Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3367 ggr
Cindy S
9/13/14, 8:05 PM

Kanin eller katt?

Nu ska jag ställa en fråga som kan verka knasig, men läs ändå;

Kan en kanin "ersätta" en katt?

Jag vill jättegärna ha en katt, för de är keliga men samtidigt självständiga(jag vill gärna ha ett djur som låter sig klappas) men har inte råd och vet inte när jag skulle kunna ha det. Att jag bor i en 36kvm lgh gör det inte bättre. Så då har jag letat efter alternativ. Kanin och hamster är de djur som verkar vara bästa alternativen, och guldhamster ska jag köpa den här månaden. Men jag funderar starkt på ett djur som man faktiskt kan  klappa med hela handen, som man kan med en katt.

Jag har läst på och vet att det är individuellt, att vissa kaniner är gosiga och vissa är inte det, men jag undrar hur ni som har båda djuren upplever skillnaden. Är kanin för annorlunda?

Jag vet att de inte kan drapera sig över en på samma sätt eller spinner när man klappar dem, men hur är de annars när man gosar med dem? Är de mer "klappa försiktigt på" djur? Jag har försökt komma ihåg hur det var när jag hade kanin som liten och se på youtubevideos, men det är svårt att se hur de är.

Jag funderar på att helt enkelt fixa bur och allting och hitta en uppfödare som är villig att ta tillbaka kaninen om jag visar att jag tänker "en att skulle göra så och så istället", men det är ju bra att få raka svar från katt- och kaninägare innan jag börjar bygga bur.

Och självklart beror det på individer. Precis som när man köper katt kan det ta månader innan jag hittar rätt djur för mig.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
[hattifnatten]
9/13/14, 8:26 PM
#1

Jag har haft både katt och kanin, men har numera bara kanin, pga allergi mot katt.

Älskar både kaniner och katter, men det är helt olika djurarter och inte riktigt jämförbara, tycker jag.  

Kaniner kan bli väldigt personliga, och de kan också "spinna", även om det låter annorlunda.

Vet inte vad du menar med "drapera sig", men ett par av mina kaniner hoppar upp till mig i soffan, vill kela och slickar mig i ansiktet.

Nu bor mina kaniner ute, kan tänka mig att kaniner som bor inne blir ännu mer personliga och keliga.

Zabbio
9/13/14, 8:44 PM
#2

Hur skulle kanin vara billigare än katt?

Jag brukar jämföra min första kanin som en blandning mellan katt och hund - det går att träna lite tricks osv men för det mesta skuttade han runt själv som an ville, och de är inte lika uppmärksamma på människan som hundar ofta är (hunden är ju avlad för att lyssna på just människan i många tusen år). Han kom självmant fram och ville bli  upplyft.

Jag upplever hankaniner som mer keliga.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

IdaKw
9/13/14, 8:45 PM
#3

Mina kaniner är som katter, dom springer runt på golvet,  tigger, "spinner", sover i sängen ibland haha och hoppar mer än gärna upp och gosar i soffan :)

Zabbio
9/13/14, 8:47 PM
#4

Vet inte var du finns men vill du ha kanin på prov ett tag och se om det funkar för dig så har jag ofta kullar. Och kan ta emot den igen om det inte fungerar, betalar dock inte tillbaka något inköpspris.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Lollo 97]
9/13/14, 9:40 PM
#5

Kanske OT men, om du klappar en kanin och den tycker det är skönt så kan dom hacka tänder men det är jätte mysigt tycker jag iallafall. Ni andra får gärna rätta mig om det är fel.

Cindy S
9/13/14, 9:43 PM
#6

#1 & 3

Det låter ju mysigt. Med drapera menar jag hur katter lägger sig i knät på mage, rygg, sidan, som trasdockor.

#2 & 4

Jag trodde blötmat och veterinärkostnaderna gjorde katterna till åtminstone dubbelt så dyra?

Jag bor i en etta och jag läste på din sida att du har större kaniner, så det skulle nog inte gå att pröva. Men jag finns i södra Dalarna.

#5 Jag tycker det låter skoj. Då vet man att de gillar det.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
[hattifnatten]
9/13/14, 9:57 PM
#7

#6  Ok, då förstår jag!   Så gör 3 av mina kaniner också,  nu är mina kaniner utekaniner som sagt,  så jag kan inte svara på hur de betett sig om de bott inne.  

Blötmat?   

Ja, kaniner har ett särskilt läte när de trivs :)

Zabbio
9/13/14, 10:15 PM
#8

#6 Om du tänkt ha dem frigående så funkar en etta alldeles utmärkt även för större kaniner ;)  Inga djur bör sitta i en liten bur hela livet, oavsett om de väger ett kilo eller är i katt-storlek.  Är de inte frigående så skulle jag nog säga att170-200cm x 60cm bur ändå är minsta mått när de är instängda, oavsett om det är en dvärg eller jätte.

 De flesta av mina går neråt mot medelstora nu. Men visst, det är inga hermelinkaniner precis. :) Du avgör själv. Det är ju en bit bort också.

Veterinärkostnader är ju ungefär detsamma om djuret blir sjukt. Men visst.. maten är väl kanske något billigare.  Om du köper hö av en bonde/hästgård och kör på vettiga pellets (hästpellets funkar ganska bra till en sällskapskanin, om den alls behöver pellets. De har lite lågt protein för att avla på enligt mig). Men de bör även få lite färskt grönt osv, enligt min mening.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[zendaimimon]
9/13/14, 10:18 PM
#9

Min erfarenhet säger att katter och kaniner är ungefär lika dyra. Mina kaniner är frigående inomhus så både de och katten har papperspellets i sina lådor, det blir dyrare till kanin eftersom en kanin kissar mer och er mycket mer avföring.

Veterinärkostnaden är också ungefär detsamma. En frisk kanin eller katt behöver man inte ta till veterinären (om det inte är en utekatt som ska vaccineras då) men kastration är dyrare för kanin än katt.

Mat beror helt på vart man köper. En kanin blir fruktansvärt dyr i drift om man köper allt hö i en djuraffär och ska man ha pellets varierar priserna väldigt mycket beroende på märke och kvalité. Så mat till en kanin kan bli mycket dyrare eller billigare till kanin beroende på vad man ger dem för mat och var man köper den.

sfut
9/13/14, 11:23 PM
#10

Jag förstår att du tycker att valet är svårt, jag ska försöka lista lite.

Katter upplever jag sitter mycket hellre uppe och myser i soffan och sover i sängen jämfört med kaniner. Mina kaniner är väldigt sociala och älskar kel men vill helst sitta nere på mattan och uppskattar inte alls att vara i knäet. 

Katten är enklare att ta till veterinären eftersom de flesta veterinärer är kunniga på katt till skillnad från kanin. Veterinärkostnaderna är dock desamma.

Jag tycker att kaninbajs och kaninmat är betydligt trevligare att hantera än kattens dito men kaninerna skräpar å andra sidan ganska mycket inne, det lyckas alltid bli hö överallt och det är inte alltid helt lätt att få kaninen att bara bajsa på lådan (kiss brukar hamna rätt).

Kaniner kan du träna och göra saker med på ett annat sätt. Jag tävlar med mina i hoppning och är ofta ute minst två gånger/månad. 

I matkostnad tror jag mina tre ligger på en 300 max tillsammans och då köper jag hö för 159 kr/bal.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Namiko
9/14/14, 7:08 AM
#11

Mina katter är helt klart gosigare än mina kaniner, hankaniner är dock mer för att gosa än honor enligt mina erfarenheter. Min hankanin är inte särskilt gosig men jag får klappa honom utan problem, mest kommer han dock fram för att putta på mig med nosen och få lite uppmärksamhet/mat medan katterna gärna sover brevid mig på natten och kommer fram enbart för att bli gosade med. Han är dock bara 4 månader än så länge och dom är inte mycket för att sitta stilla i den åldern.

Mina kaniner kostar snäppet mer än mina katter i drift. Har två av varje och katterna ska ha kattsand och mat vilket går på ca 330:-/månad + försäkring, kaninerna ska ha hö, papperspellets till toalådorna, grönsaker varje dag samt kraftfoder vilket landar på ca 400:-/månad. Jag ska dock försöka få tag på hö direkt från en bonde för att få ner kostnaden lite. Har man små kaniner så går kostnaden ner en del, mina väger 3,5 och ca 4kg (växande belgisk jätte så han kommer dubbla sin vikt). Det var mycket billigare när jag hade hermelin och dvärgvädur.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[thildaaaa]
9/14/14, 10:40 PM
#12

Mitt val stod också mellan katt och kanin för ett år sedan. Tyvärr måste jag vara ärlig och säga att jag nog hade blivit nöjdare med katt. Jag älskar min kanin jag har nu och så fort jag flyttar hemifrån och har råd så ska jag skaffa katt också. Jag trodde att katt var dyrare och jag tänkte att kanin var roligare pga hoppning, tricks osv men kaniner är inte så gosiga enligt mig… ibland gosar jag med honom i sängen och då gör han sitt njutande ljud, men sen måste jag ta in honom i buren igen… det är ej som en katt som jag kan sova med liksom. Dessutom så har kaniner långa vassa klor som de ej kan dra in så man måste liks ha långa byxor eller långärmat på sig när man gosar. Tänk igenom ordentligt vad du ska köpa, tror du skulle gilla dem båda, men tänk på för och nackdelar! Det är många år som både kaniner och katter kan leva, många år framåt att vilja vara med sin älskling och inte glömma bort hen i en bur och känna sig skyldig. Jag hoppas det ej blir så för mig för jag vill ej behöva utsätta min kille för ett "mamma-byte" 

lycka till! <3

[zendaimimon]
9/14/14, 10:57 PM
#13

#12 Du måste absolut inte sätta in don kanin i buren igen efter att ha kelat, tvärtom.  Mest av allt för kaninens skull såklart (ingen kanin mår bra av att tillbringa en stor del av dygnet i en bur) men du själv får så otroligt mycket bättre kontakt med kaninen om du istället har den frigående i ditt rum. :)

Annons:
Frosstis
9/14/14, 11:05 PM
#14

#12 (hela inlägget är inte riktigt mot dig, så ta inte illa upp om jag offendar dig! <3)

Jag håller inte riktigt med dig.. man måste inte sätta tillbaka kaninen i buren om det inte finns någonting farligt som kaninen kan sätta i sig/göra om den är frigående, och jag tycker både du och TS borde prova att kaninsäkra rummet och göra era kaniner frigående. Sådan gemenskap man får, tycker det är så mycket bättre med kanin än katt (jag har provat båda). Ibland på kvällarna har jag fått tända lampan för att vara säker att kaninen inte är i sängen eftersom jag många gånger upptäckt att han ligger i min säng när jag släckt lampan för att sova, så han har också velat ligga och sova med mig.

Tycker att katter är lite, för "försiktiga" liksom, man kan inte rufsa dom i pälsen utan att de blir sura (drar inte alla katter över en kam! såklart), vågar ex inte klappa en katt på magen för är rädd att bli riven;) tycker kaniner är hundra gånger bättre än katt och att kaniner blir mer som en hund om man har den frigående.

Frosstis
9/14/14, 11:09 PM
#15

Och förresten! Som man brukar säga med många djur är att de blir till det du gör dom till! Låter du en kanin sitta i en liten bur på bakgården hela dagarna och bara går för att ge mat och städa buren blir de ju inte gosiga eller sociala. Men har du dom i ditt rum och låter de skutta fritt och matar dom mycket från handen så blir de hur gosiga som helst. Sen finns det ju såklart de kaniner som är utekaniner och är extremt sociala (haft den upplevelsen) men tycker det är en helt annan sak med innekaniner, blir en annan gemenskap. Blir som katt eller hund.

Sedan finns det ju individer som inte gillar att gosa eller att bli klappad, men oftast så blir de till det du gör dom till! =) Ibland tar det tid bara, men det är absolut värt det. Har en hund och min förra kanin var bättre än honom, skulle jag våga säga.

Cindy S
9/15/14, 2:18 AM
#16

#7

Blötmat=mat på burk. Hört att det är bra i jämförelse med torrfoder, men dyrt.

#8

Jo, frigående skulle kaninen vara, men ifall man åker bort under dagen så vill man förstås ha stor bur den kan vara i under dagen, och då skulle en mindre kanin ”lida” mindre och jag få bättre samvete. Jag är nyinflyttad i min etta så jag avväger fortfarande ifall jag har plats för kanin.

Veterinärkostnaderna för katter har jag för mig är högre pga av ”obligatoriska” vaccinationer, tandsten, avmaskningar. Men jag kan inte säga att jag läst så mycket om det. Ifall jag bestämmer mig för katt istället för kanin så hade jag förväntat mig att få spara längre till min buffert är det jag menar. Är det kanske dumt att tänka så?

#9

Är det inte årliga veterinärkostnader för katter man inte kommer ifrån? Är inte maten till katt dyrare om man köper mat på bur?

__

Det verkar som om det är väldigt individuellt angående hur katter och kaniner är. Så då får jag vända mig till kostnaderna, och där verkar ju en dvärgkanin vara det ”bättre” valet. Om det inte är för lätt att generalisera där med? Hö kan jag köpa i bal och förvara hos min mamma med(hon hade hö till sin bortgångna häst vid sitt hus).

_

#14

Jag har fått en annan syn på kaniner vs katter när det gäller att klappa. Vi hade utomhuskaniner som kan ”klappade försiktigt” och katter man kunde hålla i famnen och rufsa om i pälsen(inte som med en hund, men nära nog). Kan det vara likadant med kaniner? Jag har försökt hitta videos på hur mycket kaniner ”tål” men hittar mest försiktiga klappningar.

#15

Exakt, det är mycket individuellt. Det kan också vara ett lotteri. Så en vuxen kanin eller katt vars temperament är känt blir det nog. Frågan är ifall kaniner är bra på att överföra sin kärlek till en ny ägare. Jag vet att katter kan det, men hur är det med kaniner? Vet någon?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[vanilla skye]
9/15/14, 8:07 AM
#17

Jag har haft en kanin som Var som en hund, gick med honom i koppel, hade han lös på gården och kom på inkallning, mycket sällskaplig och personlig. Många ville köpa han av mig pgr av det. Men en sommar försvann han , när han var på bete ute på landet. Kan tillägga att de var en jättekanin på ca 10 kg :)

[zendaimimon]
9/15/14, 8:59 AM
#18

16# Jo många tar ju med katten på hälsokontroller, men det är inget alla ser som obligatoriskt om deras katt inte visar några som helst tecken på sjukdom eller dåliga tänder (tandsten går t.ex att förebygga och det märks på andedräkten om de har det).  Avmaskning är inte heller särskilt dyrt att köpa.

Det beror helt på var du köper maten.
Köper du hö i djuraffär till din kanin kan det lätt gå på femtio kronor i veckan för bara hö och sedan dessutom pellets om du ska ha det, men priset på blöt kattmat varierar också väldigt.
Så det kan bli mycket dyrare för kanin men det kan också bli mycket billigare. Själv köper jag en höbal för 60 kronor av en bonde som håller i över en månad till tre kaniner som dessutom inte får pellets utan enbart hö och lite grönt vilket såklart gör deras mat billigare än kattens som kostar runt 15 kronor per burk. 

Jag stänger heller inte in mina kaniner när jag inte är hemma, det finns ingen anledning till det. Om din kanin lärt sig att inte gnaga på allt och om du skyddar saker ordentligt finns det ingen anledning att stänga in den i en bur. :)

Frosstis
9/15/14, 9:52 AM
#19

Köpte min kanin när han var 2 år. Jag kunde rufsa han jättemycket i pälsen och leka runt med honom, han har aldrig någonsin bitit mig, knappt rivit mig! Han gav mig all sin kärlek och var även jättesnäll mot nya människor. Han slickade alltid på mig överallt, lämnade pussar för att visa sin tacksamhet. Låg han i buren och jag i sängen gjorde jag pussljud, då sprang han bokstavligen till mig och hoppade upp i sängen. =) Kaniner är underbara.

[thildaaaa]
9/16/14, 9:29 PM
#20

Jag kan ej ha min kille helt frigående för att han vid upprepade tillfällen kissat i min säng på min kudde och min matta… Dessutom ätit upp många sladdar speciellt dyra apple skaddar så klart… Jag har alldeles för mkt ömtåliga spännande grejer i mitt rum som lätt skulle kunna ätas upp om jag lät honom vara helt fri… Han hoppar upp i min säng så fort han får chansen och sen skuttar han runt där och bajsar å om jag har riktig otur så kissar han också… Har precis skaffat ny säng vill ej få kaninkissfläckar på den… Så nej jag kan ej somna med honom lös i rummet förstår inte hur någon kan ha ett så kaninsäkert rum stt det är möjligt… Dator mobil lampa högtalare osvosv sladdar överallt

Annons:
sfut
9/16/14, 9:46 PM
#21

#20 Jag har helt enkelt anpassat mig. Inga sladdar drällandes i rummet, TV:n är inhägnad och en grenkontakt på skrivbordet håller kaninerna borta från datorladdaren.  Det enda som skulle kunna vara i fara är sänglampan. :)

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Zabbio
9/16/14, 9:47 PM
#22

Kan bara prata för mig själv men alla sladdar hos mig är vid skrivbordet, vilket skulle vara ganska enkelt att spärra av.
Annars kan man leda sladdar genom metallrör om man verkligen vill säkra rummet, stryka krubbitar-medel på trä-lister/möbler som inte ska tuggas på, eller skydda dem på annat sätt.
Det går att relativt snyggt bygga för tex bakom soffor osv så att de inte kan springa  bakom och kissa/tugga… beror ju helt på hur mycket arbete man är villig att lägga ner och om man kan tänka sig att offra lite :)

Men vill man inte bygga om hela rummet så kan man iaf dela av en del så att kaninen har viss yta att springa på. Kompostgaller kanske känns  fult i längden, men någon form av snyggare staket bör ju gå att ordna som passar ok med resten av inredningen.

Såg just hur Silverpil sprang n runda i sin bur, över kanten på lådan, sladdade lite i svängen och gjorde ett glädjeskutt rakt upp. Jag är glad att han kan det, det hade inte gått i en vanlig inne-bur :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Cindy S
9/16/14, 10:49 PM
#23

Jag kan nog avhägna sängen och badrummet(vill ha dörren öppen så att våta handdukar kan torka). Och sen kan jag ställa gallret runt buren som  en Hage och lämna den öppen när jag lämnar lägenheten. Då kan jag köpa en minimumbur utan dåligt samvete. Matta så att kaninen har någonstans att springa på är ju bra också. Någon som  vet ifall kaniner och katter lätt repar upp trägolv.

Jag undrar ifall någon här haft haft dvärgkanin och katt och kan jämföra kostnaderna? För just nu verkar det vara det det hänger på, (och att hitta rätt individ).

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Zabbio
9/16/14, 11:06 PM
#24

#23 Jag skulle säga att kostnaderna är detsamma för båda. Jag betalar inte mycket för mina katter, och inte mycket för mina kaniner heller. Vaccination, ev. kastration, försäkring är ju ätt för dig att kolla upp. Foder, spån/kattsand är ganska likvärdigt, beror på vad du köper.

Så frågan är snarast vilket som passar dig bäst, katt eller kanin? Jag har båda men föredrar nog kanin. Det är mer min typ av husdjur, både självvständiga och lätta att träna. Nackdelen är att man nog får räkna med att sopa upp små pluttar ibland, även om mina nuvarande varit förvånansvärt renliga.. två pluttar har jag hittat utanför lådan de senaste dagarna när de haft tillgång till Hage.

Mina katter förstörde väggen i min lägenhet på ett ställe. Kanin har jag inte haft inne/lös, men de kommer sannolikt gnaga på oskyddade lister och liknande, dra tapeter osv om de kommer åt. Det går ju att förebygga.

Katter repar inte trägolv alls - om de inte få för sig att vässa klorna på dem. Eller protestkissar utanför lådan (har hänt men det är det ju inte alla som gör). Katter har ofta ovanan att vässa klorna på möbler och saker man inte vill att de ska använda, och det känns för mig svårare att skydda OM de visar det beteendet - kaniner gnager ju och kan avhållas med krubbitarmedel.  Men klor har inga smaklökar..
Kaniner med klippta klor bör inte repa golven.. men det lämnar jag till någon med mer erfarenhet att bekräfta. (Passar på att påminna om att kaniners klor måste hållas efter - det är lätt att missa om man inte år höra det. De får trycksår om klorna  blir för långa, då lägger e bak vikten på hälarna för att avlasta och får såriga svullnader där, som kan vara jobbiga att läka)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: