Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1789 ggr
Facie
2014-09-17 18:02

Burvila efter kastrering?

Hämtade precis hem min lilla pojk från djursjukhuset där han idag kastrerades. Veterinären tyckte att ingreppet hade gått bra och att han var pigg men han hade inte ätit själv.

Jag freakar ut lite atm då han fortfarande inte har ätit och han verkar inte ett dugg pigg om man ska jämföra med hans "standard".

Hur har era kaniner varit efter ni kastrerat dem?
Hur länge bör kaninen ha "burvila" innan han kan gå runt fritt igen?

Usch, detta är otroligt ångestfyllt.

Pretty wise //

Annons:
Zebra02
2014-09-17 18:09
#1

När jag kastrerade min hane på 4mån o en halv var han pigg när han kom hem. Fick gå till sin kompis samma dag o han åt direkt när jag gav han mat. En stund senare åt han hö. Så det beror på kaninen. Kan till lägga att han o kompisen har ett helt rum.

Facie
2014-09-17 18:10
#2

Ah.. det var ju verkligen inte likt hur min hane beter sig… panik!

Pretty wise //

Zebra02
2014-09-17 18:11
#3

Hur gammal är han?

Facie
2014-09-17 18:13
#4

8 mån

Pretty wise //

Zebra02
2014-09-17 18:14
#5

Vet du hur länge han har vilat efter kastreringen? Har han fått smärtlindrande?

Facie
2014-09-17 18:19
#6

Han vaknade upp från narkosen runt elva på förmiddagen. De har stödmatat honom ordentligt. Ja, han är hög på smärtlindring atm vad jag förstår det som.

Pretty wise //

Annons:
Zebra02
2014-09-17 18:21
#7

Kanske blir bättre sen. Min hona var så.

Hell
2014-09-17 19:56
#8

Låter precis som min hona, jag valde att stödmata henne lite på kvällen med critical care. Sen igen på morgonen då hon inte villa äta själv, men sen efter det gick det bättre. :) Hon fick burvila i tre dygn och sen bara ute kortare perioder första veckan.

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

Mickis1994
2014-09-17 20:06
#9

Fick du även recept på smärtstillande? För en kanin som har ont äter sällan, så det är viktigt att få det, speciellt om kaninen inte äter. Ge han lite gott som äpplen, banan osv. Viktigaste är att han får i sig inte vad han får i sig 🙂  Lite kvistar mm gör höet mer attraktivt. 

Jag lät min hane vara i buren helt i fem dagar (om jag minns rätt).

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Facie
2014-09-17 21:41
#10

#8 Han har börjat äta lite gottis och lite hö bara man matar honom (av någon anledning). Men har CC i högsta hugg utifall att.  Har din hona förändras mycket efter kastreringen?  Varför bestämde du dig för att göra det? 

#9 Jo, fick med mig medicin/smärtstillande som jag ska ge varje dag i tre dagar. När jag hämtade han var han ordentligt smärtlindrad. Det första han gjorde när han kom in i buren var att hoppa in till toaletten och lägga en hög pluppar (den andra var att rymma, haha). Tror han var hyfsat "mätt" när han kom hem, efter stödmatningen på sjukhuset och efter all mat han proppa i sig på morgonen (han brukar inte äta så mycket under dagen i normala fall). För helt plötsligt kunde han inte hålla sig från gottisen jag erbjöd honom och nu pillar han lite i höet också vilket är helt obeskrivligt underbart ;) Hur har din hane förändrats efteråt?

Pretty wise //

Mickis1994
2014-09-17 22:46
#11

#9 Skönt att höra att han börjat pilla i höet! :) Min hane kasserade jag vid ca 4,5 månaders ålder. Så han han aldrig bli riktigt hanig. Han är helt "vanlig", skvätter inte, fäller en del som de flesta kastrerade men är fortfarande "arg" på andra okastrerade hanar :P Men inget snusk alls, inte ens dominansridning på den hona som han bor med.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Hell
2014-09-18 10:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

#10 Hon var väldigt, väldigt territoriell runt buren, vi fick i princip slänga in maten när hon var utanför, haha. Det blev bara värre när hon brunstade (alltså, hon attackerade våra händer om vi ens kom i närheten av buren, och då hade dom ändå ett helt rum…) och hon brunstade i princip jämt och var superstressad pga det. Så då kändes det som en skyldighet att se om kastrering skulle underlätta för henne. Sen hälsoaspekter också, har aldrig funnits en tanke på att avla på henne så det kändes bäst.

Efter kastrerinen så blev hon mycket, mycket lugnare. Hon behöll sin härliga personlighet, men den där stressen och att vakta buren försvann. Hon är fortfarande lite mer spattig än Hugo, och inte lika kelig, men det går fortfarande att mysa med henne. Det var otänkbart innan. :P

Nu delar hon bur med Hugo, min kasterade hane, och det går hur bra som helst. De gruffar lite ibland, men inte alls på samma sätt som innan.

Hugo till vänster, Räkan till höger! :)

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

Facie
2014-09-18 13:40
#13

#9 Hämtade in lite grenar nu i morse också och då åt han som bara den, så skönt. Nu börjar han bajsa normalt också, inte lika lös som förut :)
Jahja, men så bra då! Min hane hade inget "hanigt" beteende alls faktiskt, hade gärna haft honom okastrerad om de inte vore för att han ska få en tjej.
Hur såg din kanins sår ut efter ingreppet? Var han mycket svullen?

#10 Men åh vilken härlig bild! Så bra att det är bättre nu, det beteendet verkar verkligen kul för dig eller henne!
Jag funderar nämligen på hur jag ska göra nu när jag köper hona. Är ju bra att kastrera för hälsans skulle men eftersom det är ett större ingrepp så är jag samtidigt osäker på hur jag ska göra…

Pretty wise //

Annons:
Hell
2014-09-18 20:03
#14

#13 Ja, jag tyckte att det var otäckt och det kostade ju även en slant, 1200:- betalade jag på Valla Djurklinik. De hade en kaninvan veterinär som kom in ibland, så fick vänta en månad på tid men det var det värt bara för att få någon med erfarenhet av kaniner.

Just hälsoskälen känns ju väldigt viktigt med honor, och sen allt det där med stressen gjorde att det kändes "värt" det även ifall jag var sjukt orolig hela dagen på att något skulle gå fel. Men det gick bra och hon mår tusen gånger bättre av det. :)

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

Facie
2014-09-19 14:08
#15

#14 Jag betalade 1 000kr för min hane, men han kasterades ju iofs på en smådjur/exo klinik och de är ju experter så jag får skylla mig själv.
Gud vad skönt att det blev så bra med din hona!

Det går verkligen otroligt dåligt för mig.. Min lilla hane har ett stort intresse av att slicka på såret vilket gjort att det blivit väldigt irriterat. Har mailat djurkliniken bilder och de säger att jag måste ha tratt alt övervaka honom ständigt 24/7. Provade tratten förut och det gick rent åt helvete.. Var rädd att han skulle skada sig så nu vaktar jag..

Pretty wise //

Hell
2014-09-19 22:25
#16

#15 Jag kastrerade inte hanen själv utan han var kastrerad när jag fick honom, men tror det gick på 600. Sak samma, i det långa loppet rinner ju dom där extra hundralapparna ut i sanden. :) 

Hm, jag vet att folk har använt sig av t-shirts istället för just trattar eftersom att de inte är sådär jättelätta att ha att göra med alla gånger. Kaniner är ju inte så stora men om du känner att det är värt kanske det finns någon bebis-onsie eller liknande? Kan ju vara värt att testa i alla fall. Kaniner kan vara så j*kla envisa! ;)

Typ såhär tänker jag

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

Facie
2014-09-20 08:50
#17

#15 Jahja, vad skönt för dig att slippa en sån process… Ja och jag har verkligen fått så otroligt bra med service och hjälp. Har mailat bilder på såret två dagar i rad för jag varit orolig och då har veterinärerna ringt upp och sagt att de ser bra ut osv. 

Han har vant sig vid tratten nu efter mycket om och men.. Han har lärt sig äta och ta sig runt utan att slå i sig. Men det är ju precis som hon skriver i artikeln; han verkar ju så ledsen och obeväm. Så fort jag tar av den kastar han sig på sidan och riktigt njuter av att ligga het utsträckt :/
Problemet med tröjan är ju att den måste täcka bakdelen så väl och jag är rädd att de ska fastna bajs och kiss i den. Men tror nog jag ska prova iaf…

Pretty wise //

Facie
2014-09-20 08:57
#18

Läste nu att man även kan försöka tillverka av en strumpa… Min kanin är ju så otroligt liten så de kanske kan funka!

Pretty wise //

Upp till toppen
Annons: