Annons:
Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 2341 ggr
[bessiethebeast]
9/9/14, 6:23 PM

Starkare koppel

Nu har Skurt bitit sönder sitt andra koppel, och söker därför efter starkare koppel att köpa. Han gnager på kopplet varje gång det hamnar ivägen för han, eftersom han blir irriterad på kopplet då. Vill helt enkelt hitta ett koppel som är gjort av något material som inte är lika lätt att gnaga sönder. Ett koppel som fortfarande är kaninvänligt, dvs ganska långt och inte så tungt (som tex ett hundkoppel).

Kom gärna med förslag på vars man kan köpa såna koppel, material som funkar till starkare koppel eller liknande :)

Annons:
Fridaaaa
9/9/14, 6:27 PM
#1

Jag har en långlina till mina kaniner, köpt till den lilla hunden men fungerar finfint till kaninerna med. Tunt läderkoppel? Borde inte vara så lätt att bita sönder?

Haft kaniner som bitit förr på koppel men lärde dem att det inte är OK att bita på kopplet.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sugar Mist
9/9/14, 6:28 PM
#2

#1 Inte så lätt att bita sönder? ;) Säg det till den kaninen som tyckte min hunds koppel smakade jättegott!

-

Fridaaaa
9/9/14, 6:29 PM
#3

#2 Skrev "borde" 😉 Man låter ju inte kaninen sitta och tugga på kopplet när man går med den, inte jag i alla fall 😛

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[bessiethebeast]
9/9/14, 7:12 PM
#4

#3 Låter han inte bita i kopplet. Dock bryr han sig oftast inte om det och biter i det så fort det är i vägen (förutom vissa gånger då han är duktig och bara flyttar på det). 

Men en lång lina, vad menas med det? :) Använder du bara en helt vanlig lina?

RebeccaG
9/9/14, 7:16 PM
#5

Jag kan göra något specialgjort åt dig så fort jag fått upp min email igen, har själv problem med kaniner som mördar koppel, so I know the struggle😛

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Fridaaaa
9/9/14, 7:16 PM
#6

#4 Syftade på det #2 skrev när hennes kanin hade tuggat koppel 🙂

Ja långlina för hund eller spårlina om man vill kalla det för det, köpte av en tjej på fb som gjorde tunna. Borde finnas att köpa på andra ställen med och ev byta haken då om det är för stort/tungt för kaninen 🙂

http://www.petster.eu/se/grp/sparlinor-sparselar-langlinor.php exempel fast min lina är inte av samma material.
Fast mitt ser ut som kaninkoppel fast då 5 meter långt. Än så länge hållbart men vet inte hur pass det tål flertalet kaninbett/gnag däremot.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Chanel-]
9/9/14, 7:21 PM
#7

Till en kanin jag hade förr hade jag en jättetunn kedja i änden på kopplet, hon bet inte i den. Har aldrig haft någon annan kanin därefter som biter i kopplet, så nu använder jag bara vanliga koppel.

IceJossan
9/10/14, 8:58 AM
#8

Jag köpte Biltemas tunnaste vajer på 10 meter, funkar asbra!

[Lollo1402]
9/10/14, 3:25 PM
#9

Jag har köpt ett valpkoppel(till min kanin). Det är grym! Den har en liten stålvajer i sig! Tipsar starkt!

[bessiethebeast]
9/10/14, 5:15 PM
#10

Tack för alla tips? :) Ska kolla runt och se vad det blir. 
Pappa har precis fixat det gamla sönderbitna kopplet genom att sätta dit en tunn kedja i slutet av kopplet, så vi har ett något tills jag fixat fram ett nytt. Men får se, det kanske visar sig att det funkar superbra att ha en kedja på kopplet.

IceJossan
9/11/14, 9:30 AM
#11

30cm kedja har jag också på kopplet. Men när jag hade vanligt snörkoppel med kedja i början fick jag hela tiden hålla koll så att kaninen inte bet av snöret längre upp, ovanför kedjan.

Nu har jag som sagt en tunn och formbar vajer, med kedja längst in för att vajern inte ska rycka små pälsstrån från kaninen. Det funkar kalasbra! Bästa köpet hittills ^^,

[bessiethebeast]
9/11/14, 10:39 AM
#12

#11 Jo, jag är lite orolig att han ska göra det. Men får prova och se!

Det du använder nu, med kedja och vajer, det är någonting du satt ihop själv va? :) Låter som en idé jag nog ska prova om kedja + vanligt koppel inte funkar.

ALEVIUSS
9/11/14, 11:28 AM
#13

Men hur lyckas era kaniner gnaga av koppel? :D  Om kaninen börjar gnaga är det väl bara att dra undan kopplet så den inte kommer åt? Eller missar jag nåt? :p

Min gnagar bara ibland på kopplet när den kommer i vägen för honom och han blir irriterad men då rättar jag till linan så han inte kommer åt.

Annons:
IceJossan
9/12/14, 8:29 AM
#14

#12: Kan försöka ta kort på det nån dag!

#13: Fast då måste man ju hålla stenkoll hela tiden och dessutom ha spänt koppel. Har man slappt koppel och har kaninen med sig ut när man sitter och läser eller nåt så går det snabbt för den att gnaga av kopplet. Och även om den inte hinner gnaga av helt så hinner den ändå gnaga sönder det rätt rejält ;)

Det problemet hade iaf jag med min kanin som hoppar och far och ska in bland högt gräs och i buskar.

[bessiethebeast]
9/12/14, 4:45 PM
#15

#13 Som 14 sa. Klart man drar undan kopplet men kaninen hinner ju ändå bita lite, så det slits ju mer och mer.
Sen går det ju väldigt snabbt (särskilt när kopplet redan är gnagt på). Jag brukar ha min kanin på altanen när jag käkar middag ute, och då tittar jag ju inte på han hela tiden, så då har han lyckats gnaga av det. Inget konstigt med det alls.

ALEVIUSS
9/13/14, 10:34 AM
#16

Icejossan   När jag rättar till koppeln behöver jag inte ha spänd koppel för det, jag ser till så att linan  ligger över ryggen och bakom honom :) Han orkar aldrig bry sig nämvärt fr att vända sig om efter linan. (Men så behöver jag inte ha honom i lina så ofta då det går att ha honom lös i långa stunder när vi är ute o går)

Icejossan   sjostedjohanna Ni verkar ha ena ihärdiga kaniner :D Så om koppeln ligger över rygg och bakom kaninen, vänder dem sig om för att hitta koppeln och gnaga på den?  Då kanske en tunn stålvajerlina är de bästa alternativet för er? Fast det kan ju skada kaninens tänder, hade en dvv som blev het galen i en komposthage och tappade framtänderna av allt ganagande 1 gång, :o   som tur är växte det ut snabbt. Hoppas ni hittar en bra lösning.

IceJossan
9/13/14, 11:17 AM
#17

#16 Tja, min kanin vänder på sig mycket och hoppar omkring, är ingen soffpotatis som bara sitter still ;) Så att lägga kopplet över ryggen eller på annat sätt så att han inte störs av det funkar i typ 10 sekunder innan han flyttar på sig och kopplet hamnar på sniskan igen. Och ligger det då ivägen så flyttar han på det, men funkar inte det så gnager han på det. Så för mig funkar kedja+vajer klockrent och han gnager inte heller på den.

Det verkar snarare som om du har en ovanligt stillasittande kanin ^^,

ALEVIUSS
9/13/14, 2:04 PM
#18

#17 Vad bra att du har hittat en bra funkande lösning för er! :)

Haha nejdå min är knappast en stillasittande kanin! ;)  Det är fullt ös framåt som gäller för honom. Visst stannar han till för att gräva och kissa eller putsa sig men sedan fortsätter vi gå. Har en lång och slak nylonlina som han aldrig blir störd av även om han springer fram och tillbaks i stigar, så vida man inte lyckas trassla hans ben i linan så är det inga problem för oss. I en stor glänta  i skogen eller på stranden osv får han vara lös ^^

Fia9000
9/14/14, 9:58 PM
#19

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

[Zachapacka]
10/7/14, 3:26 PM
#20

Jag har gjort eget koppel av flagstångslina. Mina kaniner (som annars biter sönder alla koppel) biter aldrig i det :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: