Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 742 ggr
em.nord
2014-09-16 07:18

Bygga bo utanför lådan

Hej. När min hona parades fick hon flytta in i ett eget litet krypin med en bolåda. Nu har hon själv aldrig varit mycket för att sova i låda eller under hyllor utan hon har sin säng bredvid lådan just nu. Där har hon lagt hö och halm som ett fågelbo. Jag är liiiiite nojjig att hon ska boa utanför lådan o lägga sina ungar där. När hon har varit skendräktig? har hon boa duktigt i huset. Men OM hon lägger ungarna i ett ordentligt byggt bo fast utanför lådan ska jag låta de ligga där? Eller lägga in de i lådan? Hon är inte någon van mamma kan jag tillägga :) Läst lite på andra forum och verkar vara många som har honor som bygger utanför lådan utan problem…

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Annons:
tlover
2014-09-16 07:29
#1

Vi hade en hona som byggde bo utanför bolådan då det fortfarande var ganska kallt på nätterna (i maj men vi bor ju i Lappland så det är ju fortfarande frost på nätterna). Bolådan använde hon som toa. Kullen blev på 8 ungar och alla klarade sig finfint

Det funkade utmärkt, jag har aldrig sett en kanin som byggt så bra bo faktiskt. Själv skulle jag inte flytta boet.

När kaninungarna blev nog stora flyttade dom frivilligt in i bolådan men eftersom det var mammans toa blev det lite jobb i början innan mamman fattade att man inte skulle gå på toa där.

l'm back

em.nord
2014-09-16 11:32
#2

Ah okej. Ja det var lite kylan jag tänkte på. Kaninerna bor inne men i ett rum bredvid garaget så det är inte jättevarmt men heller inte kallt såklart. Kan tänka mig runt 10' under nätterna nu. +- nån grad. Dragfritt. Men kan ställa in en värmefläkt om det behövs men tror inte det behövs…

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

tlover
2014-09-16 11:36
#3

#2 det behövs inte alls, många kaninhonor får ju kullar i minusgrader och klarar det galant. Boet gör det ju bara i princip vindskyddat, det är ullen som håller kvar värmen.

Skulle kaninungar inte klara av +10 skulle man ju aldrig kunna ta kullar ute i Sverige då det ofta är kallare än +10 på natten.

Värmefläkt tror jag bara är slöseri med pengar ev till och med dåligt (i varmare områden i tex USA tar man inte kullar på sommaren eftersom det då blir för varmt för kaninmamman och ungarna)

l'm back

[tintilar]
2014-09-16 15:10
#4

Jag hade låtit henne boa vart hon vill. Lägger hon dom utanför lådan så duger det säkert fint. Sålänge inga rovdjur kommer åt ungarna. Hon kommer att se till att bädda varmt.

[vanilla skye]
2014-09-16 15:58
#5

Inga problem! Gör honan ett bra bo utanför bolådan så spelar det inte någon direkt större roll vars de föds.

Upp till toppen
Annons: