpte en gång från granngården å då va det hur smuligt som helst, men ja snacka med dem å de sa det till mig när ja skulle köpa å de sa att det bara va tillfälligt å att de ej skulle köpa in nya sånna så granngården kanske har bättre hö nu ^^

[thildaaaa]
9/21/14, 5:22 PM
#10

Jag köpte en stor påse(minns ej hur mkt det va men tror de va 100literk) på Simbi och det har ja varit jättenöjd med, tror det kista typ 120kr om ja ej minns fel… Dock finns simbi bara på vissa ställen så det e ej så ofta ja e där så mellan varven blire dyrt hö från mataffärer :/ köpte en gång från granngården å då va det hur smuligt som helst, men ja snacka med dem å de sa det till mig när ja skulle köpa å de sa att det bara va tillfälligt å att de ej skulle köpa in nya sånna så granngården kanske har bättre hö nu ^^

em.nord
9/21/14, 6:05 PM
#11

Du kanske kan prata med något stall? Om de ändå köper in till sina hästar att du kan få köpa av de? Vi med häst betalar ca 2-2.5kr/kg hö. I stallet brukar jag fylla en sopsäck i taget i det är MAX 2-3 kg då. Så en 10kr som man då för samma mängd betalar 100kr för i affär… :/

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Cindy S
9/21/14, 6:11 PM
#12

Jag fick tag i någon nu på facebook, vet inte vad de är, bonde eller stallägare, men de hade det här årets hö i säckar och balar för 2kr/kg. :)

Om det inte är bra kvalité så frågar jag stall.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

em.nord
9/21/14, 6:14 PM
#13

#12 det är så bra pris det kan bli :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Annons:
Cindy S
9/21/14, 6:15 PM
#14

Roligt att höra.  :)

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Frosstis
9/21/14, 8:04 PM
#15

Skulle inte köpa någonting av märket dogman.. inte så bra kvalité på grejerna där ;)

Upp till toppen
Annons: