Annons:
Etikettallmänt
Läst 831 ggr
loginger
9/1/14, 4:30 PM

Honor

Jag har planer på att bygga en kaningård och undrar om jag kan hålla några vuxna honor tillsammans  i grupp eller bör alla ha varsin separat bur men kanske en gemensam rastgård? Men hur blir det då om någon av dem får ungar? Måste jag hålla honan som är dräktig ensam?


Annons:
[tintilar]
9/1/14, 9:15 PM
#1

Du kan ha dina honor tillsammans och ha en bur bara, om de kommer väl överens. Det råder delade meningar ang hur man gör när de får ungar, många rekommenderar att man tar undan honan strax innan födsel så att hon får vara ifred för de andra men jag har hört om många som låter dem gå ihop ändå och det går bra. Så man får kanske följa sin känsla och hur ens kaniner fungerar ihop. Dock är det nog bra att ha flera bolådor om du låter honan föda bland de andra.

tlover
9/1/14, 9:39 PM
#2

Kolla i zabbios trådar hon har kaniner i koloni (och dom föder ungarna i kolonin) hon är också medförfattare i en bok som handlar om att ha kaniner i koloni (rabbits in kolonies).

Kortfattat av det jag läst mig till (har inte hunnit bygga min koloni än) är att mans ka ha flera bolådor (fler än kaniner helst), flera mat/vattenplatser och att man inte ska ha nån plats i buren som nån kanin kan se hela buren.

l'm back

loginger
9/2/14, 12:17 PM
#3

Tack för era råd :-) Funderar på hur högt nät/ staket man måste ha så ingen räv kommer in ? Bör man även göra ett tak av nät som skydd mot rovfågel ?


tlover
9/2/14, 12:37 PM
#4

#3 väggar, tak och golv (men det kan vara nedgrävt) är det som gäller om man vill ha rovdjurssäkert.

Utan tak kan katter, råttor och rovfåglar tex ta sig in (och ja katter tar vuxna kaniner)

Utan golv kan kaninen gräva sig ut och rävar kan gräva sig in. Så ska man ha kaninerna utan uppsikt ska man ha både tak, golv och väggar.

l'm back

[tintilar]
9/5/14, 8:03 PM
#5

Nättak är bra mot rovfågel, tex fågelskyddsnät eller bärnät. Men har man ett lågt staket går det ju inte. Då kan man inreda med många gömställen. Som staket i gårdarna har jag btggstaket med putsnät på, stockar på marken som grävskydd intill staketet. Man kan också ha elnät (för höns ska vara bäst). Har man ett staket som inte är så högt är det bra med el, antingen i nät eller att ha en eltråd runt, det håller räven borta.

tlover
9/5/14, 9:26 PM
#6

Jag skulle inte ha bärnät bara tex som tak om kaninerna ska vara där hela tiden, det skulle kunna finnas risk att tex en katt, råtta el annat klättrande rovdjur skulle kunna ta sig in då.

l'm back

Annons:
[tintilar]
9/8/14, 4:46 PM
#7

Det beror nog hur stort tryck man har av rovdjur. Här finns bara räv o rovfågel, och katter förstås men de ger sig inte på kanin. Ffa inte om de måste göra nåt så omständligt som att klättra upp 2m och bita sig igenom nät. Jaf har inget nättak alls till honorna o det är inget problem här

Upp till toppen
Annons: