Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 3271 ggr
Cindy S
2014-09-19 00:36

Inköpslista för nybörjare

Jag ska försöka köpa in allt jag behöver till liten inomhuskanin nu. Så jag vill gärna ha råd angående listan och billiga alternativ(t.ex. ska jag pröva en pappis låda från IKEA som boplats).

Bur (en billig minimummått kaninbur som jag omger med kompostgaller så den blir "stor")

Boplats (pappis från IKEA).

Sittplats (vet inte ifall pappis blir stadig nog, jag får prova)

Matta för golvet(har ingen nu, vill ju att kaninen ska kunna ha en stor yta att springa på utan att sladda).

Bottenmaterial (hoppas kaninen tycker om fleecefilt och inte har grävbehov, annars blir det väl halm/spån).

Bomaterial - duger toapapper? Spån? Fleece?

Toalett (ska ha spån i denna) - 

Vattenflaska/skål (ifall kaninen accepterar fleece så behövs kanske inte flaska?)

Matskål

- från bonde

Pellets? Vad kan ni rekommendera?

Grönsaker (lidl for the win)

Critical care -  vanligt i djuraffär? Gnagarboden annars.

Leksaker -

http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burtillbehor/tunnlar_grottor/279224

http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/leksaker_transport/kaniner/348038

http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/leksaker_transport/kaniner/279383

Godis - torkade morötter jag skivar själv

Tuggpinne - grenar från min systers fruktträd

Borste/kloklippare(lånar jag av mamma som har små hundar)

"Försäkring" - lägger undan 100kr i månaden för vet. kostnader

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
kaninjosse
2014-09-19 00:46
#1

Bomaterial - Tjockt lager halm som den kan gräva in sig tycker jag är bra :)

Leksaker - finns artiklar här hur man gör egna med toarullar etc också, billigt.

Pellets - Olika åsikter, avgör utifrån innehållsförteckning, finns jämförelser i inlägg. Kika på Rabbit royale och Cuni Complete.

Godis - tips?, torka rönnbär och brännässlor med. Små mängder hel havre och knäcke etc.

Grönsaker - försiktigt, sök efter näringsrika grönsaker d.v.s. inte gurka. Örter är bra.


VildaVittra
2014-09-19 00:52
#2

Fast varför köpa en dyr bur alls? Ska du ändå använda kompostgaller, så bygg en stor bur av sådana istället till en bråkdel av kostnaden. 

Pellets är onödigt att börja med innan du vet om kaninen ens behöver det. Ge hö, grenar och örter, grodda möjligen lite havre och håll koll på hullet. 

Den här är stadigare än det bo du planerar att ha: http://hallbarlivsstil.ifokus.se/articles/526698318e0e745ae0000f41-bygga-ett-ikea-kaninhus?discussions-1

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gilaper
2014-09-19 01:14
#3

Ett tips? ha inte papper inne hos kaninen. Börjar den o gräva så blir det sådan röra . Bäst är att göra bo med halm eller hö. Sedan ha en matta på golvet typ korkmatt för fast att man har toa så kan den släpa lite kulor och kiss utanför och då blir det så äckligt. Lycka till med kaninen den får säkert det jättebra hos dig ..

[bessiethebeast]
2014-09-19 10:22
#4

Har inte läst igenom allt så vet inte om någon har tipsat om detta. Men du borde skaffa en höhållare. Man sparar massor med hö då kaniner inte vill äta höet som de varit och skitat ner genom att trampa på det. Sen kan man packa höet mycket bättre så det finns plats för mer hö.
En alternativ höhållare som jag själv använder och funkar jätte bra är en sån här plasthållare som man har plastpåsar i. Svårt att förklara och vet inte om det finns något namn för såna, men väldigt många använder såna hemma. En sån smal som står upp som har en massa hål i sig.

Fridaaaa
2014-09-19 11:48
#5

Bottenmaterial: En kanin måste få chansen att gräva. Så något som kaninen kan gräva i behövs.
Sittplats/boplats Satsa på i trä eller plast istället, mer stabilt och hållbart
CC - Någon sa att grizzly zoo har det men själv inte sett det. annars finns det hos veterinär eller då gnagarboden.

Hade satsat på vattenskål oavsett, naturligare för kaninen att dricka också:
Ang kompostgaller: Skaffar du en liten dvärgkaninsbebis så kan den förmodligen ta sig igenom kompostgaller eller fastna så man tänker på det.
Men varför köpa minimått på bur? Brukar inte vara direkt dyrare att köpa en innebur med lite större mått.

Tycker personligen det är bra att du inte ska skaffa höhållare. Jag kör på hö i en hörna för kaninerna, naturligare för dem att äta bland annat. Visst får man byta oftare och så men jag tycker det är värt det. Annars finns det att sätta på utsidan eller med lock men köp inte utan lock ifall de hoppar i den (risk att de fastnar)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[zendaimimon]
2014-09-19 12:42
#6

Ikea/biltema/Jula och alla sådana ställen funkar jättebra när man ska hitta allt från skålar till galler, transportbur osv.
Jag köper aldrig något från djuraffärer vilket gjort att jag kommit väldigt billigt undan  :)

Sen kan man också använda saker som redan finns hemma eller ute. Toalettrullar och äggkartonger är mer uppskattade än något man köper (i alla fall hos mina), jag använder en glasslåda som vattenskål och grenar och löv är både bra och roligt för dem.

Annons:
tlover
2014-09-19 14:36
#7

En bolåda är inte ett måste om inte du tänker avla (annars funkar en bra/stadig hylla) har du däremot något rovdjur hemma tex hund/katt kan det vara skönt med en bolåda för kaninen att gömma sig i men kaninen kommer att hoppa upp på den, eller försöka i alla fall så jag skulle ha nått stadigt.

Tänk på att kompostgaller inte håller ute mindre kanin, jag har faktiskt haft en ungkanin/kaninunge som brutit nacken i kompostgaller.

Tänk på att allt som inte är i kisståligt material (tex papp) kan vara utsatt innan di lär kaninen att vara rumsren.

Matskål kan vara ett fat från hemmet el köpt på loppis.

Om du måste ha pellets så måste du ju börja med det pellets som uppfödaren/förra ägaren har så det har du ju tid på dig att läsa på om du vill byta.

Ger du inte pellets så bör kaninen ha saltsten (dvs har du pellets behövs inte saltsten) även om det ger annat kraftfoder (tex groddad säd) eftersom kaniner behöver salt (pellets innehåller däremot salt därför behövs inte salt om du ger pellets). Däremot behöver du inte ha saltstenen i buren hela tiden om du är orolig för överskott av salt.

Kolla på loppisar el liknande där kan du hitta mat/vattenskålar, bolådor osv om du har tur och har vägarna förbi.

l'm back

Nallemillan
2014-09-19 15:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#4 Använd inte en sådan! kan hända hemska saker med sådana..

Detta foto har ngn lagt upp: 

Så eft tips? till alla som har sådan..

Cindy S
2014-09-19 16:17
#9

Hö på marken och stadig bo/hylla, gotcha. Tack för de andra råden med.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[[Rabbitsforlife]]
2014-09-19 20:54
#10

Bottenmaterial eller en grävlåda är ett måste enligt mig eftersom att kaniner är djur som gräver bohålor ute i naturen och det sitter fortfarande kvar så kaninen ska alltid ha en möjlighet att gräva.. Vill man bara ha en grävlåda så kan man utöver toalådan ha en SAMLA back från ikea som man bara skär ut ett hål i som kaninen kan gå in igenom och sen fylla med t.ex halm. På så sätt så minimerar man spill och skräp men man ger ändå kaninen en chans att få utöva sina naturliga behov.

Frosstis
2014-09-19 21:03
#11

Vad för kanin ska du skaffa ? =)

Facie
2014-09-19 21:15
#12

Har en liten tanke angående försäkring… Istället för att lägga undan 100 kr i månaden kan du ju ta en försäkring och endast betala 25 kr i månaden.

Pretty wise //

Fridaaaa
2014-09-19 21:16
#13

Dock behövs pengar undansparade för självrisk plus rörlig självrisk
Försäkring kostar 33-60 kr/månad.

Jag lägger personligen hellre undan men det gör man som man själv anser är bäst🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
VildaVittra
2014-09-19 21:17
#14

#12 Fast det är ju pengar man aldrig får tillbaka, sparar man istället så kan man överföra dom på nästa djur om djuret varit friskt och skadefritt hela sitt liv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mickis1994
2014-09-19 21:20
#15

Transportbur vill du också ha. Du kan använda den som ett hus när du inte transporterar kaninen. Atlas 10 eller 20 ( open) är en modell som jag starkt kan rekommendera. 

Skulle även köpa en gallerboll att ha hö i vid transport och så kan man använda dom  när man inte transporterar kaninen. Tex. ha grönsaker eller grönt från naturen i och göra det lite svårare för kaninen att äta dvs bra aktivering.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Facie
2014-09-19 21:20
#16

Ja det stämmer. Men en självrisk på 700 kr och en rörlig del på 25% är fortfarande verkligen bättre än att betala en hel summa om det verkligen händer något anser jag.

Pretty wise //

VildaVittra
2014-09-19 21:24
#17

#16 Det beror ju på hur långt man är villig att gå i behandlingen av sitt djur. Sedan täcker inte försäkringar allt, är det då inte smartare att ha kontanter att betala med?

Jag föredrar att ha ett sparande, helt klart. Hellre pengarna i min egen eller veterinärens ficka, än att donera dom till aktieägarna som redan har hur mycket pengar som helst.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Facie
2014-09-19 21:32
#18

#17 Det är klart, det beror på vad man är villig att lägga.
Fast hur mycket sparar du i månaden?

Pretty wise //

VildaVittra
2014-09-19 21:34
#19

#18 Jag har många djur, så omöjligt att svara på. Men sparandet varierar även på hur mycket man får över.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Facie
2014-09-20 08:41
#20

#19 Mhm, där har vi en faktor som spelar in iofs, "många djur". Jag har EN kanin, att behöva betala 300 kr för han per år är ju ingenting. Men för dig som har fler blir det ju helt klart en större kostnad så jag kan förstå varför du gör så.

Chansen att alla djur blir sjuka samtidigt är ju inte stor och då är det ju bättre att spara ordentligt åt alla än att spara lite åt flera (som vid försäkring ex).

Pretty wise //

Annons:
Cindy S
2014-09-20 18:54
#21

Ja ni, nu är jag snart med kanin.

I en köp sälj grupp skänktes det bort en svart vädurshona med utomhusbur och inomhusbur(jag tog den sistnämnda). Hon bortskänktes för att ägaren inte hade tillräckligt med tid längre.

Så, ja, så blev det. Jag får med hö, pellets och tillbehör. Jag har inte sett bild men ägaren lät som någon som brydde sig och sa att han hade dåligt samvete för att han inte hade tid med henne längre. Hon föddes i sommar, men smart som jag är glömde jag fråga vad för slags vädur hon är. Men jag har läst att alla vädurar har bra temperament och hon beskrevs som social(och att hon gillade att gnaga på stövlar så vi får se om hon kommer gnaga på mina grejer).

Han kommer med henne imorgon. Snabbt och läskigt och underbart känns det.

#11 Jag hade tänkt hermelin eller dvärgvädur, så det blev nära eller helt rätt.  :)

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Snurpan
2014-09-21 08:49
#22

Så roligt!!! några tips? från en som fick sin kanin att leva i tolv år. Använd ditt förnuft. Vad har en kanin i naturen. Inte finns det pellets och saltstenar osv… Bara bra för butiken som vill sälja detta. Startade själv på det viset och fick åka till vetrinären som upplyste mig om att en kanin får all näring från hö, örter, fruktgrenar, lite frukt som GODIS, inte mat.
Försäkra din kanin, det kostar ca 300/ år hos Agria som är jättebra. Kaniner har en känslig tarm som behöver cellulosa som korna, och har kaninen för lite av den varan så stannar tarmen upp och åker man inte direkt till vetrinären kan din kanin dö. Själv har jag alltid haft den största buren 50 x120. Kaninen måste också få chance att hoppa och skutta ute ur buren minst 30 min varje dag. Själv lät jag dörren på buren vara öppen.

Fridaaaa
2014-09-21 09:25
#23

#22 Finns betydligt större burar än 120x50 😉
Ang pellets, många kaniner klarar sig utan det men många som inte gör det heller då det brukar vara svårt att hitta tillräckligt bra näringsrikt hö, speciellt om man måste köpa från djuraffär så är det nästan lönlöst tyvärr att hitta tillräckligt bra. Men kan kaninen vara utan pellets så är det självklart bra

(tänk på att bara skriva med ett utropstecken och inte flera på raken. Detta är bland annat för att visa hänsyn till synskadade, de ser "utropstecken utropstecken"

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
2014-09-21 09:33
#24

#22 Nog för även om saltstenar inte finns i naturen så finns det mineral och saltrika jordar kaninerna kan slicka i sig och även saltrikare växter som dom söker sig till. Eftersom du antagligen inte plockar in alla växter i området så kan kaninen inte välja de saltrikare och på så sätt få i sig salt (eller slicka i sig mineralrika jordar om dom bor i bur). Därför måste vi människor komma på ett substitut tex saltsten, hårdbröd el pellets (pellets innehåller ju salt i sig själv så har man pellets behövs inte saltsten oftast).

#23 Det finns ingen kanin som behöver pellets just, däremot kan vissa (pga den mesta aveln nuförtiden) kaniner behöva kraftfoder. Men att säga att vissa kaniner behöver just pellets är inte rätt. Däremot så är ju bra hö viktigt hur man än gör 🙂

l'm back

Cindy S
2014-09-21 09:35
#25

#22 Jag ska få tag i critical care. Hur vet man när kaninen matvägrar? Hur många timmar innan man ska till vet? Just ja, grönsaker. Ett par morröter eller annat om dagen? #23 Kaninen jag får var vann vid pellets, men jag tror ägaren hade sitt eget hö. Jag får hö och pellets av dem idag, samt mer hö senare. Och de kanske ger mig kompostgaller med. Jag har otrolig tur.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

farvendal
2014-09-21 09:39
#26

#25 morötter behövs det inte mycket alls av. någon bit ett par gånger i veckan. satsa främst på nyttigare alternativ. örter är jättebra, typ persilja och dill. paprika rekommenderar jag också, främst grön då den är minst söt. broccoli kan man ge också men bara små bitar. att variera är bra:)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Fridaaaa
2014-09-21 09:39
#27

#24 Ja just pellets kanske är fel ordval men gick på ren automatik att skriva det 😉
Ja bra hö är A & O

#25 Nej inte så mycket morötter, morötter kanske 1-2ggr/vecka som lite godis. Innehåller nyttigheter men även en del "socker". Kolla på kaninmagazinet, de har en bra lista vad man kan ge kaninerna.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[sstorm]
2014-09-21 09:44
#28

#8 bilden är upplagd på köttkaniner inne på Facebook. Personen hade lagt den löst inne i boxen vilket kanske inte är riktigt smart eftersom det blir som ett naturligt krypin. Hänger den på väggen (gärna med öppningen uppåt) så minskar riskerna avsevärt. Det är alltid en risk med att ha höhäckar i buren.

tlover
2014-09-21 14:28
#29

#25 ett tips? när det gäller morötter är att ge skalen när man skalat till sig själv, det innehåller mer nyttigheter och mindre socker (per 100g) eftersom det innehåller mer fibrer istället.

bitar av morötter får våra bara några gånger per år eftersom det ofta finns mycket bättre saker att ge.

l'm back

Cindy S
2014-09-21 15:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Fridaaaa
2014-09-21 15:07
#31

#30 Tänk på sladdar att gömma undan alla så kaninen inte kommer åt 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cindy S
2014-09-21 15:11
#32

#30 Jag hade tänkt att skärma av sängen med kompostgaller. Ojoj, det kommer bli mycket galler :D

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

VildaVittra
2014-09-21 15:14
#33

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cindy S
2014-09-21 17:12
#34

Ja, det kan ju också vara en möjlighet. Om kompostgaller runt sängen visar sig bli för omständigt.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
Love Lejonhuvadekaniner
2014-09-21 17:21
#35

Mina kaniner älska dem här bollarna. Dem sitter och sliter och drar dem tycker det är ganska roligt. Den ena kan spring rak in i den och blir alledes galen på den:) sen sitter han och dem andra och bara äter. :) Det är en rund boll man sätter i galler sen är det bara att stoppa in hö man kan sköta dem på alla djurafärer:)

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

Cindy S
2014-09-21 17:52
#36

#36 Jag gör det ifall hon trampar för mycket i sitt hö. :)

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Snurpan
2014-09-24 11:35
#37

Hej Fridaakesson,  ang burstorlek så menade jag "inneburar". Narurligtvis finns det större uteburar. Tack för rättelsen.

Fridaaaa
2014-09-24 11:40
#38

#37 Inneburar finns det större än 120 precis som jag skrivit.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[[Rabbitsforlife]]
2014-09-24 16:23
#39

#37 Finns inneburar som är både 140 och 160.

Här t.ex finns. http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninburarhus/inomhus/kaninbur-easy-160cm-18.html

Upp till toppen
Annons: