Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 609 ggr
[Indii]
9/18/14, 6:05 PM

Råd - ihopsättning

Jag har sedan någon dryg vecka försökt få mina två kaniner att samsas. Det är en vuxen hane, och en hona på ca. tre månader.  Det fick först hälsa på varandra genom galler i ett par veckors tid. Hane gjorde redan då små utfall, men honan verkade inte ta det "så allvarligt".

När jag nu låter dem träffas utanför burarna (på neutral plats) vill honan gärna hälsa, men det slutar alltid med att hanen morrar och jagar iväg henne, ibland så att hon blir alldeles förskräckt.

Så, vad gör jag nu. Ingen förbättring har skett sen starten. Ska jag sära på dem helt i några veckor och sen prova igen? Eller är det redan "kört"?

Råd mottages tacksamt!

(Hanen har haft sällskap av en hona tidigare, och det funkade bra från början).

Annons:
Fridaaaa
9/18/14, 6:10 PM
#1

Hade väntat tills honan är minst 4 månader gammal.
Så länge de inte slåss eller skadar varandra är det ingen fara. Är det stor yta och många gömställen?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Indii]
9/18/14, 7:43 PM
#2

Ok! Ja, det är en hyfsat stor yta, och hon kan gömma sig om hon vill. Hon är ju vänligt inställd, men så fort de hälsat i ett par sekunder så jagar han iväg henne.

Jag provar att sära på dem helt i ett par veckor då,  och hoppas att det hjälper.

(Den förra honan var även hon ca. 3 månader vid ihopsättningen, och det var inga som helst problem).

Fridaaaa
9/18/14, 7:46 PM
#3

#2 Det är naturligt att de kan jaga varandra, så sära inte pga det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Indii]
9/18/14, 7:57 PM
#4

Nej, ok. Men hanen visar ju tydligt att han inte alls är intresserad av att umgås. Han morrar ganska frisk till och från, och ger henne små nyp istället för att hälsa vänligt. Det känns ju inte så bra när honan blir så pass rädd för honom.

Fridaaaa
9/18/14, 8:00 PM
#5

#4 Så gjorde ena paret av mina också men det gick över sen och nu är de toppenvänner. De behöver vänja sig vid varandra bara. Så länge de kan gå undan från varandra samt inte slåss är det som sagt ingen fara.
Min ena hona var rädd för den honan hon går med nu början men som sagt gick över sen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Indii]
9/18/14, 10:02 PM
#6

Tack för dina svar! Jag låter dem vara i hagen nu, visst får hon sig en del tjuvnyp, men jag låter dem hållas så länge inget större bråk uppstår!

Annons:
Upp till toppen
Annons: