Annons:
Etikettallmänt
Läst 1502 ggr
Xodiac44
2014-09-18 02:08

Misshandlade och stulna kaniner

Hej, tänkte bara höra om det finns något som man kan göra ifall ens kaniner blir misshandlade eller stulna. Och om de skyldiga någonsin blir straffade.

I slutet av sommaren 2013 blev mina två lejonhuvade kaniner stulna i sin utomhusbur, de båda var gamla och jag var beredd att de snart skulle dö, men att de blev stulna gjorde hela min familj upprörd. Några veckor senare köpte min pappa ett par nya kaniner en hona och en man som senare fick två kaninungar. 

Igår så upptäckte vi att kaninmamman Josefin var borta och sedan att Sotis (kaninpappan) hade ett brutet ben och var omedelbart tvungen att avlivas. Hela min familj blev upprörd och min lillebror fick ett sammanbrott. Ungarna var oskadda, och de bor nu inomhus. Jag tycker att det är jättesynd att bli av med Sotis och Josefin, båda var jättefina och snälla kaniner ;(. Jag förstår inte vilka som någonsin skulle misshandla/döda en familjs kaniner.

Vi har inga spår efter de som har gjort detta, vi har pratat med grannar och de vet ingenting… vad kan vi göra?

Annons:
VildaVittra
2014-09-18 02:19
#1

Det är tyvärr så att militanta veganer numera slår till mot privatpersoner, då den industriella djuruppfödningen blivit för bra på att försvara sig mot angrepp och det skulle inte vara första gången de okunnigt lämnat ungar kvar efter att ha stulit modern.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Vale
2014-09-18 02:25
#2

Allvarligt? militanta veganer som beteer sig som djurplågare? vart är världen på väg…

Medarbetare på Borderline iFokus

[Daniela1983]
2014-09-18 03:00
#3

# 1 Källa på det?

VildaVittra
2014-09-18 03:16
#4

#2 Ja, tyvärr. 

#3 Ett av deras offer: http://gullringe.se/Kaniner/DBF/

Förut hade de en egen "skrytsida", men den verkar nedlagd, tydligen vill de varken stå för vilka de är eller ens vad de gjort längre, ändå jämför de sig gärna med Jesus och Rosa Parks.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2014-09-18 07:24
#5

Det man kan/ska göra är att kontakta polisen, det är ju stöld (kaninen räknas som ägodel) och vandelism.

Tyvärr kommer dom antagligen inte göra någonting (även om det finns saker dom skulle kunna göra tex kolla efter fingeravtryck m.m.) men händer det för flera under en kort tid kanske nått kan börja hända.

Det andra du kan göra är att öka säkerheten tex med hänglås, lampa med rörelsedetektor, övervakningskamera (obs det finns regler ang det), skaffa hund (och sätta upp en kylt där det står varning för hunden) etc För att skydda sig mot nya angrepp.

Jag drömde faktiskt om att det hände oss inatt fast i drömmen visste jag vem det var.

l'm back

farvendal
2014-09-18 07:45
#6

Inte kan man bara skylla på veganer. Finns idioter till allt skulle jag bara säga. Psykiskt sjuka människor och även icke psykiskt sjuka. Har själv varit med om att någon släppt ut/stulit mina kaniner. Man kan inte göra så mycket annat än att polisanmäla och själv hålla utkik/be vänner. Och sätta lås på sina burar! Skulle numera aldrig kunna ha en olåst bur. Visst kan man bryta sig in i buren ändå om man verkligen vill, men..

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Annons:
sannadetejag
2014-09-18 08:12
#7

Polisanmäl det händer oftast inte så mycket med en polisanmälan men det kanske är fler som har drabbats och gjort en anmälan

Cindy S
2014-09-18 08:43
#8

Det är alltid ledsamt när någon stjäl djur. Vi hade två ankor som försvann ur sin inhägnad. Vi hoppas de inte blev mat.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[zendaimimon]
2014-09-18 10:27
#9

Det känns troligare att det är killar i tonåren/på väg in i tonåren än militanta veganer faktiskt. Just grupper med yngre killar har en förmåga att hetsa varandra till saker och tyvärr ofta på djur.

tlover
2014-09-18 10:29
#10

Av vilken anledning det än är om det är för att "befria djuren", för att visa sig tuff eller för att äta dom (inte helt ovanligt) så skulle jag öka säkerheten kring kaningården rejält med tanke på att det skett två år i rad nu.

l'm back

[thildaaaa]
2014-09-18 12:05
#11

usch vad hemskt beklagar din sorg :(

Majasmamma
2014-09-18 12:12
#12

Usch vad hemskt! Vilka människor kan skada små oskyldiga djur sådär.. 😕

/ Ingrid

Cindy S
2014-09-18 15:39
#13

Du kan ge en intervju till lokaltidningen och be om info från folk som kan ha hört el. sett något. Påpeka att tama kaniner otroligt sällan överlever vintern att ifall det är idioter som "räddar" djuren så måste de inte släppa dem?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
Xodiac44
2014-09-19 00:54
#14

Tack för alla svar. Tyvärr har en av ungarna avlidit under natten.. Han hade inga ytliga skador, och han betädde sig lite speciellt, men vi trodde att han var i ett shocktillstånd.  Han dog troligen av invända skador. :(

#1 Kan det verkligen vara veganer? Vad har de för motiv att misshandla eller döda oskyldiga tamkaniner? Jag tror mer på #9 ,att det är tonåringar som har gjort brottet, för att det hände under dagen.

Jag tycker att det är väldigt synd att djurmisshandel tas så oseriöst, jag förstår verkligen inte vilka som kan begå ett sådant brott. 

Jag tycker även att det är synd att man inte gör så mycket för att hitta de skyldiga, personen eller personerna som har begått brottet är knappast friska.

Nu har vi bara en kanin kvar, finns det något speciellt som man måste göra för henne efter omständigheterna?

VildaVittra
2014-09-19 01:11
#15

#14 Varför får du fråga dom om, men ja, det är militanta veganer som gör sådant. De kom exempelvis inte in i ett hönshus i Finland (tror jag det var), vet du vad de gjorde då för sabotage? Stängde av ventilationen, så 2000 höns långsamt kvävdes till döds. 

Jag vet inte om det är sådana som kommer till er, men är det dom så kommer de alltid tillbaka igen, så se till att skydda kaninerna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2014-09-19 07:57
#16

#14 Öka säkerheten för den kanin som är kvar, vad än anledningen är så tog dom kaniner både förra året och i år, då kommer dom nog nästa år (eller lite tidigare/senare) också.

Exempel på saker du kan göra är tex skaffa lås på burarna, skaffa övervakningskamera (obs läs på om regler först), skaffa en lampa med rörelsedetektor, skaffa hund m.m

Gärna mer än en ovan eftersom dom uppenbarligen kommer igen och igen.

Det finns säkert fler exempel också.

l'm back

viktoria91
2014-09-19 08:13
#17

Det kan vara vem som helst, veganer, köttätare, invandrare, svenskar, tjejer, killar, vuxna eller unga. Dem/den som gjort det hoppas jag hittas och får ett kännbart straff.

Upp till toppen
Annons: