Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 238 ggr
WilmaU
2014-09-20 11:41

Ha kaniner i flock och lite andra frågor

I framtiden har jag funderat på att ha kaniner i flock. Är det bra att ha dom i flock (kommer vara fler än 2 st) eller är det bättre att ha dom 2 och 2? I det vilda lever dom väl i flockar bara att dom har sina egna revir? Hur stort behöver dom ha i så fall om det handlar om att ha 3-5 st kaniner? Kommer vara dvärgkaniner. Och om jag sätter in en kastrerad hane bland 2-3 st honor, kommer de sig på hanen då? Har just nu en kastrerad hane och en hona tillsammans och det funkar fint såvida inte honan är stressad för då ger hon sig på han.

 Hanen blev döv efter kastreringen och honan visar VÄLDIGT tydligt på vad hon tycker är ok och inte, visar hon det så tydligt bara för att hon känner på sig att han inte hör?  Är honor skarpare än hanar? För hade en hona innan (En dvv) och hon hade typ perioder om man säger så. I sina "bra" perioder så kunde man släppa ut henne på gräsmattan och spela fotboll med henne och kunde nästan göra vad som helst med henne. I sina "dåliga" perioder fick man knappt röra henne för då morrade hon och bet (har flera ärr efter henne  ;)) Så hon va väl lite skarpare då?

Om jag skulle fått en sån kanin som min förra kanin ska man väl ta bort den från flocken?

Helt ny på detta området så det är bara att säga till om det blev dumt ;)

MVH Wilma

Annons:
Upp till toppen
Annons: