Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1057 ggr
[Lollo1402]
2014-09-03 07:42

När kommer den andra ner?

Igår var min hane hos veterinären. Han blev vaccinerad och sen kollade hon på hans öga. Sedan ska han kastereras snart. Hon kände om han var redo. Men det var han inte. En testikel har ramlat ner, men den andra var inte där alls. Hon sa att den kan vara ända uppe i buken. Vi ska åka på återbesök om en vecka, för han har ett litet sår i ögat. Då ska hon också kolla ifall han kan kastereras igen. Vad händer om den andra inte har ramlat ner? Måste dom operera också? Jag vet att dom opererar när dom kastereras. Någon som har erfarenhet av detta? Kan även lägga till att han snart är 5 månader. Skulle betyda guld om någon svarade! Tack på förhand!

Annons:
borkadottir
2014-09-03 08:21
#1

Det kan vara olika orsaker till att din veterinär inte hittade den andra kulan.

1. Det kan vara så enkelt att den inte ännu ramlat ned, men om han är 5 månader borde den vara nere vid det här laget.

2. Kaniner är väldigt duktiga på att dra upp sina testiklar och det kan vara så att den har ramlat ned, men att veterinären inte lyckades "skaka" ned den när ni var där.  VI håller tummarna för att det är så enkelt.

3. Han kan vara kryptorchid, alltså att den en  testikel blivit kvar uppe i buken och inte kommer att komma ned. Det är dock ovanligt på kaniner. Bifogar en länk till veterinären.nu:

http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/kanin/en-pungkula

Googla på kryptorchid kanin så får också  fler träffar där du kan läsa.

[Lollo1402]
2014-09-03 15:20
#2

#1 Tack så jättemycket! Får verkligen hoppas att det går bra:)

borkadottir
2014-09-03 18:13
#3

Jag håller tummarna. Jag har själv en hane hemma som var kryptorchid, men jag hoppas att ni slipper det. Lycka till. :)

Upp till toppen
Annons: