Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 195 ggr
Malwin1
9/2/14, 10:31 AM

Träna/lära/bli ett mex kaninen

Hej! Är en nybliven frasseägare (har haft henne i två veckor) till en treårig hona som heter Buffy, och har lite funderingar. Hon har alltid bott ute året om. Kan man ha henne inne ibland? Har hört att de kanske inte klarar sig om man tar in dom. Hon vill INTE att man lyfter upp henne. Kan det vara för att hon inte känner sig trygg än med mig? Hur får jag henne att "lära känna" mig på enklast och bästa sätt? Hon är väldigt vild ute, kan jag lära henne att tex gå lös, komma på kommando, lära andra trix? Hon äter och äter och äter så fort hon kommer ut ur buren. Hon vill inte komma när man försöker locka, och springer iväg när jag försöker få henne åt ett annat håll. Har henne i sele. Är hon busig, otränad, hungrig eller vad? Hon får hö varje morgon och kväll. Ofta sallad och annat grönt på kvällen, eller en äppelträdskvist. Ibland också pellets. Hon är ju inte jättegammal men tror att hon inte fått så mycket uppmärksamhet och träning hos sina tidigare ägare… Kan jag lära henne gå på låda i uteburen? Känns som att en låda i buren tar för mycket plats…. Många frågor, men jag är ju som sagt novis så vill lära mig :)

Annons:
Fridaaaa
9/2/14, 10:37 AM
#1

På vintern kan du inte ta in kaninen för det blir för stor skillnad och kaninen kan få värmeslag men du kan ta in kaninen nu och ha helt inne hela vintern om du vill det.

Vissa av mina gillar inte att bli lyfta heller, men behöver inte handla om tillit eller så då vissa kaniner helt enkelt inte gillar det. Bästa är att umgås mycket med kaninen 🙂 Vara lugn, "muta" kanske med något gott.Sedan är vissa kaniner mer sociala än andra. Tillit tar tid att bygga upp också.

Man får ge det tid. Om du inte haft kaninen så länge heller så, man får träna och sedan får det ta den tid det tar 🙂

Ja är inte omöjligt men i regel vill kaniner har sin plats som de bajsar & kissar på. Jag har ingen låda alls till mina, rensar hörnan istället.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Malwin1
9/2/14, 10:53 AM
#2

Tack Fridaakesson! Får ta den tid det tar att "lära känna" varandra 😀 En till fråga: är det möjligt att en fransk vädur kan hoppa över ett kompostgaller som står på högkant? Känns som lite väl högt…

Fridaaaa
9/2/14, 11:03 AM
#3

#2 Ja det får ta den tid det tar, ibland går det snabbt ibland går det långsamt 🙂
Omöjligt är det ju inte, man får se till att det inte är saker att hoppa upp på nära kanten. Ska kaninen lämnas obevakat bör man ha något tak.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: