Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 8912 ggr
Saffran.
2014-09-17 21:36

Kan kaniner äta ärtor?

Fick en liten undring när jag kollade runt på godis avdelningen på en djurhemsida. Jag tänkte att de här små ärt flingorna ser ut att vara i perfekt storlek för klickerträning. De ser också lätta ut att dela på.Det ska tydligen bara vara kokta, tillplattade ärtor. Inga tillsatser alltså. 

Men jag har då aldrig hört talats om att ge ärtor till kaniner. Det är alltså min fråga, kan man ge det?  I så fall, vilka vitaminer mm innehåller det?

Här är dem: http://animail.se/jr-farm-torkade-snacks-artflingor-1-kg.html

Annons:
VildaVittra
2014-09-17 21:41
#1

Ärtor är proteinrikt, så jag skulle inte ge det.

Varför inte hyvla en morot tunt och torka skivorna istället?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2014-09-17 21:43
#2

baljväxter ska man allmänt vara försiktig med till kaniner. Jag skulle själv inte ge det.

l'm back

Vovisch nr2
2014-09-17 22:09
#3

Gav det som godis till min fd kanin, han var tokig i det!

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Saffran.
2014-09-17 22:51
#4

Okej tack för era svar, då avstår jag från det. Kanske ska ta en omgång morotstorkning då istället. ;)

taxidriver142
2014-09-18 15:13
#5

Man kan ge torkade och pressade ärtplattor som godis. Finns att köpa i lösvikt i välsorterade zoo-butiker och är mycket uppskattat.

VildaVittra
2014-09-18 15:19
#6

#5 Problemet är att man inte ser skadorna som sådant gör på de inre organen som sällskapskaninägare, men det betyder inte att det inte sker skador och då påverkar kaninen negativt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Zabbio
2014-09-18 15:20
#7

Jodå, som godis är det helt ok. Vissa ger även linser till sina kaniner som oder (främst utomlands) fast personligen är jag ändå försiktig med baljväxter.

Men lite som godis har ingen mått dåligt av.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: