Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1443 ggr
jbson
2014-09-11 09:08

Hur många har köp Blocketkaniner?

Hej, är det några här inne som köpt kaniner på Blocket? Hur har eran erfarenhet varit, bra eller dålig? Är det något speciellt man bör tänka på? Den jag har fattat tycke för är en dvv hane på 4 månader. Jag känner att jag har intresset och ett gott hem att ge honom. Har bett att få komma och titta, man vill ju gärna klämma o känna så han är snäll och titta på tänder, ögon, nos så han ser frisk ut. 😄 Men bör jag tänka på någonting mer? Tacksam för svar

Annons:
tlover
2014-09-11 09:14
#1

Vi har köpt "blocketkaniner" några gånger, jag annonserar också själv på blocket. Det är många genbanker som annonserar på blocket också, jag har blandannat sålt kaniner till dom som blivit genbank tack vare blocket.

Det har gått bra varje gång trots att vi aldrig far och kollar på kaninen i förväg (dom är oftast för långt bort), men då köper vi alltid från genbank.

Bara för att kaniner säljs på blocket så behöver det inte betyda att det är nått negativt.

Det enda jag skulle vilja veta förutom det du redan fått veta är lite om föräldradjuren om det är möjligt av vad jag kan komma på just nu i alla fall.

l'm back

jbson
2014-09-11 09:27
#2

Tack! Ja det ska jag fråga efter.

Mickis1994
2014-09-11 09:32
#3

Jag har köpt en "blocketkanin". Det var en hoppkanin som även var annonserad på blocket. Vad en blocketkanin är svårt att säga. Vet flera uppfödare som brukar annonsera där på sommaren/våren då de har många kullar. Men antar att du främst syftar på kaniner som folk har tröttnat på? Eller blivit "allergiska mot"?

Däremot har jag sålt kaniner via blocket, har gått hur bra som helst och fått så bra köpare till dessa kaniner. 

Jag skulle om jag var du precis som du säger, klämma och känna på kaninen. Fråga lite om föräldrarna, kaninens vanor (ute/inne, brukar den få Motion mm), fråga även om den har varit sjuk eller föräldarna. Och kolla tänderna ordentligt! 👍

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

jbson
2014-09-11 10:24
#4

Tyvärr blir det nog ingen nin denna gång! Säljaren hade blivit översvämmad av intressenter och en skulle komma redan nu i em. Jaja, det kommer fler tåg.

[Milicious]
2014-09-11 10:39
#5

Hej Jag har köpt 3 kaniner via blocket. De två första mycket bra. Varav den ena från en registrerad uppfödare. Den tredje kaninen var väldigt överviktig och äldre än vad jag trodde (gammal bild i annonsen men helt klart mitt eget fel) Kunde inte rvätta sig själv så bajs fastnade. Utseende mässigt är hon prrcis vad jag vill ha. Sen började hon morra och anfalla i buren. Jag följde råden jag fick här på KIF och nu har hon lugnat ned sig. Iaf mot mig. Kaniner och hundar är hon inte glad på om de knatar förbi. Jag såg oxå en 4mån dvv. En hane i Göteborgsregionen. Så fin. Kan du åka och titta så gör det. Och fråga frågor.

SmillaM
2014-09-11 11:08
#6

Ja mina två första kaniner var köpta på blocket. Dem kom från en ''seriös'' privat person. Då var jag helt okunnig på kaniner så jag trodde att dem var en ras som hette lejonhuvad hermelin. 😂Lady som jag fick hem i söndags, hittade jag på blocket, men var då en annons från Västerby's kaningård. Så allting gick bra där.

Se till att kaninen är frisk och så om du kommer och tittar så är det nog inga problem 😛

Aktiv på kanin.ifokus.se

Annons:
ALEVIUSS
2014-09-11 11:25
#7

Brukar kolla på anonser på blocket av ren nyfikenhet. snubblade över en annons nyss, någon som säljer Gottlandskaniner som genbank. I annonsen skriver dem hur tåliga o friska dessa kaniner är.

Att "Lantraskaniner är billiga i drift. Lever på gräs, hö och små mängder havre."

what? vad lever andra kaniner på för mat undar jag? :p Och ingen pellets? Hur ska en utekanin klara sig då?

Underst har dem skrivit fakta om kaniner rent allmänt. Tex att "En kanin lever ungefär fem år".  5 år!? Vad är detta för knasfakta undrar jag? haha!

jbson
2014-09-11 11:30
#8

#5 det är med största sannolikhet samma vi tittat på 😉 Ångrar att jag inte skickade sms på en gång utan jag mailade då det var rätt sent och säljaren berättade idag via sms att hon inte hunnit gå igenom alla mail utan tog samtal/sms först. Åh ville verkligen kika på den lille killen !

[Milicious]
2014-09-11 11:57
#9

#8 Sms är alltid bättre än mail. Han är ursöt. Tråkigt att du inte hann men det dyker upp fler ; 0)

Viccan92
2014-09-11 16:45
#10

Jo jag har köpt ett par via blocket. De sista däremot hittade jag via uppfödares hemsidor.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

[AnimalLover1]
2014-09-11 17:01
#11

Både Skutti och Pix är köpt via blocket, och ångrar inte en enda sekund med de, så ja det var ett bra köp :)

Svado
2014-09-11 17:43
#12

Jag har köpt en av mina kaniner på blocket. Har inget o klaga på.

Gå inte på myten att djur på blocket är skräp eller att folk som lägger ut annonser på blocket är dumma i huvet, visst finns det tomtar där som inte borde få finnas som lägger upp annonser MEN största flertalet är helt vanliga människor som är vänliga o seriösa.

Blocket är ju ett utmärkt sätt att sälja kaniner på. Förstår inte riktigt varför en del tycker det är "mer seriöst" att lägga upp kaniner till salu på sin egen hemsida istället för på Blocket. Det är ju internet bägge delar.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

tlover
2014-09-11 17:43
#13

#7 Gotlandskaniner ska inte ha pellets (är själv genbank för gottisar) även när det är kallt.

Vanligtvis behöver dom inte havre (el annat kraftfoder heller) även på vintern. Däremot kan det gå mängder med hö på vintern.

Gotlandskaniner är skapta för vårat klimat och på mat mer likt vad kaniner hade förr (dvs innan pelletsen).

Anledningen till att h*n säger att dom lever i 5 år kan vara för att de flesta som har gottisar har det som köttdjur och då så är det inte helt ovanligt att dom slaktas när dom går i pension, däremot så är det väldigt liten risk att dom dör av sjukdomar tex efter 5 år eftersom sjukdomar över lag är ovanligt (den vanligaste dödsorsaken om man inte räknar in slakt är att dom blir tagna av rovdjur enligt senaste statestiken)

l'm back

Annons:
VildaVittra
2014-09-11 17:43
#14

#7 "what? vad lever andra kaniner på för mat undar jag? :p Och ingen pellets? Hur ska en utekanin klara sig då?"

På kaninens naturliga föda som inte ger skador på de inre organen som pellets gör månne? Det är snarare annonser där uppfödare rekommenderar pellets som du ska reagera över. 

"Underst har dem skrivit fakta om kaniner rent allmänt. Tex att "En kanin lever ungefär fem år".  5 år!? Vad är detta för knasfakta undrar jag? haha!""

Livslängden hos gotlandskaninen är 5-10 år, så vad skrattar du åt?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Svado
2014-09-11 18:45
#15

#14 Fast njä, kaniner lever generellt sett längre än 5 år. Så där har nog h*n rätt att fnissa till lite :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

VildaVittra
2014-09-11 18:51
#16

#5 Inte gotlandskaninen, det är skillnader mellan raserna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Svado
2014-09-11 18:55
#17

Ja gottisar kanske inte lever längre, vad vet jag, men annonsören hade ju skrivit "En kanin lever inte längre än…" så jag förmodade att den personen skrev om kaniner i allmänhet.

Även om resten av annonsen handlade om en specifik ras. Svårt o veta egentligen om personen som gjorde annonsen menade gottisar specifikt med åldern där, eller kaniner generellt, o menar h*n generellt så är det ju helt fel :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

tlover
2014-09-11 18:57
#18

#15 Fast de flesta som har gotlandskaniner har do i alla fall delvis för kött, då kan ju den generella åldern sänkas.

l'm back

Svado
2014-09-11 18:58
#19

Fast ändå, känns inte sådär jätteseriöst att skriva "en kanin lever i 5 år", när det skulle man kunna säga, precis som du gjorde Vittra, att de lever FRÅN 5-10 år. Då är det ju mer ärligt o skriva "En kanin kan leva i 10 år" istället för att dra till med lägsta siffran som gäller långt ifrån alla kaniner.

Rent spontant utifrån vad jag läste här i tråden om den annonsen så känns det som att personen som sålde kaniner där skrev så för att folk ska "impulsköpa" för kaninen lever ju ändå inte längre än 5 år liksom!

Vad händer om nån köper en kanin o räknar me att ha ett ansvar i 5 år o sen blir djuret helt plötsligt 10. 

Så ja, lite dåliga vibbar där helt klart!

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

tlover
2014-09-11 19:00
#20

#19 Eller så var personen i fråga helt enkelt dålig på att skriva annonser, jag vet jag var det i början.

l'm back

Annons:
pylabruna
2014-09-11 19:00
#21

Jag har just nu fyra kaniner och den första av dessa köptes på blocket, en kelkanin . Och hon är helt underbar.

Svado
2014-09-11 19:00
#22

#18 Fast nej? Så kan man ju inte räkna. Det blir ju väldigt missvisande. Den generella åldern på en kanin ska ju beräknas utifrån hur gammal en statistisk kanin blir "av sig själv" dvs inte pga att en människa avslutar livet genom slakt för köttproduktion.

Man kan ju välja att slakta alla kaniner i hela Sverige när de fyller 1 år o sedan hävda att medelåldern på kaniner ligger på 1 år? Nej det tycker inte jag funkar att använda.

Det blir lite grann som att blanda äpplen o päron.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

tlover
2014-09-11 19:04
#23

#22 Jag menar att det kan vara därför (jag vet inte själv hur föreningen räknat ut medelåldern)

Det kan också vara för att eftersom de flesta själv kan avliva kaniner så är det många som avlivar gottisar själv om dom får tex trumsjuka, blir skadade el liknande och det borde ju gällas i alla fall, för annars kan man ju bara räkna dom som för innan dom kommer till vet (kanske då i svåra plågor).

l'm back

ALEVIUSS
2014-09-11 19:13
#24

#14  vildvittra   Får man inte reagera på att någon skriver så fullständigt fel om kaniner rent allmänt? fattar inte varför du undrar varför jag "skrattar" heller?

#18 tlover Personen skriver några punkter längst ner i annonsen om kaniner "rent allmänt" Och rent "allmänt" lever inte kaniner enbart 5 år. Och ni snackar vi inte om att slakta djuret det är inte vas som tas upp i annonsen heller :)

Ja  Svado det var just det jag tänkte lite på också! Att personen kanske hoppas på impulsköp? Många vet ju att kaniner lever längre än så, finns ju fakta om det för den som söker om kaniner eller hur? aja..

tlover
2014-09-11 19:27
#25

#24 Det kan ju vara det att personen inte var bra på att skriva annonser som sagt, el att h*n inte visste genomsnittsåldern på andra raser.

Sen såg jag inget fel av det du skrev förutom åldern (som kunde ha skrivits annorlunda men det betyder inte att h*n vill att folk ska impulsköpa) av vad h*n hade skrivit i annonsen, pellets behövs som sagt tex absolut inte, eller så har jag spökkaniner.

l'm back

ALEVIUSS
2014-09-11 20:52
#26

#25 tlover  Ja det är en lång annons med mycket text, vi får väl anta att personen råkade skriva fel eller nåt ^^

Jo angående pellets. jag själv är ganska skeptiskt till dessa pellets som är proppade med sojamjöl :/  Men undrar då hur dessa lantraser bygger upp fettlager under höst/vintern när det kan bli -20-30?  Räcker enbart fettfattig hö  ? (Jag vet ju att vildkaniner lever på magerkost förstås).

tlover
2014-09-11 20:59
#27

#26 Vi har en kaninhona som börjar bli lite för fet, hon får bara hö el gräs så nog går det.

Jag vet också om en annan gotlandskanin som blev så fet på hö/gräsdiet att hon tyvärr inte klarade av att föda hennes kull 😕

Med såna kaniner så känns det totalt onödigt att ge pellets för att få ännu fetare kaniner (även om de flesta är normal i hullet som tur är).

Tamaniner överlevde för hundra år sen också innan pellets kom till gemene man.

Däremot äter dom ju dubbelt så mycket hö eller mer på en kall vinterdag än en sommardag så dom får ju i sig energi.

Sen är det ju snarare pälsen som ska vara tjock än fettlagret.

Sen skulle nån kanin behöva extra kraftfoder pga kylan finns det annat att ge än pellets (även om jag aldrig skulle avla på en kanin som behövde kraftfoder pga kyla).

l'm back

Annons:
ALEVIUSS
2014-09-11 21:41
#28

#27  tack för all info!  Gottlandskanin verkar vara en ras för mig! :D

Jag är mycket mer medveten om både min kost (har slutat äta gluten och mjölkprodukter för ca 4 år sedan) och min kanins. Kännde  vanmakt över detta med pellets med soyamjöl men förstår nu att det finns mycket mer att lära sig om deras kost :)  Han får naturligtvis massor av annat än hö o pellets, tex torkar jag trädgrenar o blad nu inför vintern och han får ofta torkade örter o blommor och annat nyttigt.

Och sorry ts   jbson för att vi kommit in på helt andra saker här! :(

VildaVittra
2014-09-11 21:43
#29

#24 Och får jag inte reagera när du skriver fullständigt fel om vilket foder kaniner behöver?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

jbson
2014-09-11 23:49
#30

Haha det är lugnt!#28 Blev ingen Blocketkanin för mig den här gången! Någon lycklig själ hann före mig! 😢 snyft Hoppas verkligen han kom till ett bra ställe!

ALEVIUSS
2014-09-12 15:18
#31

jbson  Vad synd :(  Ja hoppas han får ett bra hem!  Lycka till med sökandet :) Du hittar säkert någon sötnos att ta hand om :)   Såg just bilder på dina kanintöser , dem är så otroligt söta! och i jätte vackra färger!<3

missan´s
2014-09-12 20:00
#32

Jag har köpt kaniner från blocket. Självklart spelar det ju stor roll på vem det är som säljer kaninerna men det brukar gå bra. Lägger även ut annonser när vi har kaninungar eller annat till salu, brukar funka toppen och det är ju för det mesta dels väldigt seriösa och trevliga människor som hör av sig. :)

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Fia9000
2014-09-12 20:47
#33

Uppfödaren till mina kaniner annonserade bland annat på blocket eftersom att hon inte har någon hemsida. (Kaningården är registrerad i skhrf)

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

jbson
2014-09-12 21:29
#34

#31 Ibland ska man ha lite tur, redan på söndag ska jag åka och kika på en godbit till sötnos! En dvv hona på året, hoppas hon gillar mig! Känner mig så glad och förväntansfull! 😜

Annons:
ALEVIUSS
2014-09-17 17:07
#35

Åh lycka till! :)

Upp till toppen
Annons: