Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 469 ggr
loginger
2014-09-18 09:59

Dräktig hona?

Finns det några säkra tecken på att en hona är dräktig ? 

Min hona parades för 5 dagar sedan och nu märker man att hon börjat gräva runt och boa :-) 

När bör jag sätta in en bolåda ? och hur vanligt är det att de är skendräktiga? Mina kaniner fick vara tillsammans i ett dygn och parades flera gånger så jag hoppas att det har lyckats!


Annons:
Fridaaaa
2014-09-18 10:01
#1

Kan vara skendräktighet när det är så kort efter PARNING. Men återstå att se. Jag hade nog haft bolåda från start, då de ju kan ha den som sitthylla och så ändå 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

loginger
2014-09-18 10:03
#2

Är det vanligt att de är skendräktiga?


tlover
2014-09-18 10:06
#3

Jag tycker det är vanligt att dom är skendräktiga, men vi hade lite problem med att få första honan dräktig (det var såklart pga tjuvparning 🤪) Nuförtiden parar vi bara om vi vet att honan är brunstig och då är chansen för dräktighet mycket större.

Bolåda kan hon ju ha nytta av ändå, våra kaniners bon är fast i buren (även omjag funderat på utagningsbara).

l'm back

loginger
2014-09-18 10:12
#4

Jag tror att honan var brunstig eftersom hon var med på noterna och även hon började para sig med hanen och tvärtom?  De fick vara tillsammans ett dygn och vid några tillfällen "ramlade "  hanen av. Dagen efter så började hon däremot dra sig undan honom och då fick hon flytta tillbaka i sin egen bur,


Fridaaaa
2014-09-18 10:19
#5

#4 Para sig med hanen kan de göra även fast de inte brunstar för att visa dominans. 

När man parar bör man inte låta dem bo ihop, nu var det bara 1 dygn men syftar på kanske 1-2 veckor för då kan det bli dubbelparning = inte bra (de får en kull ungar och sedan en till några veckor senare så de bär på 2 kullar samtidigt).

Men bara att hålla tummarna att hon är dräktig 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: