Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 1467 ggr
slarvigt
2014-09-20 16:39

Kaninrum

Jag kommer snart flytta till en lägenhet där min kanin kommer kunna få ett eget, ganska litet rum. Jag funderar på att göra mig av med inneburenoch istället ha toalåda. Vilket strö rekommenderar ni för minimal spridning i rummet? Hö-lösning? tips? på bra låda? Och så andra skojiga saker man kan fylla rummet med såklart :)

Annons:
[Biancalice]
2014-09-20 17:17
#1

Jag hade en liten kattlåda med kattsand i. Men har läst att många använder Toalätt som strö. Hö i en höhäck.

The Animallovers!!!
2014-09-20 17:18
#2

Guud vilket paradis för en kanin att ha ett eget rum!! Jag skulle rekomdera toa-lätt helt klart att ha i toalådan. Som hö lösning så kan du ju ta en kartonglåda och fylla den med hö, lådan får ju då ha hyfsat höga kanter.:)

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

Fridaaaa
2014-09-20 17:24
#3

Rekommenderar inte kattsand till kaniner ifall de får det i sig. 
Toa-lätt rekommenderar jag i så fall.

Antingen en kattlåda eller större back där du kan ha höet och toalätten?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

slarvigt
2014-09-20 17:31
#4

#2 Som det är nu bor han i köket, så han får egentligen ett mindre rum i nya lägenheten, men det blir ju å andra sidan mer kaninanpassat :) Det ska bli så kul att inreda åt honom :D Hmm, Toa-lätt känns så hårt, vill ju minska risken för trycksår så mycket som möjligt. Men det kanske är lugnt om man har mjukt underlag på andra ställen? Någon med erfarenheter?

Fridaaaa
2014-09-20 17:51
#5

#4 Inga problem att ha den enbart i toalätten men skulle inte ha det på större yta som kaninen går på, då är det för hårt tycker jag. Toalätten är han ju bara en kort stund.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

slarvigt
2014-09-20 17:55
#6

#5 Fast han vill helst kunna kissa och bajsa medan han äter, så höet skulle också vara där. Då blir det ju längre stunder, men kanske ändå okej?

Annons:
Fridaaaa
2014-09-20 18:03
#7

#6 Sett flera som haft det utan problem 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

slarvigt
2014-09-20 18:08
#8

#7 Okej, det verkar smidigt så jag testar nog och håller uppsikt :) Någon som har tips? på hur man fixar goda grävmöjligheter inomhus utan att det blir för smutsigt/skräpigt? Någon som vet om någon snygg tunnel? Tycker att de jag har sett har sett så plastiga och fula ut. Skulle gärna ha en i något fint tyg. Eller om någon har någon ide om hur man kan göra en själv?

Zabbio
2014-09-21 18:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag har gjort en tunnel idag :)
Sågade ut 6st  brädor (antal beror på bredden på brädorna+höjd/bredd på tunneln,  och längden  på hur lång du vill ha tunneln), på ena sidan skruvade jag fast  bandjärn (köps på rulle, det är böjbart järnband med hål i). Två stycken, ett på var änd-sida av tunnln.
Sen var det bara att böja ihop det,jag  valde att böja med järnet innåt på undersidan. Se till att inget vasst sticker ut.  En ståltråd/bräda/bandjärn som fästs på undersidan (tvärsöver  golvet) hindrar tunneln från att kollapsa. Fast den var ganska stabil redan innan så det kanske inte hade behövts…

Annars kan du ju fläta en tunnel av sly och raka grenar. Använd ståltråd eller nåt som inte bits av så lätt och bind ihop dem först till en platta och sen till en tunnel..

Här är min, trä-grejjen som är ungefär i mitten av buren. :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

slarvigt
2014-09-21 19:04
#10

#9 Vad fin den var! En sådan ska jag nog försöka mig på :)

Zabbio
2014-09-21 19:11
#11

#10 Tack :) Den var enkel att göra när jag nu hade alla grejjer :) Skruv som inte är  för långa är viktigt!
Hittar man inte bandjärn så funkar det säkert med spännband eller liknande, och en metallplatta (mellan skruv och band) så att bandet sitter säkert.  Men då får man nog sätta brädorna lite tätare och ha bandet på ovansidan, om den ska hålla att sitta på.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: