Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 285 ggr
Andreag00
2014-09-01 12:53

havre och lucern?

Nu när jag har byggt om min kanin bod glömmde jag räkna in vart jag skulle ha fodret så det finns ingen plats för det. min häst äter havre och lucern så då tänkte jag att jag kan ge det till kaninerna också då blir det smidigare med förvaring och inköp. båda kaninerna är väldigt aktiva och tävlar och tränar hoppning.

så kan jag ge lucern och havre till dom?

Wille, Puffe, Doris 

Annons:
tlover
2014-09-01 13:06
#1

Våra kaniner får havre de få gånger de behöver kraftfoder och det går ju (annars skulle vi ju inte gett det).

Det man ska tänka på är att man isåfall ger havre som kraftfoder och inte för fibrer, vitaminer och mineraler så man ska ha ett bra hö, ge kvistar, vilt grönt och grönsaker till vitaminer och mineraler och att man kan behöva ge saltsten om man inte ger pellets alls (eller hårdbröd). Däremot behöver kaniner sällan konstant tillgång till saltsten.

Såklart ska man ju minska på kraftfodret om kaninen ökar i vikt (som alltid) och vill man att havren ska bli nyttigare kan man grodda den.

Lucern har jag ingen erfarenhet av.

l'm back

Andreag00
2014-09-01 13:38
#2

tack för svaret jag kollade upp havren och lucernen då stog det så här

havre blå: 

Energi ME9-10MJVatten13%Råprotein9-10%Smältbart Rp70-80gRåfett5-7%Växttråd9-11%Kalcium0,1%Fosfor0,3%Magnesium0,1%

lucen pellets: 

Energi ME8,5MJVatten12%Råprotein15%Smältbart Rp105gRåfett3%Växttråd27%Kalcium1,3%Fosfor0,3%Magnesium0,2%

tycker ni att jag ska ge både havre och lucern eller bara havre eller bara lucern

lucernet kommer blötas upp

Wille, Puffe, Doris 

Upp till toppen
Annons: