Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 1598 ggr
MsSallylover
2014-09-20 19:25

Utekaniner på vintern

Hej!

Mina kaniner kommer nu denna vintern vara ute för första gången (Har vart ute bara somrar tidigare), men jag har lite bekymmer.

Eftersom att jag nu går i nian, går jag till skolan sju varje morgon och kommer hem vid fyra. Detta gör att jag bara kommer vara hemma med dom när det är becksvart ute. Då känner man ju knappast för att vara ute och gosa m.m med dom. Och jag är även lite rädd att dom kommer att bli mer osociala än innan, eftersom att jag bara kommer kunna göra saker med dom på helgerna när det är ljust. Har ni några tips? och trix på hur jag ska kunna lösa detta?

Jag undrar också hur alla gör med vatten på vintern. Har ni vattenskålar, och om ni har det hur hindrar ni att det kommer i en massa hö och spån? Och hur gör ni så att det inte fryser?

Tacksam för alla svar och tips?!!

Mvh Filippa, Roxy, Bonnie, Sally och Pelle!

Annons:
VildaVittra
2014-09-20 19:28
#1

Med en utebelysning så går det ju bra att vara ute även om det är mörkt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Andreag00
2014-09-20 19:39
#2

ha stora skålar typ glasspaket och ha två skålar till varje kanin så tar du bara in ena skålen när du byter och häller upp i den andra. då slipper man hålla på att försöka få låss isen varje morgon.

Wille, Puffe, Doris 

MsSallylover
2014-09-21 07:44
#3

Putt!

Mvh Filippa, Roxy, Bonnie, Sally och Pelle!

WilmaU
2014-09-21 08:39
#4

Jag har denna vattenskålen till mina två som är tillsammans då dom dricker mycket ;) Men den är av plast och det är svårt för dom att välta den. Jag tycker att den är väldigt bra :) 

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husdjur-tillbehor/Hund/Matskal-47211/

MVH Wilma

tlover
2014-09-21 09:05
#5

Vi har vattenskålar som vi byter vatten (is är det ju när vi byter) 2 ggr/dag om det är normalkallt och 3 ggr/dag om det är kallare. Vi har skålar i rostfritt stål så vi kan slå ut isen så om det skulle hamla skräp däri så gör inte det så mkt. 

Vi har både belysning som vi tänder + pannlampor och det funkar (mitt i vintern är ju solen bara uppe nån timme här så även fast vi är hemma nästan varje dag så är det oftast mörkt då vi går till dom).

Vi kör med djupströmetoden på vintern eftersom ströet fryser så man kan inte städa, när det är finväder blir det alltid städdags i kaninburarna även om alla andra far på skotertur el liknande.

Därför har vi extra hög takhöjd (1 m) för annars skulle det bli nästan ingenting dom skulle kunna röra sig på om det är kallare en längre tid.

l'm back

MsSallylover
2014-09-22 12:08
#6

Putt

Mvh Filippa, Roxy, Bonnie, Sally och Pelle!

Annons:
[vanilla skye]
2014-09-22 12:48
#7

På vintern har vi glassbyttor på 2liter, de går inte sönder lika enkelt. Jag har tänkt stoppa upp belysning på burarna i vinter, eller ev en strålkastare.

Emelywahlqvist
2014-09-22 18:57
#8

Jag har belysning vid mina kaniner så då går de att hålla på med dem har 2 stycken! Jag har två vattenflaskor när jag byter tar jag den jag haft inne och fyller med vatten och byter med den frusna sen när jag kommer hem samma tider som dig så om de fryst byter igen för då har isen i den smält! Annars byter jag på morgonen innan jag går till bussen vid 7-8❤️

Mickis1994
2014-09-22 20:50
#9

Bra utebelysning, dubbla uppsättning av skålar är det viktigaste enligt mig. 

Sedan när du är hemma kan du förhoppningsvis ta ut kaninen i sele. Alla mina kaniner har älskat snön. En kanin var aldrig så lycklig som när hon fick skutta i nysnö 😊

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Upp till toppen
Annons: