Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 662 ggr
Yrstyre
2014-09-15 21:03

Bajsar inte

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Igår hittade jag och min sambo en tamkanin utomhus utan uppsyn. Vi fångade in den och anmälde den försvunnen hos polisen. Ingen har än så länge velat få henne tillbaka så hon bor hemma hos oss nu för tillfället. 

Hur som helst tog vi hem henne vid runt kl 10 igår förmiddags och sedan dess har hon inte bajsat en enda gång. Innan dess vet jag inte hur hon haft det, mått eller hur länge hon varit ute själv.

Hon äter mycket. Igår gav vi henne sallad, morot och gurka och idag köpte vi hö som hon ätit av. Hon var väldigt rädd och stressad igår men rör på sig betydlig mer idag och vågar utforska större områden. Hon tvättar sig och har legat platt på magen idag i sin bur lugnt och bekvämt.

Jag har idag försökt massera magen på henne för att se om hon kan få ut något bajs men det har inte lyckats än. Ska pröva att ge henne lite kaffe nu för laxerande effekt.

Finns det något annat jag kan göra innan jag ringer veterinären och åker dit med henne imorgon? Har jag missat något? Någon som kan dela med sig av erfarenheter eller tips??

Annons:
Frosstis
2014-09-15 21:05
#1

ge inte kaffe!😐 kan inte tro att det är bra för kaniner. Försök få henne att röra på sig.

När min kanin var dålig i magen så matade jag honom och fick honom att springa runt på min matta (jag lockade honom med mat) och då kom det massa pluppar.

[Sockertoppens_kaniner]
2014-09-15 21:08
#2

#1 Har aldrig hört något om kaffe till kaniner, så vet därför inte om man kan ge det eller inte. Du får gärna motivera varför det inte ska ges, så får man en förklaring. :) Edit: Postade samtidigt som du ändrade ditt inlägg, så såg inte att du ändrat! :)

Frosstis
2014-09-15 21:10
#3

#2 Jag är inte säker om man kan ge kaffe till kaniner eller inte, men kan verkligen inte tänka mig att det är någonting de ska dricka! Vet att man kan ge te till ex råttor, men aldrig hört att man kan ge kaffe till kaniner. Skulle inte ta den risken utan att veta säkert om man kan eller inte.

[Sockertoppens_kaniner]
2014-09-15 21:11
#4

#3 Hade inte heller tagit risken, låter inte så bra. :/

[[Rabbitsforlife]]
2014-09-15 21:17
#5

Ifall kaninen inte fått igång magen än så massera som du själv skrev, se till att den rör på sig. Släpp den lös på golvet och puffa den lite på rumpan för att hålla den i rörelse hela tiden och sen kan man även försöka ge lite olja som kan vara bra för att magen ska komma igång igen. Försök att undvika att ge gurka, morötter och salad då ni inte vet om magen är van vid det sen tidigare och det kan göra så att magen hamnar i obalans utan ge bara hö till att börja med.

Frosstis
2014-09-15 21:18
#6

#4 Nää.. nu kanske TS redan hunnit ge kaffe. (postade mitt första inlägg så fort som möjligt eftersom det var bara 2 min sedan TS skrev sitt inlägg och redigerade i efterhand. som svar på #2 :p)

Annons:
Yrstyre
2014-09-15 21:27
#7

Jag läste att kaffe kan ges på följande sida: http://kaninmagazinet.se/2013/september/hur-agera-vid-magstopp.html
Jag såg också det nämnas i någon forumtråd för samma problem.

Jag hann redan ge henne innan jag läste era svara. Jag gav henne dock mycket lite och jag hoppas att det inte är farligt. Jag trodde det var ett vedertaget knep då det nämndes på denna sida men så verkar det ju inte vara.

Jag har tagit bort alla annan mat innan idag och ger bara hö. Hon får springa runt på golvet just nu för att få igång magen.

Frosstis
2014-09-15 21:33
#8

#7 Ok vad bra, då ska det nog inte vara någon fara om du läste det på kaninmagazinet =)

Lycka till:)

[Sockertoppens_kaniner]
2014-09-15 21:37
#9

#7 Då låter det som att du gjorde rätt, eftersom det står på kaninmagazinet! :)

AkaiTsuki
2014-09-15 21:41
#10

Jag har också gett kaffe till en kanin en gång och det gick finfint!

//Joanna

Yrstyre
2014-09-15 21:46
#11

Oj, nu har hon bajsat en jättehög! :D Vilken lättnad.. Tack så mycket för hjälp och stöd! Så jag kan konstatera att massagen och eventuellt kaffet gjorde susen!

[Sockertoppens_kaniner]
2014-09-16 18:05
#12

#11 Skönt att höra! :)

Upp till toppen
Annons: